Connect with us

Koktail

Modelka Nikoleta Kováčová spolu s mamou radí, ako prejsť na „raw food“

Published

on

Stala sa tvárou čínskej on-line hry od spoločnosti Perfect World, ako modelka pôsobila nielen v Číne ale aj v Singapúre, Mexiku, Thajsku či Indii. Práve tu sa Piešťanke Nikolete Kováčovej najviac zapáčila raw (v preklade surová, tepelne neupravená) strava. Začala jej preto venovať viac pozornosti. Dnes majú spolu s mamou, ktorú tiež nadchla pre tento štýl stravy, aj vlastný blog Raw Mother&Daughter s receptami a radami pre záujemcov o alternatívy v stravovaní.

https://youtu.be/MFxwHqf3CzQ

Hoci Váš blog má názov Raw Mother and Daughter, podľa Vašich príspevkov sa nestravujete len vyslovene surovou stravou, je to tak?

Ako sa stravujem, sa mení z obdobia na obdobie a aj podľa krajiny, kde práve som. Na našom európskom podnebí jem viac vegánskej stravy, v trópoch zase ovocie. Je to prirodzené, lebo ovocie schladí organizmus v 40 stupňových teplotách najlepšie. A v nich človek nemá na varenú stravu chuť. Na Slovensku sa stravujem spôsobom rawtill 4, takže kombinujem raw a vegánsku stravu. V lete viac ovocia a v zime zase viac zeleniny.

Čo bolo tou prvotnou príčinou, prečo ste zmenili stravu? Ako modelka ste cítili tlak na udržanie si štíhlej línie?

Áno, modeling bol podnetom, aby som sa starala o to, čo jem, a preto som menila stravu a hľadala nejakú vyhovujúcu. Samotné vegánstvo vzišlo zo situácie, keď som žila v Indii a musela som stravu prispôsobiť krajine a ponuke. Vtedy mi najviac vyhovovala raw strava, teda rastlinná strava, ktorá nie je tepelne upravená. A kedže raw strava vychádza z vegánskej stravy, dostala som sa k princípom vegánstva a začala sa zaujímať o ďalšie súvislosti ako napríklad zdravotné.

raw receptyVegetariánstvo, vegánstvo či vitariánstvo zažíva dosť veľký rozkvet, no u nás mu viac holdujú ženy ako muži. Aké máte skúsenosti, platí to podľa Vás aj v ázijských krajinách, ktoré sú vlastne kolískou takéhoto stravovania?

Myslím, že to platí všade na svete. Vegánstvo zasahuje ženy, lebo sme viac empatické a dokážeme brať etické a environmentálne dôvody, prečo byť vegánom aj veľmi osobne cez lásku k zvieratám, ľudom a deťom. Nezakazujeme si cítiť a prejaviť rôzne emócie, ako to robí veľa mužov. A na druhej strane je na nás kladený oveľa väčší tlak, aby sme boli krásne a štíhle, preto viac riešime zdravú stravu, čo nás častejšie nasmeruje k vegánstvu a vitariánstvu. V Ázii má viac mužov dôvod byť vegánmi či vegetariánmi kvôli náboženstvu. Izrael aj India sú príkladom. Ale dúfam, že rozkvet ešte len príde a muži sa stanú vegánmi v budúcnosti aj kvôli ženám. Nateraz je z vegánov asi 70% žien.

Vy ako modelka dosť cestujete. Ako si poradíte? Hoci je to s ponukou v reštauráciách lepšie ako kedysi, predsalen, nie vždy máte po ruke toľko ovocia a zeleniny, ako by ste potrebovali…

To, že pridávam k raw strave aj tú vegánsku, mi veľmi uľahčuje cestovanie. Ale dnes si už v každom lietadle si môžete vybrať raw alebo vegánske menu, akurát to raw je pre skutočného vitariána len taká jednohubka. Preto si do lietadla, alebo na akúkoľvek cestu, balím praktické ovocie ako datle, figy a banány, ktoré majú dostatočnú energetickú hodnotu. V Bratislave je výber pre vegánov už celkom slušný. Vždy som ale pripravená a nosím si svoje ovocie, aspoň zrele banány, takže hlad nehrozí.

mexicoViacero ľudí, ktorí skúšali prechod na vegeteriánstvo ho častokrát vzdali aj preto, aby si nemuseli stále pripravovať svoje vlastné jedlo a neboli odkázaní mať doma väčšie zásoby ovocia a zeleniny len pre seba, ako by ste im poradili?

Problém je len vtedy, ak človek nechce investovať do varenia a nakupovania viac času a chce mať len tak všade vegánske jedlo, čo ešte nie je možné. Ale existuje veľa ľahkých a rýchlych vegánskych receptov a ak varenie človeka baví čo len trochu, nebude mať problém. Ak má ešte aj iný dobrý dôvod, prečo byť vegánom, že nechce ubližovať planéte ani zvieratám, tak ho to neodradí. Ak niekoho odradí príprava vlastného jedla, je to len výhovorka a vzdanie sa bez boja. Preto radím hlavne: stanoviť si priority a nebyť vegánom len pre seba. Lebo často vlastné zdravie alebo chudnutie ako motivácia nestačí. Ale jeden pohľad na realitu z našich fariem a bitúnkov z nás vie spraviť vegánskych šéfkuchárov. Trend je, našťastie, taký, že vegánske jedlo bude len dostupnejšie a táto prekážka našej pohodlnosti zmizne. Treba sa ale o to aj zaslúžiť a dožadovať sa vegetariánskych a vegánskych jedál v každej reštaurácií, kde stolujeme. Ozvať sa a neskrývať svoje stravovacie preferencie.

Na Vašom blogu ponúkate aj poradenstvo, prednášky či spoluprácu ohľadom raw stravovania. Sú podľa Vás u nás ľudia na zmenu stravy pripravení?

Keď ľudia hľadajú alternatívu, tak už sú pripravení. Často nemajú reálnu predstavu, ako spraviť zmenu úspešne, ako začať, nemajú všetky informácie a preto máme aj náš blog alebo youtube. Keď záujemca získa informácie, motivujú ho, bude sa mu to zdať ľahšie a stane sa vegánom či rawvegánom bez väčších problémov.

Nie je potrebné aj sledovať svoj zdravotný stav počas prechodu na iný typ stravovania? Ako ste to riešili a riešite Vy? Radíte sa s lekármi?

Každý by mal určite sledovať, ako sa správa jeho telo, aké má chute a či nastávajú zmeny, ktorými prechádza na začiatku alebo sa deje niečo iné. Ak človek chce, môže zájsť na kompletnú zdravotnú prehliadku pred zmenou stravy a potom po pol roku či roku na vegánskej strave. Ale ak je človek všeobecne zdravý, ako som bola ja, tak to podľa mňa nemusí nejako aktívne riešiť. Ja som za doktorom zašla až po roku vegánstva na preventívnu kontrolu, potom som bola darovať krv. Tak som si odsledovala, že sa mi zlepšil tlak, železo a celkovo krvné testy, a vtedy som to konzultovala aj s doktorom, čo bolo veľmi príjemné, keďže lekár bral vegánstvo ako bežnú vec. Najradšej by som každému odporúčala ísť za svojim lekárom a poradiť sa, ale to záleží aj od doktora. Nie všetci sa s vegánstvom stretli a vedia pacientovi poradiť, môžu ho dokonca zbytočne vyplašiť fámami, napríklad o nedostatku bielkovín.

mangoNa svojom blogu píšete, že s mamou nezdieľate jeden kontinent…Stále ste ešte v Ázii? Kde konkrétne?

To bola pravda, keď som to písala, žila som vtedy v Singapúre a mama na Slovensku. Posledný rok som ale strávila v Bratislave až na výlet do Japonska, takže kontinent sme mali na čas rovnaký. Cestujem stále rada a niekedy nie som na Slovensku aj pol roka. Modeling ale postupne odsúvam na druhú koľaj, takže môžem byť na Slovensku viac a venovať sa tak aj viac svojmu blogu.

Nikoleta Kováčová pochádza z Piešťan. Po absolvovaní Gymnázia sv. Michala Archanjela začala študovať žurnalistiku na Univerzite Komenského. Zlákalo ju cestovanie a od 19-tich rokov sa naplno venuje modelingu. Viac ako tri roky žila v krajinách ako Čína, Thajsko, India, Singapúr, Mexiko. V roku 2012 sa stala tvárou počítačovej hry v Číne. V súčasnosti sa spolu s mamou venuje svojej stránke s receptami a poradenstvom k surovej strave: Raw Mother&Daughter.

Zhovárala sa: Adriana Drahovská, foto: archív Nikolety Kováčovej, FB Raw Mother&Daughter

 

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články