Reklama

RENAULT: Búrlivé storočie plné zmien

By 5. apríla 20136 apríla, 2013No Comments

Presne na Štedrý deň roku 1898 vyšlo podivné vozidlo nazvané Voiturette pred niekoľkými žasnúcimi divákmi na prudký svah ulice Lepic na Montmartri v severnej časti Paríža. Bolo to prvé vozidlo Louisa Renaulta, zakladateľa jednej z najväčších automobiliek na svete.

[singlepic id=41575 w=520 h=340 float=center]

 

Vďaka historickým udalostiam však svoj podnik vlastnil len do roku 1944. Pri jeho rozbehu mal dve výhody: finančnú podporu svojich bratov – obchodníkov a svojho technického génia. Dal si patentovať priamy záber, prevodový mechanizmus, ktorý jeho prvému vozidlu umožnil vyjsť na 13 % svah ulice Lepic. Neskôr ho začali používať všetci výrobcovia automobilov.

Prvých zákazníkov si podnik získaval vďaka pretekom. Bratia Louis a Marcel Renaultovci vyhrávali jedny preteky za druhými. Firma prosperovala, rozrastala sa a vďaka veľkej objednávke taxíkov v roku 1914, prešla od remeselnej výroby k priemyslovej.

Prvá svetová vojna premenila továreň na zbrojovku. Vyrábala všetko od delostreleckých granátov po nosidlá cez slávne tanky FT17, ako aj tisíce leteckých motorov, a neskôr aj celých lietadiel.

Po vojne, v roku 1919, bol Renault najväčšou súkromnou priemyselnou firmou vo Francúzsku. Rozvíjal však aj iné odvetvia, zaoberal sa aj nákladnými a úžitkovými vozidlami, železničnými motorovými vozidlami a traktormi, ale tiež letectvom, ktoré v raste podniku zohrávalo svoju úlohu až do roku 1939.

V období okupácie Louis Renault udržal svoje priemyselné závody v činnosti a plnil objednávky Nemcov. Jeho najvýznamnejší závod v Billancourt sa tak stal v roku 1942 jedným z prvých cieľov britského bombardovania.

Renault však obnovil zariadenia a znovu spustil výrobu. Pri oslobodení bol uväznený a 24. októbra 1944 zomrel. Generál De Gaulle nariadil jeho majetok zabaviť a znárodniť. V roku 1945 sa tak z firmy stal Régie Nationale des Usines Renault. História Renaulta vstúpila do novej epochy.

Nové vedenie národného podniku zvrátilo pôvodný zámer zveriť Renaultu len výrobu nákladných vozidiel a spustili veľkosériovú výrobu jedinečného modelu – slávneho 4 CV, konštrukčne pripraveného za vojny, malého vozidla pre všetkých.

Bol to úspech, ktorý postavil podnik na nohy. Obnovené zdravie podniku ešte posilnil automobil Dauphine. V roku 1955 sa stal novým riaditeľom Pierre Dreyfus, ktorý vo funkcii zostal 20 rokov. Jeho snahou bolo dokázať, že podnik, ktorý patrí celému národu, je „rovnako bojovný a môže mať rovnaký úspech ako súkromný podnik.“

V roku 1975 stúpla ročná výroba viac než šesťnásobne, z čoho bola väčšina vozidiel určená na export. Renault sa stal najväčším predajcom automobilov na Spoločnom trhu a najväčším priemyselným vývozcom vo Francúzsku.

Po negatívnych skúsenostiach na americkom trhu sa Pierre Dreyfus zameral na Európu. Rozvinul tu spoluprácu s Peugeotom a Volvom v oblasti motorov. Rozšírila sa aj modelová ponuka, tentoraz s dôrazom na malé vozidlá.

Do dejín automobilizmu vstúpili dva bestsellery, vozidlá Renault 4, Renault 5, motory Gordini či luxusný sedan Renault 16, ktorý ako prvý ponúkol výklopné dvere batožinového priestoru v strmej zadnej časti.

Začiatkom 80. rokov výroba prekračovala dva milióny kusov. Naďalej sa posilňovala politika spolupráce s inými automobilkami, vrátane divízie ťažkých nákladných vozidiel, ktorá získala podiel vo švédskej automobilke Volvo.

Ďalšie inovačné schopnosti Renault upriamil na preteky. Po víťazstve v pretekoch na 24 hodín v Le Mans sa pustil do Formuly 1, kde jeho preplňovaný motor priniesol revolúciu a v neposlednom rade aj sériu úspechov.

V roku 1984 uviedol Renault na trh prvé jednopriestorové vozidlo – Espace, ktorého koncepciu odkopírovala väčšina konkurentov. Zavedenie systému „totálnej kvality“ prinieslo na trh nové vozidlá – Renault 19 či prvé Clio. Aj vďaka týmto modelom a ich kvalitatívnym kritériám sa značka Renault stala najobľúbenejšou zahraničnou značkou v Nemecku.

Začiatkom 90. rokov ohlásil Renault a Volvo splynutie koncernov, no pre zložitú politickú situáciu a nesúhlas švédskych akcionárov sa napokon plán nerealizoval.

Dynamiku a bojovnosť podniku ilustruje aj šesť titulov majstra sveta vo Formule 1 za sebou (1992-1997), ktorými sa skončila dvadsaťročná účasť spoločnosti Renault v tejto súťaži, kde vyhral každé tretie preteky.

Renault však s účasťou vo Formule 1 úplne neskončil a v súčasnosti sa špecializuje na vývoj motorov, ktorými zásobuje túto sezónu štyri tímy.

Pokiaľ ide o výrobky, zrodila sa úplne nová koncepcia modelového radu: Mégane, spoločný základ pre šesť rozdielnych modelov. V roku 1996 sa stal Renault vďaka modelu Scénic prvou automobilkou, ktorá ponúka ucelený rad jednopriestorových vozidiel. Renault je viacznačkový výrobca automobilov, ktorý v súčasnosti pôsobí v 118 krajinách sveta a zamestnáva 130 000 zamestnancov.

Globálnu veľkosť dosiahol vďaka spojeniu s výrobcom automobilov Nissan, kúpou rumunského výrobcu automobilov Dacia, či založeniu Renault Samsung Motors v Južnej Kórei.

V piešťanskom regióne majú všetky vozidlá Renault od 1. mája 2012 novú adresu. Či potrebujete pomôcť, poradiť, spraviť servisnú prehliadku, alebo váš Renault opraviť, na Bratislavskej ulici v Piešťanoch, vedľa polikliniky, vás ochotne privíta skúsení, avšak pre Renault nový personál spoločnosti ELA CAR, s.r.o.

Nový predajca ELA CAR, s.r.o., vám taktiež ponúka široký modelový rad nových vozidiel značky Renault i Dacia, výhodné podmienky pre živnostníkov či súkromné spoločnosti.

V prípade, že chcete váš starý Renault vymeniť, ponúkajú taktiež službu výkupu ojazdených vozidiel na protihodnotu. Ak je váš Renault starší ako päť rokov, špeciálny cenový program Servis 5+ vám zabezpečí výraznú finančnú úsporu, aj keď sa o vaše vozidlo postarajú profesionáli v autorizovanom servise.

Mnohí piešťanskí motoristi isto ocenia opäť možnosť servisovať svoje automobily Renault v Piešťanoch, bez zdĺhavého a zbytočne nákladného cestovania do krajských miest.

Text a foto: PR

About

Redakcia:
Martin Palkovič – zodpovedný redaktor
redakcia@pnky.sk

Inzercia:
inzercia@pnky.sk
Cenník inzercie

Vydavateľ:
HPA, s.r.o .
Bodona 768/48
92101 Piešťany
Slovenská republika
IČO: 47 465 972