Vážení spoluobčania z jednej i druhej strany Váhu, rekonštrukcia Krajinského mostu sa v zmysle harmonogramu prác prehupla do druhej polovičky, ale nič nenasvedčuje tomu, že by sa od počiatku „ pozvoľné“ tempo prác urýchľovalo. Občas tadiaľ prechádzam osobne, občas počujem niečo od priateľov a známych, a tiež si čosi pozriem a prečítam o rekonštrukcii na internete.

krajinsky most profil

Vznikla dokonca akási „Funpage“, kde  ľudia uverejňujú svoje videá, postrehy a názory o tom, akým tempom práce pokračujú a ich skúsenosti s odborným prevedením prác. Nepočul som a nečítal som jediný pozitívny názor, naopak pohoršenie a zhrozenie sa opakujú najčastejšie.

Vo februári tohto roku som napísal predsedovi TTSK Tiborovi Mikušovi otvorený list, ktorý bol uverejnený na PN-kách 9. februára 2014. V liste sa snažím upozorniť pána predsedu na amatérsky prístup ešte pred rekonštrukciou, v čase, keď sa dala zjednať náprava aj za cenu odloženia termínu rekonštrukcie. Pán predseda sa, samozrejme, ani neunúval odpovedať a nápravu neurobil žiadnu. Rekonštrukcia sa začala tak, ako si ju presadil TTSK, bez akejkoľvek alternatívnej náhrady premostenia, v termíne, ktorý vyhovoval iba ak pracovníkom TTSK a firme, ktorá vyhrala tender, za peniaze údajne navýšené o 500 tisíc € (pričom doposiaľ nikto verejne a transparentne neoznámil jasný a zrozumiteľný celý rozpočet rekonštrukcie) a skrátenie času rekonštrukcie nebolo zrejme ani požiadavkou pri výbere, pretože víťazná firma sa vôbec neponáhľa.

Napriek tomu, že som v otvorenom liste pánovi predsedovi jednoduchou matematikou dokázal, že občania tohto regiónu v globále zaplatia na obchádzaní cez Hornú Stredu za tie dva mesiace uzávierky takmer 500 tisíc €, tak nikto sa ani len nezmienil o náhrade alebo kompenzácii za značnú finančnú stratu, ktorú utrpíme. Nikto nám nenaznačil, že by nám mal čosi nahradiť, keď nám jeho pričinením vzniknú zvýšené náklady. Ďalšie straty sa objavia v účtovníctve firiem, ktoré dlhodobou uzávierkou mosta strácajú klientov a ak si ich aj udržia, tak majú na nich podstatne vyššie náklady ako obyčajne. Podnikatelia sa iba zmohli na akýsi list, uverejnený v Piešťanskom týždni, adresovaný opäť pánovi Mikušovi, v ktorom ho „prosia“, aby zmenil termín rekonštrukcie. Neviem, či je najvhodnejšie prosiť o niečo človeka, ktorý by mal slúžiť nám občanom. Pán predseda mal zaviazať firmu, ktorá vyhrala tender, aby pracovala na moste nepretržite. To sa však nestalo, a pokiaľ pozorujete fotografie a videá zo stavby, tak pracovníci nevyužívajú efektívne ani bežný pracovný čas a tomuto tempu aj zodpovedá množstvo doposiaľ vykonanej práce. Ak by niekde inde na svete uzatvorili tak strategické a dôležité prepojenie, akým Krajinský most bezpochyby je, tak by sa na takej stavbe pracovalo 24 hodín a počet robotníkov by nebol 5+10 vedúcich, ale aspoň 20 robotníkov a dvaja, traja koordinátori. Všimnite si len, ako sa pracuje napríklad na opravách diaľnic. Amaterizmus a arogancia celého TTSK na čele s jeho predsedom sa však v prípade tejto rekonštrukcie ukázala v plnej „ kráse“.

Bez svojho podielu na danom stave ale nie je ani zbor poslancov TTSK, ktorí zastupujú Piešťany, pretože sa nechali doslova odbiť a nevyužili všetky prostriedky. Nikde som nevidel a nepočul, že by napríklad pán Tamajka, (poslanec TTSK za PN), ktorý nedávno oznámil, že bude robiť petíciu o výstavbe plavárne v PN, urobil podstatne dôležitejšiu petíciu za odškodnenie, spôsobené uzávierkou mosta. Nikde som nevidel, že by sa zjednotili starostovia obcí a spolu s primátorom Piešťan žiadali vládu, aby sa problémom zaoberala. Ak by sa totiž zjednotili, tak by dosiahli oveľa viac ako iba odpustenie diaľničnej nálepky na použitie diaľničného mostu pri Hornej Strede. Všetci dobre vieme, že sila je v jednote a túto jednotu nepreukázali ani starostovia obcí ani primátor Piešťan a ani poslanci mestskej samosprávy. Ak by predseda vlády odmietol prijať nôtu poslancov a starostov regiónu, máme tu od júna predsa nového pána prezidenta a ten by sa nás snáď zastal.

Svoj príspevok by som však chcel ukončiť aspoň trocha optimisticky. Dúfam a prajem si, aby stanovisko TTSK,  že všetko stavebne prebieha podľa harmonogramu bolo naozaj pravdou. I keď by sa podľa môjho názoru a názoru ľudí, ktorí sa stavebníctvu venujú celý život, dal termín uzávierky skrátiť aspoň na polovicu, buďme optimisti a verme, že sa naozaj všetko stihne do konca augusta. Dúfam, že v zmluve o dielo je uvedené aspoň to, že realizátor má za každý deň oneskorenia tak veľké penále, že by ho to zruinovalo. Odškodnenia občanov a firiem za túto amatérsku uzávierku sa asi nedožijeme, lebo napriek obrovskému množstvu volených poslancov, nemá kto zorganizovať petíciu, ktorá by odškodnenie požadovala. Blížia sa však komunálne voľby a občania budú mať možnosť opäť prejaviť svoju vôľu a zvoliť si takých poslancov a starostov, ktorý budú dôsledne hájiť ich oprávnené požiadavky, a že konečne zvolíme ľudí, ktorí nebudú nové premostenie iba donekonečna sľubovať, ale sa aj postarajú, aby nový most v našom regióne konečne uzrel svetlo sveta.

Ján Jánošík, obyvateľ Piešťan z pravej strany Váhu

About

Redakcia:
Martin Palkovič – zodpovedný redaktor
redakcia@pnky.sk

Inzercia:
inzercia@pnky.sk
Cenník inzercie

Vydavateľ:
HPA, s.r.o .
Bodona 768/48
92101 Piešťany
Slovenská republika
IČO: 47 465 972