Connect with us

Názory

Piešťany sú mestom nedotiahnutých projektov a petícií. Ako sa vyhnúť hnevu ľudí?

Published

on

Beží ďalšia petícia proti zámeru mesta rekonštruovať verejné priestory na Štúrovej ulici. Tá je objektívne zanedbaná, má svoje problémy a mesto má spracovanú projektovú dokumentáciu. Opravu chceme všetci, napriek tomu sa veľká časť obyvateľov proti návrhu búri. Kde mesto urobilo chybu? Nepripravilo dobré zadanie.

V Piešťanoch sa opakuje rovnaká situácia skoro s každým projektom. Mesto svoj zámer nezverejní a nikomu o ňom nič nepovie. Odvoláva sa na práva autorov, ktoré nedovoľujú dokumenty ukázať verejnosti. Pri projektoch za verejné peniaze však takýto postup nemá opodstatnenie ani oporu v zákone. Projekt uverejnia médiá so zjednodušujúcim titulkom. Vtedy sa prekvapení obyvatelia vôbec prvý raz dozvedia o tom, že sa plánuje rekonštrukcia ich ulice. Dostane sa k nim hotový výkres, za ktorý sme všetci veľa zaplatili a už sa na ňom nedá nič meniť. Je jasné, že sú všetci nespokojní.

Už len preto, že sa ich nikto na nič nepýtal.

 
Čo by sa mesto pri procese zisťovania potrieb obyvateľov na Štúrovej mohlo dozvedieť? Napríklad to, že deti, ktoré chodia do ZUŠ, nemajú auto a oveľa radšej by sa na krúžky dostali bezpečnou cykotrasou alebo širokým chodníkom. Alebo to, že rodičia, ktorí deti vozia, parkujú na miestach len pár minút a preto treba vyznačiť krátkodobé státia. Dozvedeli by sa, že stromy na ulici sú pre obyvateľov dôležitejšie ako parkovacie miesta alebo, že si mesto samo sebe zakázalo z parkových plôch ukrajovať. Alebo, že stromy v meste sa obmieňajú a výrub je to bežná prax. Teraz si vymýšľam. Ale o čo hlbšia diskusia by to bola, keby sme v nej zazneli aj iné názory a nie len emócie a nekomunikovali by sme cez petície a žiadosti? Čo keby sme sa normálne rozprávali?

Míňanie prostriedkov na projektové dokumentácie, s ktorými sa obyvatelia nestotožňujú, nie je len problémom Piešťan. Viaceré samosprávy však problém riešia a organizujú procesy zapojenia verejnosti do plánovania miest. Ako urbanistka som sa podieľala na viacerých z nich, napríklad na projekte participácie v zóne Panenská v bratislavskom Starom Meste, ktorého výsledkom bol Manuál verejných priestorov, prvý svojho druhu v Bratislave. S našim občianskym združením Punkt robíme výskumné štúdie aj iných slovenských mestách. Podobným smerom sa uberá aj Hlohovec či Trnava, Zvolen participatívne rieši aj strategické dokumenty. U nás sa plánovanie mesta deje len na stole dopravného inžiniera.

Kto prv príde, ten prv parkuje

Netransparentné a búrlivé sú aj riešenia, kedy mesto vyhovie pár obyvateľom, ktorí so svojimi požiadavkami prídu na úrad, ako sa to stalo v prípade parkoviska vo vnútrobloku na Royovej. Projekt sa komunikuje ako vyžiadaný občanmi, úrad sa ale nezaoberá ktorými občanmi a ani jeho zaradením do dlhodobej koncepcie rozvoja. Mesto nemôže fungovať tak, že len ten, kto príde prvý, hovorí za všetkých obyvateľov a že mestský úrad jeho želania bez výhrady splní.

Radnica má byť autoritou, ktorá dokáže posúdiť relevantnosť požiadaviek a zastaviť nekoncepčné zásahy, ktoré sa v poslednej dobe týkajú najmä zvyšovania počtu parkovacích miest alebo starostlivosti o zeleň. Tento problém sa netýka len ekológie, ale hlavne urbanistických princípov mesta. Kto ale v Piešťanoch urbanizmus háji?

Ako sa má mesto pýtať

Mesto by malo svoje projekty oveľa lepšie komunikovať a sústrediť sa na tvorbu zadania. Pýtať sa ľudí a vyhodnotiť ich požiadavky. Príprava dobrého zadania je kľúčová a tvorí pri objeme prostriedkov vyčlenených na rekonštrukciu zanedbateľný náklad.
Najmä v citlivých lokalitách, kde dochádza k veľkej zmene alebo ide o dôležité priestory, je dobré začať s participatívnymi procesmi. Proces trvá niekoľko mesiacov a nie je dobré ho urýchľovať. Obnáša starostlivú komunikáciu, informačnú kampaň, moderované stretnutia s občanmi a zbieranie podnetov verejnosti, ktoré slúžia ako podklad spracovateľom projektov alebo architektonickým súťažiam. Oproti klasickej príprave projektu umožňuje participácia obyvateľov lepšiu orientáciu všetkých účastníkov v problémoch riešeného územia, politiky mesta, potrieb a zámerov vlastníkov a ďalších kľúčových aktérov.

Teda napríklad: nie každý vie, kde na stránke mesta hľadať aktuálne zámery, ako sa môže zapojiť do stavebného konania, ako si pýtať informácie. V procese zapojenia verejnosti ide samospráva obyvateľom oproti. Sama vytvára platformu, kde môžu odznieť ich hlasy. Systém má jasné pravidlá, stanovené termíny a metodologické postupy. Nevytvára sa priestor na nedôveru.

Participatívne procesy sú založené na myšlienke, že aj laická verejnosť môže byť zapojená do rozhodovania, ak sú jeho rámce dobre nastavené. Eliminujú sa negatívne reakcie a hejty. Obyvatelia, ktorí sa participatívneho procesu zúčastňujú, si tvárou v tvár vydiskutujú pripomienky. Stretnutia občanov sú moderované facilitátormi, nie je to žiadna neriadená domová schôdza ani internetová diskusia. Participácia tiež nie je priama demokracia, o riešeniach sa nehlasuje, ale diskutuje a pripomienkuje. Mesto určí medze, v ktorých sa treba pohybovať (napríklad predstaví záväzné dokumenty, rozsah a iné obmedzenia).


Posledné slovo majú odborníci

Okrem stretnutí s občanmi sa v procese participácie organizujú aj okrúhle stoly s odborníkmi. Pri participácii si treba uvedomiť, že nejde o vytváranie konkrétnych návrhov ani listu želaní. Na strane samosprávy má sedieť zodpovedný človek, ktorý dokáže nápady odborne vyhodnotiť a vytvoriť kvalitné zadanie. Až potom je dobré investovať do projektovej dokumentácie.

Riešenie, ktoré z participácie vznikne si potom obyvatelia ľahšie vezmú za svoje. Predpokladom pre kvalitné riešenia verejných priestorov je férovosť, otvorenosť a kompromis. Samospráva by nemala tajiť projekty, naopak by mala aktívne vysvetľovať, prečo je dobré ich realizovať a vysvetliť všetky okolnosti. Aj pri citlivých témach ako je výrub stromov sa dá komunikovať vecne a pre obyvateľov je to oveľa lepšie, ako zobudiť sa na zvuk pílenia. Nadobudnutie dôvery je pre Piešťany kľúčové a pilotný projekt dobre pripravenej participácie by tomu veľmi pomohol.

Samozrejme, nie všetky situácie sú na participáciu vhodné. Napríklad parkovacia politika či systém MHD sa dá robiť spolu s občanmi len do istej miery. Podmienkou dobrých rozhodnutí je však nepopulistický prístup a odbornosť, ktorá uprednostní dlhodobý záujem pred blížiacimi sa voľbami.

Hľadá sa hlavný architekt

Jedným z možných riešení je zriadenie odbornej pozície hlavného architekta, pozície s náležitými kompetenciami a vzdelaním, ktorý sa stará o architektonické a urbanistické záležitosti. Vedúci stavebného úradu sa len ťažko bude medzi svojimi inými povinnosťami zaoberať participatívnymi procesmi, vizuálnym smogom, neusporiada architektonickú súťaž, nebude sa baviť o iných ako čiastkových problémoch, lebo jeho náplň práce je jednoducho iná. Problémy urbanizmu nie sú zhodné s aktuálnymi výzvami na eurofondy.
Navyše, bez hlavného architekta sa dostávame do situácie, že podnety na nové projekty dávajú buď poslanci, vedenie úradu alebo obyvatelia v neriadených, netransparentných konaniach. Na koho sa má v súčasnosti primátor obrátiť v oblasti architektúry? O výslednej forme projektov rozhodujú len technici.

Prečo je to dôležité

Mám známych v mojom veku, ktorí uvažujú o návrate do Piešťan. Vedia si tu predstaviť pôsobiť a mesto rozvíjať. Otvorene hovoria, že ich odrádza spiatočnícky prístup vedenia mesta a aj to, ako pristupuje k riešeniu verejných priestorov. Ľudí do Piešťan nelákajú nové projekty parkovísk, ani obojsmerne prejazdné ulice, a to platí aj pre turistov. Mladých láka otvorená progresívna samospráva, ktorá sleduje aj iné ciele ako lány zámkovej dlažby na parkovanie, úpravu výtlkov na chodníkoch a výmenu plastových okien na školách. Volajú po samospráve, ktorá sa riadi prístupmi moderného urbanizmu, a to aj pri malých projektoch ako je rekonštrukcia Štúrovej.

Lívia Gažová

Názory

ŽiWell pozýva na degustačné menu z Libanonu

Published

on

By

Séria obľúbených degustačných večerov pokračuje. Na štvrtkový (18. marca) večer sú prepravené špeciality libanonskej kuchyne:

1, Muhammara – dip z červenej papriky a orechov s pita chlebom (orechy, lepok)

2, Libanonské mäsové guličky v paradajkovej omáčke so škoricou

3, Mujadara – šošovicová ryža s karamelizovanou cibuľou

4, Sladké, sezamové tahini cookies s mandľovou múkou a medom (sezam, orechy)

Jedlo si môžete zobrať so sebou z Piešťanského pivovaru alebo vám ho dovezú domov. Celé menu má cca 600 g a vystačí pre 1 veľmi hladného alebo 2 mierne hladných gurmánov. Cena kompletného menu je 9,90 €.

Objednávajte do štvrtku 15:00 h. Rozvoz od 17:30 do 19:30 h. Využite akciu a zľavu viac ako 30%. Objednajte si set 6 x 0,44 l plechovka Staročeský ležiak ŽiWELL. Bežná cena 14,40 € zľavnená cena teraz 9,90 €. Recenziu na toto výborné pivo nájdete tu.


REZERVÁCIA:

Urobte si rezerváciu a pomôžte nám naplánovať, koľko porcií uvariť, zároveň si svoju porciu pozichrujete.

Do správy SMS cez FB alebo whatsapp 0949 409 900, 0948 191 750, napíšte:

MENO:

ČAS:

POČET PORCIÍ:

ADRESU ak chcete menu doviezť domov:

TELEFÓN:

CHCEM set 6x plechovka piva ŽiWELL za 9,9 € ÁNO/ NIE


PR / Photo by Christelle Hayek on Unsplash

Continue Reading

Názory

Názor čitateľa: Prvá hlúposť roka – platba za pohľad na vlastné vnúčatá

Published

on

By

Verejné korčuľovanie na piešťanskom zimnom štadióne je od začiatku januára spoplatnené.  Do redakcie sme dostali mail s príhodou a názorom jedného z návštevníkov.  Názor zverejňujeme v plnom znení.

Ilustr. foto

„Dnes som bol s manželkou na zimnom štadióne. Obaja sme dôchodcovia. Vnuci (6 a 7 rokov) dostali pod stromček nové korčule a chceli, aby sme sa išli na nich pozrieť na verejné korčuľovanie ako im to ide (2.1.2020, 11:15-12:30). Oni tam samozrejme šli s rodičmi a my sme sa s manželkou dohodli, že tam pôjdeme asi tak v polovici času korčuľovania. A tak sa aj stalo. Vybrali sme sa z domu okolo 11:30 a na štadión sme dorazili asi o 11:45 a chceli sme pobudnúť tak 15 až 20 minút.

Čakalo nás však hneď pri vchode novoročné privítanie Mesta Piešťany. Dvaja páni za stolíkom pri vchode, jeden z nich hrdo oblečený vo veste s tým novým šatanovským znakom SZĽH nás zastavili a pýtali od každého po 1,5 €. Samozrejme čítali sme na dverách oznam o spoplatnení, kde sa písalo o korčuliaroch a ich sprievode. No my s manželkou sme neboli ani jedno, ani druhé. Ako dedko a babka na dôchodku sme sa proste prišli pozrieť na 15 minút na vnukov ako korčuľujú. Preto som sa pánov za pultíkom spýtal, za čo vlastne chcú peniaze a navyše od dôchodcov. Ten zrejme vyššie postavený v tej fajnovej veste mi odvetil, že aj keď idem do obchodu, tak aj tam platím. Na to som mu odpovedal, že ak nevie, tak v obchode sa platí buď za tovar, alebo služby a toto nie je ani jedno, ani druhé. Po krátkej ostrejšej, ale slušnej výmene názorov sme s manželkou odišli s horkosťou v hrdle.

Som človek, ktorý nemá problém niekoho podporiť aj finančne, ak vidím, že je to pre dobrú a potrebnú vec a veľakrát som to aj urobil. A ak by tam vedľa tých nadutých pánov stála pokladnička na dobrovoľné príspevky pre rozvoj hokejovej mládeže, asi by som aj prispel. Ale toto? Toto je prvá hlúposť roka, s ktorou som sa hneď druhý deň v roku stretol. Cez to všetko prajem piešťanskému hokeju veľa úspechov v novom roku.“

Poznámka redakcie: Poplatky za verejné korčuľovanie sú príjmom nájomcu zimného štadióna, spoločnosti Športový hokejový klub 37 Piešťany s.r.o.

-red-

Continue Reading

Názory

Názor čitateľa: Ako sa (ne)triedi odpad v Piešťanoch

Published

on

By

Posledné roky je trendom na Slovensku, ale aj vo svete triedenie odpadu. Tomuto trendu som samozrejme naklonený a vítam ho, nakoľko sa sám považujem za človeka, ktorý sa snaží nakladať s odpadom, čo najrozumnejšie a najšetrnejšie k našej planéte. Som totiž zástanca názoru, že každý človek má začať sám od seba, ak chce niekoho poučovať.

Tento trend pozorujem už nejaký čas aj v Piešťanoch. Veď aj štatistiky a plné kontajnery na triedený odpad svedčia o tom, že sa Piešťanci zlepšujú v triedení odpadu. V tento a ešte lepší trend som dúfal po zvolení aktuálneho primátora, nakoľko sám pracoval v tejto oblasti a mal túto agendu aj v predvolebnej kampani. Dokonca otvorenie nového zberného dvora vo mne vyvolalo pozitívny pocit z toho, že s novým primátorom prichádza aj nová odpadová politika. Bohužiaľ som sa asi zmýlil.

Mal som totiž tú česť navštíviť zberný dvor, keď som tam bol niečo vyhodiť. No a tu sa mi naskytol dosť zaujímavý pohľad. Do veľkého kontajnera s nápisom drobný stavebný odpad Služby mesta Piešťany vyhodili celý obsah vozidla, ktoré zberá odpad napríklad z pešej zóny, parku či chodníkov. Aby som uviedol môj šok na pravú mieru. V týchto odpadkových košoch, ktoré sa nachádzajú na pešej zóne alebo chodníkoch v meste sú rôzne nádoby. Konkrétne rozdelené, aby okoloidúci aspoň trocha odpad zatriedili.

Takže napríklad, ak máte plastovú fľašu dáte ju prirodzene do nádoby s označením plasty atď. Vozidlo zo Služieb mesta Piešťany zastaví a všetok tento natriedený odpad pracovník nahádže do tohto vozidla. Následne príde do zberného dvora a celý jeho obsah končí v kontajneri s názvom drobný stavebný odpad. Samozrejme mi nedalo a vyhotovil som si fotografie. Využil som portál odkazprestarostu.sk, kde som sa pýtal vedenia mesta, či o tom vôbec vedia. Do dnešného dňa som sa nedozvedel odpoveď.

Moja otázka je teda nasledovná: Načo? Načo toto divadielko o triedení odpadu, keď to neriešia ani Služby mesta Piešťany a zároveň aj zberný dvor. Vedenie mesta buď o tom ani nevie alebo vie a toleruje to. V oboch prípadoch je to smutné konštatovanie. Od bežného človeka sa očakáva, že bude ohľaduplný k životnému prostrediu a niektoré inštitúcie sa na tom asi iba smejú. Ja som sa v tej chvíli cítil jemne povedané ako blbec. Samozrejme dúfam, že tento článok ľudí neodradí triediť odpad, ale naopak donúti konať vedenie mesta k činom na nápravu tohto konania. Hlavne, keď je pán primátor  zástanca životného prostredia a triedenia odpadu.

-km-

Continue Reading

Reklama

Populárne články