Connect with us

Koktail

Maľovanie plameňom preslávilo Piešťanca aj v Hollywoode

Published

on

Pracoval pre viaceré reklamné agentúry, televíziu a ako vedúci animátor v spoločnosti Cauldron sa podieľal na tvorbe hier ako Conan, Soldier of Fortune, alebo Civil War pre firmu Activision. V tomto roku sa však absolvent architektúry na STU Peter Blaškovič (36) z Piešťan rozhodol založiť vlastnú značku Escape Motions a naplno sa venovať programu Flame Painter a ďaľším experimentálnym projektom. Netrvalo dlho a so žiadosťou o spoluprácu ho oslovil aj gigant v oblasti zábavného priemyslu Sony Entertainment. Flame Painter využívajú aj v hollywoodských štúdiách. 

[singlepic id=22601 w=320 h=240 float=right]Ako ťa napadlo vytvoriť program Flame Painter? Čo všetko tomu predchádzalo?

Vizuálnym a grafickým efektom na počítačoch som sa venoval už na strednej škole, kde sme spolu s Mariánom Škrabákom robili rôzne vizuálne demá na počítačoch Amiga, počítač mal vtedy 7 MHz procesor a na tú dobu sa s ním dali stvárať pekné kúsky. Na vysokej škole som začal robiť 3D animácie pre rôzne reklamné agentúry a televíziu a osem rokov som robil v hernom priemysle pre Activision vo firme Cauldron. Popri tom som sa venoval svojej experimentálnej tvorbe a toto hobby vlastne len prerástlo do profesionálnej úrovne. Postupne som začal robiť aplikácie, kde si užívatelia sami mohli robiť svoje efekty a tvoriť grafiku.

Ako dlho program vznikal a koľko svojho času mu venuješ dnes?

Samotné jadro programu som nakódil ešte v roku 2009 asi za týždeň, ako súčasť projektu “I am an artist”, kde som chcel ukázať, že každý človek môže byť umelec, len k tomu potrebuje nástroje, ktoré ho budú k tvorbe inšpirovať. Vytvoril som viacej kreatívnych aplikácií, v ktorých užívatelia môžu vytvárať grafiku alebo efekty, ale Flame Painter sa stal najobľúbenejším. Postupne som do neho pridával rôzne funkcie a teraz spolu s Rasťom Hornákom sa mu venujeme už druhý rok, od tohoto roku na plný úväzok.

[singlepic id=22602 w=320 h=240 float=left]O čom je vlastne ten program, čo všetko dokáže a pri akej práci sa môže využívať?

V programe sa dá maľovať procedurálnym štetcom, ktorý simuluje plameň, čiže zanecháva ohňovú, či plamennú stopu na výkrese. Vďaka možnosti rôznych nastavení si môže užívateľ vytvoriť veľa druhov vlastných štetcov. Je špecifický tým, že je to jediná aplikácia na svete, s ktorou sa dá takto pracovať. Používa sa v reklamnom priemysle, grafike, dizajne, používajú ho profesionáli, ale aj amatéri. Prišlo mi niekoľko emailov od učiteliek, ktoré ho používajú pri vyučovaní, keďže deti sa s ním veľmi radi hrajú.

Aké vylepšenia ho ešte čakajú?

Mam veľmi dlhý zoznam vylepšení, ktoré by som chcel do programu pridať. Mnoho funkcii vychádza z mojich skúseností s grafickými aplikáciami a veľa nápadov nám posielajú samotní užívatelia. Je to zoznam, ktorý sa bude realizovať niekoľko rokov, keďže každé vylepšenie vyžaduje množstvo času a testovania.

[singlepic id=22594 w=320 h=240 float=right]Ako sa programu podarilo preraziť vo svete? Ako sa to začalo a čo bol najväčší úspech?

Keď som vydal prvú experimentálnu verziu programu, hneď sa stala veľmi populárnou a užívatelia si začali vzájomne posielať linky na moju stránku. Začali mi posielať obrázky, čo všetko v tom vytvorili a písať, čo by som mohol vylepšiť. Skvelé na tom je to, že aj ľudia, čo nemajú umelecké sklony v ňom vedia vytvoriť pekné dielo. Práve to ma teší najviac a považujem to za najväčší úspech, keď vidím, že ľudia sú motivovaní k tomu, aby tvorili, aby vytvorili niečo unikátne pre seba, či pre druhých. Viacej umelcov mi písalo, že nemali inšpiráciu, ale keď objavili Flame Painter, tak začali opäť tvoriť. To je skutočne úžasné.

Je potrebné, aby žil tvorca takého programu v zahraničí (kvôli kontaktom, inšpirácii) alebo si ho vytvoril doma v Piešťanoch?

Myslím si, že je jednoduchšie, keď človek žije tam, kde sa môže stretávať s ľuďmi s podobným zmýšľaním, záľubami alebo podobnými skúsenosťami. Je dobre keď vás môžu motivovať ľudia okolo seba, tým vás posúvajú ďalej a vy zase ich. Takže najlepšie je vždy byť v centre diania, ale dnes v dobe internetu to nie je nevyhnutné. Umelci, s ktorými som v kontakte, žijú po celom svete a nie je problém sa s nimi spojiť cez Skype, Facebook alebo iným spôsobom. Ale najlepšie je to samozrejme vždy osobne. A hlavne si myslím, že najdôlezitejsie je pracovať s tým, čo človek má k dispozícii, lebo veľa ľudí žije v tom, že čo všetko by som dokázal, keby… Takže moja skúsenosť je: robiť a žiť naplno s tým, čo mám.

Mohol by si povedať niečo viac o spolupráci so Sony Entertainment/Columbia Pictures?

Spolupracoval som s rôznymi zahraničnými a slovenskými spoločnosťami, veľmi veľkú skúsenosť mi dala práca v zábavnom priemysle, kde pracuje veľa nadaných ľudí. Jedna z najzaujímavejších bola spolupráca so Sony Entertainment. Po jednom maily mi zavolali, že by mali pre mňa projekt pre jednu ich umelkyňu, ktorú zastrešuje Columbia Pictures. Išlo o speváčku Willow Smith, ktorá je dcérou známeho herca Willa Smitha a robil som pre ňu špeciálnu verziu Flame Paintera. Celé to bolo na propagáciu letného hitu “Whip my hair”, kde ľudia mohli maľovať podobným spôsobom, ako to bolo vidieť vo videoklipe.

[youtube width=“522″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=ymKLymvwD2U[/youtube]

Aké sú tvoje najbližšie plány, realizuješ aj nejaké ďalšie programy?

Mam v “šuplíku” viacej ďaľších zaujímavých projektov, sú v rôznom štádiu rozpracovanosti, ale neviem ktorý z nich ako prvý uvidí denné svetlo. Pravdepodobne najskôr dotiahnem ďalší experimentálny projekt – Fields do finálnej verzie, pridám do neho ďalšie funkcie, aby ho užívatelia mohli naplno využívať. A čoskoro by som chcel na stránke otvoriť galériu s obrazmi vytvorenými vo Flame Painteri.

Flame Painter je dostupný na adrese www.escapemotions.com a užívatelia si môžu vyskúšať aj jeho online verziu

[nggallery id=1253]

Text: Martin Palkovič, Ilustrácie: www.escapemotions.com Foto: archív Petra Blaškoviča

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články