Connect with us

Názory

Názory: Ako ďalej s mestskou autobusovou dopravou v Piešťanoch

Published

on

Hromadná doprava v našom meste má dlhú tradíciu. Pamätníci si isto spomenú, ako mestom premávali plné autobusy a dalo sa za jednotnú tarifu dostať aj do okolitých obcí. Časy sa však zmenili a nie vždy práve k lepšiemu. Namiesto plných autobusov vidíme mesto plné áut, ktoré majú stále väčšie problémy s parkovaním.

Hromadná doprava, ktorá pôvodne mala zaistiť dostatočnú mobilitu, sa postupne pre viaceré samosprávy stáva príťažou. Nie je tomu inak ani v Piešťanoch. Popri poklese samotného počtu obyvateľov došlo v našom meste v ostatných desaťročiach k výrazným zmenám aj v štruktúre zamestnanosti a s tým spojeným zmenám v dopravných tokoch i v nárokoch kladených na dopravu. Systém miestnej autobusovej dopravy (MAD), tak ako bol nastavený v minulosti, už nie je dostatočne efektívny a primerane flexibilný. Zároveň stúpajú celkové náklady na jeho prevádzku.

Na úvod niekoľko čísiel. Keďže prevádzkovateľ MAD, firma ARRIVA Trnava, a.s. požaduje za rok 2015 doplatok za jej výkony, nie je tento ešte finančne uzatvorený. Preto bude lepšie, ak sa pozrieme na rok 2014. Na 11 autobusových linkách bolo najazdených celkovo 334 836 km a spolu prepravených 714 042 cestujúcich. Na jeden kilometer teda pripadajú asi dvaja. Príjem z cestovného bol približne 190 653,- eur a dotácia z mestského rozpočtu bola vyplatená v sume 394 409,- eur. To iste nie je zanedbateľná čiastka. Jeden kilometer jazdy autobusom spolu stál 1,75 eura.

Ponechajúc bokom časový rozvrh cestovného poriadku, jedným z najčastejších argumentov kritikov miestnej autobusovej dopravy v Piešťanoch je, že v nadbytočne veľkých autobusoch je málo cestujúcich, a tak sa v nich vozí najmä piešťanský vzduch. To, že sú až tak veľké, že majú občas problém aj vtesnať sa do zákruty, je zjavné na prvý pohľad. Skúsme sa ale pozrieť, ako je to s počtom ich cestujúcich. Na jeden autobusový spoj v priemere pripadá asi dvadsať cestujúcich. To by nebolo také zlé, ak by sa všetci v kuse viezli po celej trase (napr. z Kocuríc, cez Adam Trajan, do centra mesta, späť na Adam Trajan a nakoniec znovu do Kocuríc) – to ale nemá zmysel (iba ak pre turistu, ktorý má takto zabezpečenú lacnú obhliadku mesta). Pri absolvovaní polovičnej trasy (to zmysel má) je potom v tom veľkom autobuse v priemere len polovica – t.j. desať cestujúcich. Rozdelenie počtov cestujúcich samozrejme nie je rovnomerné. Šesť spojov má priemerný sumárny počet cestujúcich (t.j. všetci, ktorí po trase nastúpili) vyšší ako päťdesiat ale zároveň je aj štyridsaťosem takých, ktoré majú do desať cestujúcich a dokonca jedenásť spojov, ktoré majú (v priemere) menej ako jedného cestujúceho. Tieto čísla hovoria veľa o flexibilite miestnej autobusovej dopravy a naznačujú rezervy v jej organizácii.

Zrušenie alebo razantné obmedzenie MAD v Piešťanoch neprichádza do úvahy. Je ale potrebné diskutovať o tom, ako ju zlepšiť a zefektívniť. Už aj preto, lebo v polovici budúceho roka vyprší platnosť doterajšej zmluvy mesta s firmou ARRIVA, ktorá ju dlhé roky prevádzkuje. Mala by sa cena cestovného ešte viac znížiť? Alebo naopak zvýšiť, aby pokryla skutočné náklady na prevádzku? Autobusy by mali chodiť častejšie, alebo stačí dva krát za deň? Nemali by voziť viac cestujúcich ako vzduchu? Dalo by sa to spraviť lepšie a možno aj lacnejšie? To sú legitímne otázky na ktoré treba hľadať odpovede.

MAD-Max (2)-page-001

Riešenie mestskej autobusovej dopravy je potrebné hľadať v troch časových rovinách. Tá prvá sa viaže k predchádzajúcemu roku za ktorý prevádzkovateľ MAD žiada doplatok od mesta. Zmluva, ktorú má s mestom uzatvorenú, totiž stanovuje povinnosť mesta nielen vyrovnať všetky oprávnené náklady prevádzkovateľa, ale navyše aj zisk vo výške 2,5 %z celkových nákladov. Zmluvy treba samozrejme dodržiavať, zároveň je ale nutné dôkladne sa pozrieť na to, čo prevádzkovateľ považuje za oprávnené náklady. Podklady, ktoré predložila ARRIVA, tak ako ich poznám, to neumožňujú. Preto je potrebné požadovať ich doplnenie a dôsledné preverenie. Vychádzajúc z platnej zmluvy je do celkového súčtu príjmov a nákladov MAD potrebné zahrnúť aj výnosy prevádzkovateľa z reklamy, pokút a podobne, na ktoré vo svojom vyúčtovaní firma akosi pozabudla.

To, ako dopadne vyúčtovanie za predchádzajúci rok, ovplyvní aj ten súčasný. Nutnosť doplatiť stratu z minulého roku, ako aj prevádzkovateľom avizované navýšenie oprávnených nákladov zákonite povedie k tomu, že v mestskom rozpočte vyčlenená suma na pokrytie straty pri prevádzke MAD nebude postačovať. Jednoduchším, no možno nie najlepším riešením je navýšiť rozpočtovanú sumu. Tie desaťtisíce by sa ale mohli využiť aj inak, možno efektívnejšie. Zložitejším riešením je urobiť čím skôr zásahy do prevádzky MAD, zrušiť niektoré málo vyťažené spoje (napríklad vo večerných hodinách a cez voľné dni) a tým dosiahnuť zníženie nákladov. Tento zásah sa však musí spraviť citlivo, aby nedošlo k výraznejšiemu zníženiu dopravnej obslužnosti. Pracovníci mestského úradu už takýto návrh pripravili. Možno by mohol byť ešte odvážnejší.

MAD-Max (2)-page-002Riešením pre budúcnosť je hľadanie optimálnejšej formy mestskej hromadnej dopravy po ukončení platnosti zmluvy s doterajším prevádzkovateľom. Je tu stále možnosť uzavrieť podobnú zmluvu aj na nasledujúce roky, ale možno prišiel čas aj na odvážnejšie riešenia ku ktorým sa predchádzajúce vedenie mesta neodhodlalo. Alternatív je niekoľko, od prevádzkovania vlastných mikrobusov, cez vytvorenie konkurenčného prostredia uzatvorením zmluvy s viacerými prevádzkovateľmi, pričom by sa kládol dôraz nielen na náklady prevádzkovateľov ale aj na ich výkony, najmä koľko osôb prevezú, až po vytvorenie duálneho systému, ktorý by bol vhodným kompromisom. Každé riešenie má svoje plusy i mínusy, ktoré treba porovnať. Je najvyšší čas, aby na tom kompetentní pracovníci mesta začali intenzívne pracovať.

Peter Tremboš, poslanec Mestského zastupiteľstva v Piešťanoch, grafy: P. Tremboš, zdroj údajov: Mesto Piešťany, ilustr. foto: archív PNky

Názory

ŽiWell pozýva na degustačné menu z Libanonu

Published

on

By

Séria obľúbených degustačných večerov pokračuje. Na štvrtkový (18. marca) večer sú prepravené špeciality libanonskej kuchyne:

1, Muhammara – dip z červenej papriky a orechov s pita chlebom (orechy, lepok)

2, Libanonské mäsové guličky v paradajkovej omáčke so škoricou

3, Mujadara – šošovicová ryža s karamelizovanou cibuľou

4, Sladké, sezamové tahini cookies s mandľovou múkou a medom (sezam, orechy)

Jedlo si môžete zobrať so sebou z Piešťanského pivovaru alebo vám ho dovezú domov. Celé menu má cca 600 g a vystačí pre 1 veľmi hladného alebo 2 mierne hladných gurmánov. Cena kompletného menu je 9,90 €.

Objednávajte do štvrtku 15:00 h. Rozvoz od 17:30 do 19:30 h. Využite akciu a zľavu viac ako 30%. Objednajte si set 6 x 0,44 l plechovka Staročeský ležiak ŽiWELL. Bežná cena 14,40 € zľavnená cena teraz 9,90 €. Recenziu na toto výborné pivo nájdete tu.


REZERVÁCIA:

Urobte si rezerváciu a pomôžte nám naplánovať, koľko porcií uvariť, zároveň si svoju porciu pozichrujete.

Do správy SMS cez FB alebo whatsapp 0949 409 900, 0948 191 750, napíšte:

MENO:

ČAS:

POČET PORCIÍ:

ADRESU ak chcete menu doviezť domov:

TELEFÓN:

CHCEM set 6x plechovka piva ŽiWELL za 9,9 € ÁNO/ NIE


PR / Photo by Christelle Hayek on Unsplash

Continue Reading

Názory

Názor čitateľa: Prvá hlúposť roka – platba za pohľad na vlastné vnúčatá

Published

on

By

Verejné korčuľovanie na piešťanskom zimnom štadióne je od začiatku januára spoplatnené.  Do redakcie sme dostali mail s príhodou a názorom jedného z návštevníkov.  Názor zverejňujeme v plnom znení.

Ilustr. foto

„Dnes som bol s manželkou na zimnom štadióne. Obaja sme dôchodcovia. Vnuci (6 a 7 rokov) dostali pod stromček nové korčule a chceli, aby sme sa išli na nich pozrieť na verejné korčuľovanie ako im to ide (2.1.2020, 11:15-12:30). Oni tam samozrejme šli s rodičmi a my sme sa s manželkou dohodli, že tam pôjdeme asi tak v polovici času korčuľovania. A tak sa aj stalo. Vybrali sme sa z domu okolo 11:30 a na štadión sme dorazili asi o 11:45 a chceli sme pobudnúť tak 15 až 20 minút.

Čakalo nás však hneď pri vchode novoročné privítanie Mesta Piešťany. Dvaja páni za stolíkom pri vchode, jeden z nich hrdo oblečený vo veste s tým novým šatanovským znakom SZĽH nás zastavili a pýtali od každého po 1,5 €. Samozrejme čítali sme na dverách oznam o spoplatnení, kde sa písalo o korčuliaroch a ich sprievode. No my s manželkou sme neboli ani jedno, ani druhé. Ako dedko a babka na dôchodku sme sa proste prišli pozrieť na 15 minút na vnukov ako korčuľujú. Preto som sa pánov za pultíkom spýtal, za čo vlastne chcú peniaze a navyše od dôchodcov. Ten zrejme vyššie postavený v tej fajnovej veste mi odvetil, že aj keď idem do obchodu, tak aj tam platím. Na to som mu odpovedal, že ak nevie, tak v obchode sa platí buď za tovar, alebo služby a toto nie je ani jedno, ani druhé. Po krátkej ostrejšej, ale slušnej výmene názorov sme s manželkou odišli s horkosťou v hrdle.

Som človek, ktorý nemá problém niekoho podporiť aj finančne, ak vidím, že je to pre dobrú a potrebnú vec a veľakrát som to aj urobil. A ak by tam vedľa tých nadutých pánov stála pokladnička na dobrovoľné príspevky pre rozvoj hokejovej mládeže, asi by som aj prispel. Ale toto? Toto je prvá hlúposť roka, s ktorou som sa hneď druhý deň v roku stretol. Cez to všetko prajem piešťanskému hokeju veľa úspechov v novom roku.“

Poznámka redakcie: Poplatky za verejné korčuľovanie sú príjmom nájomcu zimného štadióna, spoločnosti Športový hokejový klub 37 Piešťany s.r.o.

-red-

Continue Reading

Názory

Názor čitateľa: Ako sa (ne)triedi odpad v Piešťanoch

Published

on

By

Posledné roky je trendom na Slovensku, ale aj vo svete triedenie odpadu. Tomuto trendu som samozrejme naklonený a vítam ho, nakoľko sa sám považujem za človeka, ktorý sa snaží nakladať s odpadom, čo najrozumnejšie a najšetrnejšie k našej planéte. Som totiž zástanca názoru, že každý človek má začať sám od seba, ak chce niekoho poučovať.

Tento trend pozorujem už nejaký čas aj v Piešťanoch. Veď aj štatistiky a plné kontajnery na triedený odpad svedčia o tom, že sa Piešťanci zlepšujú v triedení odpadu. V tento a ešte lepší trend som dúfal po zvolení aktuálneho primátora, nakoľko sám pracoval v tejto oblasti a mal túto agendu aj v predvolebnej kampani. Dokonca otvorenie nového zberného dvora vo mne vyvolalo pozitívny pocit z toho, že s novým primátorom prichádza aj nová odpadová politika. Bohužiaľ som sa asi zmýlil.

Mal som totiž tú česť navštíviť zberný dvor, keď som tam bol niečo vyhodiť. No a tu sa mi naskytol dosť zaujímavý pohľad. Do veľkého kontajnera s nápisom drobný stavebný odpad Služby mesta Piešťany vyhodili celý obsah vozidla, ktoré zberá odpad napríklad z pešej zóny, parku či chodníkov. Aby som uviedol môj šok na pravú mieru. V týchto odpadkových košoch, ktoré sa nachádzajú na pešej zóne alebo chodníkoch v meste sú rôzne nádoby. Konkrétne rozdelené, aby okoloidúci aspoň trocha odpad zatriedili.

Takže napríklad, ak máte plastovú fľašu dáte ju prirodzene do nádoby s označením plasty atď. Vozidlo zo Služieb mesta Piešťany zastaví a všetok tento natriedený odpad pracovník nahádže do tohto vozidla. Následne príde do zberného dvora a celý jeho obsah končí v kontajneri s názvom drobný stavebný odpad. Samozrejme mi nedalo a vyhotovil som si fotografie. Využil som portál odkazprestarostu.sk, kde som sa pýtal vedenia mesta, či o tom vôbec vedia. Do dnešného dňa som sa nedozvedel odpoveď.

Moja otázka je teda nasledovná: Načo? Načo toto divadielko o triedení odpadu, keď to neriešia ani Služby mesta Piešťany a zároveň aj zberný dvor. Vedenie mesta buď o tom ani nevie alebo vie a toleruje to. V oboch prípadoch je to smutné konštatovanie. Od bežného človeka sa očakáva, že bude ohľaduplný k životnému prostrediu a niektoré inštitúcie sa na tom asi iba smejú. Ja som sa v tej chvíli cítil jemne povedané ako blbec. Samozrejme dúfam, že tento článok ľudí neodradí triediť odpad, ale naopak donúti konať vedenie mesta k činom na nápravu tohto konania. Hlavne, keď je pán primátor  zástanca životného prostredia a triedenia odpadu.

-km-

Continue Reading

Reklama

Populárne články