Connect with us

História

50 rokov vodného motorizmu v Piešťanoch

Published

on

Pre Klub vodného motorizmu a vodných športov v Piešťanoch bol 17.marec 2011 významným dňom. Pred 50-timi rokmi dňa 17.marca 1961 veľká skupina zanietených zväzarmovských motoristov založila Klub branno-vodných športov v Piešťanoch. Dá sa povedať, že temer v predvečer 50-teho výročia, zomrel prvý predseda KBVŠ v Piešťanoch Imrich Sobota ako posledný mohykán zo zakladajúcich a aktívnych členov.

[singlepic id=11991 w=320 h=240 float=left]História vodného motorizmu v Piešťanoch siaha do obdobia rokov 1940 – 1950, keď niekoľko nadšencov z radu motoristov už stavali lode a motory, avšak 17.marca 1961 sa začína história organizovaného vodného motorizmu, kedy bol založený klub branno-vodných športov a bol zvolený pracovný výbor z osvedčených zväzarmovských pracovníkov, ako boli Fabián, Sobota, bratia Balážovci (Aladár a Alojz), Horňák, Ondris, Grácz, bratia Habánovci, Anderle a Hadviga. Prvým predsedom bol zvolený Imrich Sobota.

Prvou akciou klubu bolo usporiadanie Veľkej letnej slávnosti na vode (Benátska noc) 16.9.1961, po ktorej už nasledovali prvé oficiálne preteky motorových člnov a klzákov, ale pretekali aj pramice, útočné člny, športové člny a tým bol založený pretek o Modrú stuhu Piešťan 24.9.1961. Oddiel VoMo od jeho vzniku, v roku 1961 až do roku 1992, bol aktívny, usporiadal 17 ročníkov Modrej stuhy Piešťan, v rámci ktorej sa konali aj M ČSSR, M SSR a M SR, Memoriál Karola Thýra a prvý Medzinárodný pretek v Piešťanoch, v roku 1972.

[singlepic id=11993 w=320 h=240 float=right]V roku 1987 usporiadali Piešťanci Medzinárodný pretek o Pohár priateľstva vo vodnom motorizme, za účasti 60-tich pretekárov zo šiestich štátov. V roku 1983, 1985 a 1986 oddiel organizoval Dni rekordov na našej vode, boli prekonané všetky dosiaľ platné československé rekordy. Najhodnotnejší výkon z roku 1983 drží pretekár Libor Jelínek z TJ Baník Ostrava, v kategórii O-500 ccm výkonom 173,54 km/hod.

Od začiatku organizovaného VoMo v Piešťanoch, od roku 1961 v oddieloch KBVŠ vo Zväzarme a od roku 1967 v TJ Spartak, od roku 1970 v TJ ŠK, od roku 1976 v TJ Družba, od roku 1982 z rozhodnutia nadriadeného orgánu OV ČSZTV a MsNV Piešťany boli preradené z TJ Družba do TJ Sĺňava a od 30.3.1995 prestúpili do občianskeho združenia s názvom Klub vodného motorizmu a vodných športov Piešťany.

Členovia oddielov VoMo sa zamerali hlavne na pretekársku činnosť, ale vytvárali podmienky aj na rekreačnú činnosť pre ostatných členov oddielov, taktiež plnili podmienky odznaku zdatnosti a získali titul Vzorný kolektív mládeže v roku 1978 a titul Vzorný oddiel v roku 1986.

V oddieloch a kluboch pretekalo 19 pretekárov na športových člnoch a rýchlostných motorových klzákoch, hlavne do roku 1967. Od roku 1967 pretekalo v rýchlostných kategóriách 15 pretekárov a získali na M ČSSR a SSR 30 medailí. Z toho 15 medailí na podujatiach MČSSR a SSR získal pretekár Jozef Kráľ, ktorý pretekal v kat. OJ-175 ccm, [singlepic id=12000 w=320 h=240 float=left]OA-250 ccm, OB-350 ccm, OC-500 ccm a pri 25-tom výročí organizovaného VoMo v Piešťanoch bol vyhodnotený ako najúspešnejší pretekár klubu v jeho doterajšej histórii. Bol držiteľom československého rekordu v kat. OB-350 ccm z roku 1976 z Trenčína výkonom 118,64 km/hod. A ešte stále je držiteľom slovenských rekordov v kat. OB-350 ccm z roku 1983 z Piešťan výkonom 137,28 km/hod a rekordu z roku 1979 z Trenčína v kat. OC-500 ccm výkonom 135,20 km/hod.

Prvý predseda oddielu VoMo Imrich Sobota vyhral 2.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1962 a Jozef Kráľ vyhral 8.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1980 a 15.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1987. Obaja v kategórii O-350 ccm. Oddiel VoMo organizoval školenia pre vodcu malého plavidla (34 preukazov) a tiež aj tréningový kurz pre vznášadlárov za účelom osvojenia si ovládania vznášadiel a získania licencie (8 pretekárov) v roku 1987. Od roku 1986 začali v Piešťanoch ako prví na Slovensku a aj bývalej ČSSR usporadúvať preteky vznášadiel a od roku 1987 ako Veľkú cenu Slovenska a vždy ako jedno kolo ME vznášadiel, do roku 1992 šesť ročníkov VC Slovenska. Ďalšie ročníky VC Slovenska a Modrej stuhy Piešťan sa stretli s veľkou nepriazňou tzv. ochrancov prírody (obmedzenie činnosti oddielu VoMo na vode Sĺňavy, nemožnosť konania pretekov) a ostatné podujatia od roku 1992 oddiel usporiadal mimo Piešťan. Tak ako VC Slovenska vznášadiel jej 7.ročník v roku 2007 a 8.ročník v roku 2008, ktoré boli zároveň Majstrovstvami Európy, musel oddiel usporiadať v Námestove na Oravskej priehrade.

[singlepic id=12013 w=320 h=240 float=right]Napriek týmto všetkým obmedzeniam, pretekári na vznášadlách získali na ME od roku 2002 do roku 2010 sedem medailí, z toho Jaroslav Baláž ml. v kat. FS získal dve zlaté, dve strieborné medaily. Mário Bartoš v kat. F1 v roku 2009 získal zlatú medailu. Jaroslav Baláž st. v kat. FN získal bronzovú medailu v roku 2009. Ivan Štefánik v kat. FN získal zlatú medailu v roku 2010. A Jaroslav Baláž ml. získal bronzovú medailu na Majstrovstvách sveta v kat. FS v roku 2010.

Oddiel od začiatku svojej existencie kotvil pod Krajinským mostom. Ale keď sa pri revízii a oprave pri vypustení Sĺňavy v roku 1968 vytvoril stavebný priestor na vybudovanie návažky a bazénu pre oddiely vodného lyžovania a vodného motorizmu Povodím Váhu, pustili sa aktivisti v oddieloch do akcie Z – budovania Lodenice. V roku 1982 bol daný do prevádzky objekt Lodenica I. pre vodných lyžiarov a v roku 1985 boli sprevádzkované bungalovy a v roku 1987 Lodenica II. vodných motoristov.

Od začiatku vzniku vodného motorizmu v Piešťanoch členovia klubu svojou činnosťou, čiže organizáciou podujatí na domácej úrovni alebo medzinárodnej, či pretekaním v zahraničí, veľmi úspešne hájili farby mesta Piešťany. Svedčí o tom ich veľká návštevnosť na všetkých podujatiach ako aj ich následné kladné hodnotenie nielen u laickej verejnosti, ale aj vyšších telovýchovných orgánov, médií a správnych orgánov mesta.

Do ďalšej 50-tky treba veriť, že Klub vodného motorizmu bude mať možnosť usporiadať podujatia aj na domácej vode na ešte vyššej športovej úrovni, čo od nich očakáva široká športová verejnosť a „fandovia“ vodného motorizmu.

[nggallery id=616]

Spracoval: Jozef Kráľ   Foto: archív J. Kráľa

Continue Reading

História

Pred deportáciou sa ukrýval v Piešťanoch, teraz rozpráva svoje zážitky

Published

on

By

Svet si dnes pripomína obete holokaustu. Preživší pri tejto príležitosti rozprávajú svoje príbehy a urobil to aj Naftali Fürst, ktorý žije v Izraeli. Pred deportáciou sa spolu s rodinou ukrýval v Piešťanoch.

Naftali Fürst sa narodil v Petržalke, otec pochádzal z Nových Zámkov, mama z Vrbového. Svadbu mali v roku 1929 v Piešťanoch.

„Išiel som pre mamičku a brata tak, ako sme sa vopred dohodli. Susedia mi povedali, že ich zavreli. Veľmi som sa zľakol a utekal naspäť k otcovi, ktorý ma čakal v parku vedľa hotela Thermia. Vyrozprával som mu, čo sa stalo. Bol zúfalý. Prvýkrát v živote som ho počul, že sa obrátil k Bohu. Kričal Šema Jisrael. Všetko sa to odohralo v septembri,“ spomína na najhoršie dni svojho detstva Naftali Fürst.

Jeho príbeh zdokumentovalo občianske združenie EDAH, celý sme ho uverejnili v roku 2017. K spomienkam sa Naftali Fürst vrátil pre pár dňami, keď sa s ním pri príležitosti Dňa obetí holokaustu, ktoré si pripomíname 21. apríla, rozprával Martin Korčok, vedúci Múzea holokaustu v Seredi. Rozhovor si môžete pozrieť celý:

Text: Martin Palkovič Foto: Archív občianskeho združenia EDAH

Continue Reading

História

Ako zahynul generál Štefánik? Bola to nešťastná náhoda, alebo úmysel?

Published

on

By

Slovensko žije aktuálne spomienkou na 100. výročie tragickej smrti generála Milana Rastislava Štefánika. Teórií i konšpirácií ako k tomu došlo, za desiatky rokov uzrelo svetlo sveta viacero. Jedným z ľudí, ktorí sa pokúsili priniesť objektívne fakty je vyštudovaný historik, v minulosti tiež minister obrany, Pavol Kanis.

Pavol Kanis (uprostred) počas akcie v Piešťanoch Foto: J. Rais

Pavol Kanis do Piešťan zavítal začiatkom apríla a spolu s generálom Svetozárom Naďovičom na podujatie, ktoré organizoval Seniorský parlament Piešťany, Spoločnosť M.R. Štefánika a Mestská knižnica mesta Piešťany. Účastníci mali možnosť zhliadnuť tiež dokumentárny film Pavla Kanisa, ktorý okrem iného, prostredníctvom počítačovej animácie vysvetlil príčiny leteckej nehody generála Štefánika vo Vajnoroch 4. mája 1919. Podľa slov historika, ktorý chystá aj ďalšie diely dokumentu o generálovi Štefánikovi, nehoda bola spôsobená súbehom niekoľkých nepriaznivých faktorov bez zavinenia tretích osôb.

Pavol Kanis to tvrdí na základe výskumu, ktorý zrealizoval s množstvom ďalších odborníkov. Na projekte pracovalo 50 ľudí. Z oblasti letectva spolupracoval s katedrou leteckej dopravy na Žilinskej univerzite, kde vzniklo zoskupenie odborníkov pod vedením profesora Antonína Kazdu.  Základná otázka výskumného tímu znela – čo bolo Caproni 450 za lietadlo a  ako mohlo dôjsť k jeho stretu so zemou.

Leteli otvorenou Cesnou, aby zistili ako vyzeral štefánikov let pred takmer 100 rokmi

Žilinskí experti skúmali lietadlo s blízkym imatrikulačným číslom ako malo lietadlo, v ktorom zahynul M.R. Štefánik, v múzeu vojenského letectva vo Vigna di Valle. Výskumný tím sa snažil pochopiť ako sa dané lietadlo ovládalo a aký bol let z Talianska do Bratislavy. Zobrali teda Cesnu, z ktorej odstránili dvere a vydali sa po rovnakej trase cez Alpy. Napriek tomu, že boli dobre oblečení v Bratislave už boli na kosť premrznutí. Ešte horšie na tom museli byť piloti i posádka lietadla v roku 1919, keď nemali tak kvalitné oblečenie ako v súčastnosti. 

Pavlovi Kanisovi, ako bývalému ministrovi obrany, sa podarilo dostať sa taktiež do archívov rodiny Caproniovcov. Z dobových časopisov, ktoré mohol preštudovať vyplynulo, že prvý prelet tohto lietadla z Padovy do Viedne sa uskutočnil len dva mesiace pred letom do Bratislavy. Podľa P. Kanisa, už len to, že lietadlo so Štefánikom doletelo na Slovensko, bol na tú dobu skvelý výkon.

Ako príčinu havárie lietadla označuje súbeh niekoľkých nepriaznivých faktorov. Najdôležitejšia bola zrejme nízka rýchlosť lietadla v kombinácii z úzkou, ostrou zátačkou. Letová príručka pilotov   Caproni  450 varovala presne pred takouto situáciou.

Podstatne viac aj v historicko politických súvislostiach sa dozviete z rozhovoru, ktorý zverejnil 1. mája konzervatívny denník Postoj.

-th- Zdroj: www.postoj.sk Foto: Jiří Rais a Tomáš Hudcovič

Continue Reading

História

Piešťanské múzeum mapovalo zaniknuté kúpeľné lokality

Published

on

By

Balneologické múzeum Imricha Wintera v Piešťanoch sa v roku 2018 úspešne uchádzalo o grant Fondu pre podporu umenia. Piešťanskí múzejníci tak mohli realizovať projekt Mapovanie zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek na území Slovenska. 

Travertíny v Bešeňovej

Cieľom projektu bolo fotograficky zdokumentovať časť zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek pre obohatenie zbierkových fondov múzea.

V rámci vykonaných ciest a prieskumov boli za týmto účelom zdokumentované lokality Gánovce, Vyšné Ružbachy, Hybe, Lúčky, Bešeňová, Stankovany-Rojkov, Liptovské Sliače, Železnô (kúpele, lom), Hybe, Jazierce, Vlčia skala, Konská, Poprad-Kvetnica, Tlmače, Levice, Mýtne Ludany – Vápnik, Kalinčiakovo – Kamenec, Dudince, Zalaba a Santovka. Získané vzorky sa priebežne triedili, odborne ošetrili, zdokumentovali a stali trvalou súčasťou muzeálnych zbierok pričom boli zaradené do zbierkového fondu Balneológia 1 /B1/. Časť z nich bude vystavená v už existujúcich vitrínach v hlavnej budove múzea Kúpeľnej dvorane a ďalšia v expozícii Dejiny kúpeľov a kúpeľníctva na Slovensku vo Vile dr. Lisku. Ostatné budú priebežne prezentované na výstavách usporadúvaných múzeom a na prezentačných paneloch.

Lokality boli vyberané s ohľadom na vykonané staršie zbery zo 60. – 70. rokov 20. storočia tak, aby sa doplnil zbierkový fond aj o nové oblasti. Prevažnú časť získaných vzoriek tvoria travertíny. Travertíny, teda sladkovodné pramenné vápence, sa v prírodnom prostredí vyskytujú v rozmanitých formách – od sypkých krehkých až po mohutné pevné formy. Predstavujú karbonátové sedimenty studených alebo teplých minerálnych vôd, viazaných na výstupy po tektonických zlomoch. Vznikali postupne od konca terciéru, v interglaciáloch počas kvartéru až po holocén.

Stankovany – Rojkov, prírodný bazén v obci

Projekt zastrešovali odborní pracovníci Balneologického múzea Imricha Wintera v Piešťanoch Ing. Tomáš Mlynský a Mgr. Martin Kostelník, PhD. Tieto aktivity podporené Fondom na podporu umenia prispievajú k dlhodobej činnosti múzea a jeho zamerania.


Liptovské Sliače, travertínová kopa

 

Santovka, úprava pôvodného pitného pavilónu v pozadí s travertínovou kopou

Text: Balneo muzeum Piešťany/red Foto: Balneologické múzeum Piešťany

Continue Reading

Reklama

Populárne články