Connect with us

História

50 rokov vodného motorizmu v Piešťanoch

Published

on

Pre Klub vodného motorizmu a vodných športov v Piešťanoch bol 17.marec 2011 významným dňom. Pred 50-timi rokmi dňa 17.marca 1961 veľká skupina zanietených zväzarmovských motoristov založila Klub branno-vodných športov v Piešťanoch. Dá sa povedať, že temer v predvečer 50-teho výročia, zomrel prvý predseda KBVŠ v Piešťanoch Imrich Sobota ako posledný mohykán zo zakladajúcich a aktívnych členov.

[singlepic id=11991 w=320 h=240 float=left]História vodného motorizmu v Piešťanoch siaha do obdobia rokov 1940 – 1950, keď niekoľko nadšencov z radu motoristov už stavali lode a motory, avšak 17.marca 1961 sa začína história organizovaného vodného motorizmu, kedy bol založený klub branno-vodných športov a bol zvolený pracovný výbor z osvedčených zväzarmovských pracovníkov, ako boli Fabián, Sobota, bratia Balážovci (Aladár a Alojz), Horňák, Ondris, Grácz, bratia Habánovci, Anderle a Hadviga. Prvým predsedom bol zvolený Imrich Sobota.

Advertisement
Hello GPT

Prvou akciou klubu bolo usporiadanie Veľkej letnej slávnosti na vode (Benátska noc) 16.9.1961, po ktorej už nasledovali prvé oficiálne preteky motorových člnov a klzákov, ale pretekali aj pramice, útočné člny, športové člny a tým bol založený pretek o Modrú stuhu Piešťan 24.9.1961. Oddiel VoMo od jeho vzniku, v roku 1961 až do roku 1992, bol aktívny, usporiadal 17 ročníkov Modrej stuhy Piešťan, v rámci ktorej sa konali aj M ČSSR, M SSR a M SR, Memoriál Karola Thýra a prvý Medzinárodný pretek v Piešťanoch, v roku 1972.

[singlepic id=11993 w=320 h=240 float=right]V roku 1987 usporiadali Piešťanci Medzinárodný pretek o Pohár priateľstva vo vodnom motorizme, za účasti 60-tich pretekárov zo šiestich štátov. V roku 1983, 1985 a 1986 oddiel organizoval Dni rekordov na našej vode, boli prekonané všetky dosiaľ platné československé rekordy. Najhodnotnejší výkon z roku 1983 drží pretekár Libor Jelínek z TJ Baník Ostrava, v kategórii O-500 ccm výkonom 173,54 km/hod.

Advertisement
Hello GPT

Od začiatku organizovaného VoMo v Piešťanoch, od roku 1961 v oddieloch KBVŠ vo Zväzarme a od roku 1967 v TJ Spartak, od roku 1970 v TJ ŠK, od roku 1976 v TJ Družba, od roku 1982 z rozhodnutia nadriadeného orgánu OV ČSZTV a MsNV Piešťany boli preradené z TJ Družba do TJ Sĺňava a od 30.3.1995 prestúpili do občianskeho združenia s názvom Klub vodného motorizmu a vodných športov Piešťany.

Členovia oddielov VoMo sa zamerali hlavne na pretekársku činnosť, ale vytvárali podmienky aj na rekreačnú činnosť pre ostatných členov oddielov, taktiež plnili podmienky odznaku zdatnosti a získali titul Vzorný kolektív mládeže v roku 1978 a titul Vzorný oddiel v roku 1986.

Advertisement
Hello GPT

V oddieloch a kluboch pretekalo 19 pretekárov na športových člnoch a rýchlostných motorových klzákoch, hlavne do roku 1967. Od roku 1967 pretekalo v rýchlostných kategóriách 15 pretekárov a získali na M ČSSR a SSR 30 medailí. Z toho 15 medailí na podujatiach MČSSR a SSR získal pretekár Jozef Kráľ, ktorý pretekal v kat. OJ-175 ccm, [singlepic id=12000 w=320 h=240 float=left]OA-250 ccm, OB-350 ccm, OC-500 ccm a pri 25-tom výročí organizovaného VoMo v Piešťanoch bol vyhodnotený ako najúspešnejší pretekár klubu v jeho doterajšej histórii. Bol držiteľom československého rekordu v kat. OB-350 ccm z roku 1976 z Trenčína výkonom 118,64 km/hod. A ešte stále je držiteľom slovenských rekordov v kat. OB-350 ccm z roku 1983 z Piešťan výkonom 137,28 km/hod a rekordu z roku 1979 z Trenčína v kat. OC-500 ccm výkonom 135,20 km/hod.

Prvý predseda oddielu VoMo Imrich Sobota vyhral 2.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1962 a Jozef Kráľ vyhral 8.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1980 a 15.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1987. Obaja v kategórii O-350 ccm. Oddiel VoMo organizoval školenia pre vodcu malého plavidla (34 preukazov) a tiež aj tréningový kurz pre vznášadlárov za účelom osvojenia si ovládania vznášadiel a získania licencie (8 pretekárov) v roku 1987. Od roku 1986 začali v Piešťanoch ako prví na Slovensku a aj bývalej ČSSR usporadúvať preteky vznášadiel a od roku 1987 ako Veľkú cenu Slovenska a vždy ako jedno kolo ME vznášadiel, do roku 1992 šesť ročníkov VC Slovenska. Ďalšie ročníky VC Slovenska a Modrej stuhy Piešťan sa stretli s veľkou nepriazňou tzv. ochrancov prírody (obmedzenie činnosti oddielu VoMo na vode Sĺňavy, nemožnosť konania pretekov) a ostatné podujatia od roku 1992 oddiel usporiadal mimo Piešťan. Tak ako VC Slovenska vznášadiel jej 7.ročník v roku 2007 a 8.ročník v roku 2008, ktoré boli zároveň Majstrovstvami Európy, musel oddiel usporiadať v Námestove na Oravskej priehrade.

Advertisement
Hello GPT

[singlepic id=12013 w=320 h=240 float=right]Napriek týmto všetkým obmedzeniam, pretekári na vznášadlách získali na ME od roku 2002 do roku 2010 sedem medailí, z toho Jaroslav Baláž ml. v kat. FS získal dve zlaté, dve strieborné medaily. Mário Bartoš v kat. F1 v roku 2009 získal zlatú medailu. Jaroslav Baláž st. v kat. FN získal bronzovú medailu v roku 2009. Ivan Štefánik v kat. FN získal zlatú medailu v roku 2010. A Jaroslav Baláž ml. získal bronzovú medailu na Majstrovstvách sveta v kat. FS v roku 2010.

Oddiel od začiatku svojej existencie kotvil pod Krajinským mostom. Ale keď sa pri revízii a oprave pri vypustení Sĺňavy v roku 1968 vytvoril stavebný priestor na vybudovanie návažky a bazénu pre oddiely vodného lyžovania a vodného motorizmu Povodím Váhu, pustili sa aktivisti v oddieloch do akcie Z – budovania Lodenice. V roku 1982 bol daný do prevádzky objekt Lodenica I. pre vodných lyžiarov a v roku 1985 boli sprevádzkované bungalovy a v roku 1987 Lodenica II. vodných motoristov.

Advertisement
Hello GPT

Od začiatku vzniku vodného motorizmu v Piešťanoch členovia klubu svojou činnosťou, čiže organizáciou podujatí na domácej úrovni alebo medzinárodnej, či pretekaním v zahraničí, veľmi úspešne hájili farby mesta Piešťany. Svedčí o tom ich veľká návštevnosť na všetkých podujatiach ako aj ich následné kladné hodnotenie nielen u laickej verejnosti, ale aj vyšších telovýchovných orgánov, médií a správnych orgánov mesta.

Do ďalšej 50-tky treba veriť, že Klub vodného motorizmu bude mať možnosť usporiadať podujatia aj na domácej vode na ešte vyššej športovej úrovni, čo od nich očakáva široká športová verejnosť a „fandovia“ vodného motorizmu.

Advertisement
Hello GPT

[nggallery id=616]

Spracoval: Jozef Kráľ   Foto: archív J. Kráľa

Advertisement
Hello GPT
Advertisement
Hello GPT
Pokračovať v čítaní
Advertisement Hello GPT

Populárne články