Connect with us

Aktuality

Viac návštevníkov? Spoločný cielený marketing a vydržať, hovorí odborník

Published

on

„Autentický marketing nie je umením predávať to, čo robíte, ale vedieť, čo máte robiť,“ hovorí citát od jednej z najväčších autorít súčasného marketingu, profesora Philipa Kotlera.  Umenie predaja, propagácie alebo modernejší termín – marketing sa dnes skloňuje vo všetkých oblastiach podnikania. Má ale svoje miesto aj vo verejnej správe, v riadení miest a obcí? O odpoveď na túto a ďalšie otázky sme požiadali Piešťanca Michala Čuridla, zakladateľa, generálneho sekretára asociácie Historické hotely Slovenska a riaditeľa internetovej marketingovej agentúry.

wth_20100916_4354

Oslava prvého výročia Historických hotelov Slovenska v Sandor Pavillone (M. Čuridlo prvý zľava).

Myslíte si, že mestá a obce na Slovensku by sa mali orientovať na občanov a návštevníkov, tak ako firmy na zákazníka a využívať pritom aj dostupné formy marketingu?

Určite áno.  V prípade miest a obcí treba rozlišovať, s kým idem komunikovať, či chcem osloviť turistu, aby prišiel do mesta alebo občana, ktorému ponúkam nejakú podnikateľskú činnosť, napríklad prostredníctvom služieb mesta. Tu poskytuje elektronická forma marketingu veľkú výhodu, lebo je cielený a má merateľný výsledok. Keby služby mesta ponúkali napríklad kosenie trávy ako podnikateľskú činnosť, nemá význam osloviť ľudí v činžiaku, ale tých, ktorí majú veľkú záhradu a podobne. Netvrdím, že elektronický marketing je jedinou možnosťou, ale štatistiky ukazujú, že reklama na internete má stúpajúcu tendenciu. Používa sa dokonca častejšie ako televízia a rozhlas, či už ide o bannery, video spoty a podobne. Chodievam na konferencie aj do zahraničia a vidím, aké sú trendy. Internet poskytuje veľký priestor  –  fotky, videá, recenzie, hodnotenia, to všetko umožňuje ľuďom rozhodnúť sa napríklad pre miesto na svoju dovolenku a Piešťany sú v konkurencii s inými destináciami.

A ako by ste zhodnotili prezentáciu Piešťan na internete?

Mestu podľa mňa chýba  jednotná stratégia, ako sa prezentovať na verejnosti. V súkromnom sektore funguje korporátna identita, súhrn pravidiel, ako sa prezentovať, čo zahŕňa  napríklad aj logo, farby, hlavičkový papier, ale tiež slogan, motto a ďalšie jednotné prvky, ktoré danú firmu charakterizujú a majú svoj význam. Na ne potom nadväzuje aj stratégia ako postup práce, ktorá sa nerobí do šuplíka, ale na to aby fungovala a podľa nej sa postupovalo.  Ako chceme mesto prezentovať? Ako Mesto snov? Alebo niekde som zachytil ako symbol – veveričku? Rezort Piešťany má zasa napríklad logo, ktoré nič nehovorí o jeho činnosti…

mesto snov

Ako sa chceme prezentovať?

REKLAMA

Laser_banner

Ďalší problém vidím aj v prílišnej roztrieštenosti organizácií mesta. Z mestskej web stránky sa dostanete len na niektoré, každá organizácia má svoju vlastnú, o ktorú sa niekto stará, napĺňa ju, niekomu sa za ňu platí, a tak ďalej a každá je iná. Ak by sa tieto služby zjednotili, mali by spoločného koordinátora, návštevník by sa nielen ľahšie zorientoval, ale ušetrili by sme aj veľa peňazí. Okrem toho, aby bola prezentácia účinná, je dôležité aj vedieť, čo vlastne od mesta občania či podnikatelia v turizme očakávajú. Ak chceme napríklad robiť kampaň v zahraničí, mala by využívať všetky dostupné možnosti, ktoré nie sú na Slovensku bežné, aby sme uspeli aj v konkurencii iných destinácii.

Väčšinou očakávajú, aby mesto vyriešilo ich požiadavky…

Ale sú všetky požiadavky reálne? Povedzme, že podnikatelia očakávajú prísun návštevníkov. Čo môže urobiť mesto? Môže napríklad prostredníctvom oblastnej organizácie cestovného ruchu zozbierať konkrétne požiadavky jednotlivých subjektov, pôsobiacich v cestovnom ruchu, sústrediť ich, vyhodnotiť a podľa toho urobiť stratégiu. Potom treba definovať aj podmienky a produkt, ktorý môžeme ponúknuť. Z neho vyplýva cieľová skupina a smerovanie marketingu. Napríklad sa zameriame na ľahkých cyklistov z Nemecka nad 50 rokov. Vieme, že do Berlína máme letecké spojenie, preto nebudeme oslovovať Mníchovčanov, pre ktorých je cesta autom skôr nereálna. Cieľom je spoločne pritiahnuť záujem o našu destináciu a klienti  si potom už vyberú hotel, v ktorom chcú bývať .

thermia

Je dôležité, aby sa podnikatelia spájali práve v oblasti marketingu, lebo dokážu osloviť oveľa viac ľudí, ako keď si propagáciu robí každý hotel či obchodník samostatne. A práve na toto môže slúžiť jedinečné spojenie verejno-súkromného partnerstva v oblastnej organizácii cestovného ruchu (OOCR). Napríklad v Rakúsku, keď sa takéto organizácie vytvárali, zákon ukladal podnikateľom, že majú povinnosť do nej vstúpiť. Členské bolo, samozrejme, odstupňované podľa toho, kto mal aký podiel na tvorbe cestovného ruchu, ale vstúpiť musela napríklad aj taká lekáreň, lebo predávala lieky tiež návštevníkom.

rezort

Myslíte si teda, že Rezort Piešťany ako OOCR je riešením pre rozvoj cestovného ruchu?

V súčasnej podobe nie. Ak sa pridajú ďalší členovia, s odstupňovaním členského poplatku tak, aby to zvládli aj menšie subjekty, áno. A mali by byť aj motivovaní, aby doňho vstupovali. Napríklad taký detail, na webovej stránke Rezortu v sekcii Hotely a penzióny sú všetky ubytovacie zariadenia v meste. Na jednej stránke je to fajn, ale na druhej strane, ako to motivuje členov? A zároveň, ak by podnikatelia nemali záujem participovať, ale zároveň by profitovali na činnosti OOCR, odporúčal by som použiť aj reštrikčné opatrenia.

Na princípe spolupráce a spoločnej prezentácie fungujú tiež rôzne iné združenia, asociácie… Napríklad v Čechách majú aj takú Asociáciu cyklomiest. U nás na Slovensku sme ale stále málo otvorení spolupráci.

cyklo

Všetko, čo ste povedali, znie veľmi dobre, a všetci si vieme predstaviť, čo by sa dalo urobiť, ale skúste spomenúť aj reálne príklady, kde to v praxi aj funguje.

Veľmi dobre takto fungujú Košice, ktorým sa podarilo spoluprácou mesta a rezortu rozlietať linku Košice-Londýn, ďalej aj taká Trnava. Hoci nemá ani zďaleka toľko atrakcií ako Piešťany, vymysleli víkendovú vínnu cestu, ktorú mávajú vypredanú. A v rámci nej návštevníkov zavedú aj na prehliadku mesta, k veži a podobne. Piešťany majú veľa možností, len si treba povedať, čo je naším cieľom, podľa informácií z terénu vybrať povedzme päť produktov, vytvoriť ponuku a vydržať, aj keď možno prvú sezónu nebudeme úspešní…

Ďakujeme za rozhovor.

ifocusMCMichal Čuridlo sa zaujímal o cestovný ruch už počas štúdia na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, keď popri škole pracoval v cestovnej kancelárii. Po získaní diplomu zamieril do Londýna a tam si doplnil vzdelanie v odbore Marketing na London School Of Management. Pôsobil ako marketingový manažér CSA Czech Airlines v Londýne a marketingový riaditeľ pelicantravel.com. V roku 2009 ako nadšený dobrovoľník založil asociáciu Historické hotely Slovenska, ktorá sa stala súčasťou Historických hotelov Európy. V súčasnosti žije a pracuje v Piešťanoch.

(Text: Adriana Drahovská, foto: archív M. Čuridlu, M. Palkovič, T. Hudcovič)

 

Continue Reading

Aktuality

Veľkú noc sprítomňuje pri kostole sv. Štefana aj nasvietený kríž

Published

on

By

Po scéne z Kalvárie, ktorou sa členky Materského centra Úsmev a dobrovoľníci snažili navodiť a priblížiť veľkonočnú atmosféru, pripravili aj ďalšiu symbolickú výzdobu. Pri severných dverách kostola sv. Štefana postavili nasvietený kríž symbolizujúci utrpenie i nádej Veľkej noci.

Hoci sa v posledných dňoch pandemická situácie pomaly zlepšuje, stále je otázne, či bude možné sláviť Veľkonočné sviatky počas obradov prístupných verejnosti. I preto zástupkyne Materského centra Úsmev a ďalší dobrovoľníci rozmýšľali už vopred ako pomôcť pri prežívaní sviatkov. Ich kreativita je známa, a tak i tento raz prišli so zaujímavými nápadmi.

Inštalácia scény z kalvárie pri farskom dvore už niekoľko týždňov  nabáda ľudí zastaviť sa a zamyslieť. Rodiny s deťmi ju majú ako cieľ svojej vychádzky, keď rodičia môžu deťom priblížiť, čo sa dialo počas veľkonočného trojdnia.

Kríž stojaci na Mariánskom námestí pri severných dverách kostola sv. Štefana prináša svetlo. Svetlo nádeje, že po smrti prichádza zmŕtvychvstanie a nový život. Veriaci pri ňom môžu rozjímať nad veľkonočnými udalosťami zo svojej perspektívy, ale prináša dôvod na zamyslenie i pre neveriacich.

-th-

 

Continue Reading

Aktuality

Hygienik neodporúča otvorenie piešťanských škôl a škôlok v plnom rozsahu

Published

on

By

Epidemiologická situácia v okrese Piešťany sa zlepšila, ale regionálny hygienik neodporúča otvorenie škôl a škôlok v plnom rozsahu. Prezenčnú výučbu až po veľkonočných sviatkoch avizuje aj trnavská radnica. Hlohovec s ňou začína už od pondelka 22. marca.

Ešte jeden alebo dva týždne budú školy a škôlky v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Piešťany otvorené iba pre deti rodičov, ktorí nemôžu pracovať z domu. V závere včerajšieho (18. 3.) rokovania mestského zastupiteľstva to povedal primátor Peter Jančovič.

Piešťanský región bude podľa COVID automatu od 22. marca zaradený medzi okresy s III. stupňom varovania (bordové), v ktorom je povolené prezenčné vyučovanie v materských školách aj na I. stupni základných škôl. Taktiež sa môžu do lavíc vrátiť deti, ktoré sa nevedia učiť dištančne aj žiaci koncových ročníkov základných a stredných škôl. Rozhodnutie je na zriaďovateľoch, ktorí by sa mali riadiť stanoviskom hygienika.

Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Trnave neodporúča v okrese Piešťany prevádzkovať prezenčnú výučbu od 22. marca. Pre okresy Trnava a Hlohovec je jeho stanovisko miernejšie.

Piešťanská radnica preto otvorenie škôl nateraz odkladá. „Incidencia je u nás vyššia ako v Hlohovci a v Trnave, ale situácia sa zlepšuje. Keď som sa o tom rozprával s regionálnym hygienikom, povedal, nech počkáme,“ vysvetlil primátor Peter Jančovič s tým, že by to malo trvať ešte jeden až dva týždne.

V takom prípade by sa deti vrátili do materských škôl a na I. stupeň základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Piešťany až po veľkonočných sviatkoch, teda 7. apríla.

O tomto termíne hovorí aj trnavská radnica s tým, že otvorenie by znamenalo okamžitý nárast mobility. Mesto Hlohovec začína s prezenčnou výučbou už 22. marca.

O rovnakom dátume začiatku prezenčnej výučby študentov končiacich ročníkov stredných škôl vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti informoval Trnavský samosprávny kraj (TTSK). Dohromady ich je približne 3 400. Školy sú od nich oprávnené žiadať potvrdenie o negatívnom výsledku testu na ochorenie covid-19, ktorý nie je starší ako sedem dní.

„V interiéri zároveň platí povinnosť prekrytia horných dýchacích ciest respirátorom triedy minimálne FFP2. V školách budú platiť prísne hygienické a protiepidemiologické opatrenia. Situáciu v súvislosti s nástupom do škôl bude župa monitorovať a v prípade potreby operatívne prijímať ďalšie opatrenia,“ uviedol Stanislav Pravda, riaditeľ Odboru školstva Úradu TTSK.

Kraj zatiaľ neobnoví prevádzku školských internátov okrem ubytovania študentov končiacich ročníkov stredných zdravotníckych škôl. Jednotlivé stredné školy budú zisťovať záujem žiakov aj učiteľov o stravovanie a podľa toho prispôsobia otváranie jedální.

Vyučovací proces študentov nekončiacich ročníkov 50 župných stredných škôl bude pokračovať dištančnou formou aj po pondelku 22. marca. Župa po dohode so zmluvnými dopravcami posilní vybrané prímestské autobusové spoje zabezpečujúce dopravu študentov do a zo škôl.

Text: Martin Palkovič

Continue Reading

Aktuality

Testovacie miesto v Kine Fontána bude otvorené aj najbližší víkend

Published

on

By

Rovnako ako počas uplynulých víkendov otvorí radnica odberné miesto v Kine Fontána aj 20. a 21. marca. Vyšetrenie na ochorenie covid-19 pomocou antigénového testu tam budú robiť na základe rezervácie. Objednať si presný termín vopred je potrebné aj v ostatných mobilných odberných miestach (MOM) fungujúcich v meste Piešťany.

Odberné miesto v Kine Fontána (Beethovenova 8) bude otvorené v sobotu a v nedeľu 20. a 21. marca od 8.00 do 20.00 h (s prestávkami pre personál v časoch 11.00 – 12.00 h a 17.00 – 18.00 h). Možnosť rezervovať si presný termín bude spustená v piatok 19. marca o 12.50 h na tejto adrese: https://services.bookio.com/mesto-piestany/widget

Termíny vo všetkých ostatných MOM fungujúcich v meste Piešťany je nutné si vopred rezervovať na korona.gov.sk. Bez nutnosti rezervácie aktuálne funguje MOM vo Vrbovom.

Hotel Granit (Kúpeľný ústav F. E. Scherera), Teplická 81, Piešťany, pondelok – sobota od 8.00 do 16.00 h

Napoleonské kúpele, Kúpeľný ostrov, Piešťany, pondelok – sobota od 10.00 do 18.00 h

Unimobunka pri OD Prior, Andreja Hlinku 46, Piešťany, pondelok – piatok od 11.30 do 15.30 h a od 16.00 do 20.00 h, sobota od 8.00 do 12.00 h a od 12.30 do 16.30 h

Unimobunka pri predajniach Topsport a Charvát, Ulica A. Hlinku 7053/48, Piešťany, pondelok až sobota od 8.00 do 12.00 h a od 12.15 do 16.15 h

Parkovisko pri poliklinike, Rekreačná 2, Piešťany, pondelok – streda, piatok – nedeľa od 8.00 do 16.00 h, štvrtok od 8.00 do 18.00 h

Auto City Vrbové, Nám. J. Emanuela 310/26, 922 03 Vrbové, utorok – nedeľa od 9.00 do 12.00 a od 13:00 do 18.00 h

Text: Martin Palkovič Zdroj: piestany.sk, health.gov.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články