Connect with us

Kultúra

Z Piešťanského festivalu sa stal music festival Piešťany a má aj ďalšie novinky

Published

on

Zmeny názvu, grafiky aj dramaturgie sprevádzajú po 60-tich rokoch novú éru Piešťanského festivalu, ktorý začínal v roku 1956 ako Piešťanské hudobné leto. Podujatie dostalo medzinárodný názov „music festival Piešťany“ , nové logo a došlo aj k reorganizácii programovej štruktúry. Na tlačovej konferencii v stredu 19.mája novinky z nadchádzajúceho festivalového ročníka prezentovali generálny riaditeľ  Umeleckého súboru Lúčnica Marián Turner a riaditeľka Domu umenia Piešťany Edita Bjeloševičová.  

IMG_2031„Vážime si, keď má niečo kontinuitu a keď niečo trvá 61 rokov, je naozaj tým základom pre naše fungovanie,“ uviedol M. Turner a podotkol, že aj tento fakt spája festival s Lúčnicou, ktorá tiež funguje bez prestávky už siedme desaťročie. Podujatie začínalo v roku 1956 najskôr pod menom Piešťanské hudobné leto, neskôr, v roku 1959 dostalo meno Piešťanské hudobné slávnosti.

Po jubilejnom 60. ročníku naplánoval festivalový výbor okrem nového názvu niekoľko ďalších zmien. „Nová tvár spočíva v tom, že chceme festival graficky oživiť a komunikovať trošku iným spôsobom v rámci mesta, Slovenska, samozrejme ,aj medzinárodne, lebo sa ho zúčastňujú aj zahraničné osobnosti kultúrneho života. Prvou takou veľkou zmenou je grafika, kde sme určili nové logo, festival sme zadefinovali v anglickom názve music festival Piešťany alebo hudobný festival Piešťany,“ vysvetlil generálny riaditeľ Lúčnice. Všetky materiály tak budú upravené v jednotnej grafike s rovnakým logom a dvojjazyčnými informáciami o programe.

IMG_2037Vizuál festivalu vytvoril dizajnér Vladimír Yurkovič. Hoci vychádza z tradícií, staré „Péefko“ nahradí modernejší vzhľad. „ Zistili sme že to PF-ko síce bolo logické a pekné, ale odzrkadľuje dobu, v ktorej vznikalo a paradoxne sa podobá na veľa rôznych ďalších. Podobné F-ko z huslí ma napríklad Slovenská filharmónia alebo Pražské jaro, preto keď sme chceli tam zachovať niečo pôvodné, museli sme sa s tým pohrať,“ povedal M. Turner. Logo bude mať viacero podôb, trochu inak bude vyzerať na výšku a inak na šírku.  „Je to novinka, na ktorú si musia ľudia zvyknúť, ale zachovali sme motív toho f aj Piešťan ale tvorí napríklad aj slov May, máj v angličtine alebo My, podľa toho, ktorý si vyberieme.“

fanfary PF

Novú podobu dostal aj program festivalu, ktorý odštartuje už túto sobotu 28. mája slávnostnými fanfárami a otváracím ceremoniálom Hollywood v Piešťanoch – melódiami z oskarových filmov v podaní Slovenskej filharmónie. K zahajovaciemu koncertu pripravuje Dom umenia aj multimediálnu prezentáciu. Pre strednú generáciu návštevníkov bude určené napríklad aj koncertné prevedenie muzikálu Cyrano z predmestia. „Bude nám cťou, keď prídu autori, máme prisľúbenú účasť Pavla Hammela, Jána Strassera a dúfame, že nás navštívia aj Marián Varga či Kamil Peteraj,“ doplnila riaditeľka Domu umenia Edita Bjeloševičová.

IMG_2033Mladšie publikum plánujú osloviť napríklad koncertom Fragile Queen Tour a pre študentov stredných škôl je určený výchovný koncert Lotz Tria Mozartov zázračný roh. „Ide o prezentáciu hudobného nástroja basetový roh, u nás skoro neznámeho,“ prezentoval námet Marián Turner.  „Používal sa len vo veľmi krátkom období, okolo života Mozarta. Jedným z najlepších výrobcov na svete toho nástroja bol pán Lotz, ktorý mal svoje sídlo v Bratislave. Preto ten názov Lotz Trio a Mozartov zázračný roh alebo večerný koncert pre dospelých Soiréa a´Pressburg.“  Podľa neho existujú dokonca úpravy celých opier pre trio basetových rohov a návštevníci tak budú mať možnosť zažiť vystúpenie, ktoré je aj vo svete unikátom. Prienik žánrov predstavuje zasa vystúpenie skupiny La Gioa a Dobrej muziky.

IMG_2040Niekoľko koncertov klasickej hudby pripravili organizátori, ktorými je aj Mesto Piešťany a kúpele i v priestoroch Slovenských liečebných kúpeľov. Program odzrkadľuje podľa Mariána Turnera nielen Medzinárodný rok hudby, ale tiež rôzne jubileá ako 70-ku Slovenského filharmonického zboru, 60 rokov pôsobenia zbormajstra Speváskeho zboru mesta Bratislavy Ladislava Holáska či 10. ročník Majstrovských speváckych kurzov Petra Dvorského.

Pod holým nebom v Hudobnom pavilóne sa bude konať vystúpenie Srbského tradičného folklóru a ako prezradili obaja zástupcovia spomenutej kultúrnej inštitúcie, na ďalší ročník by radi pripravili viacero „open air“ vystúpení, možno aj na ploche priamo pred Domom umenia. „Tými kedysi žili Piešťany, chceme túto živú  atmosféru znovu vrátiť do Piešťan,“ potvrdili.

Music festival Piešťany uzavrie 14. júla Večne mladá Opera v podaní absolventov kurzu Petra Dvorského. Práve tento žáner však bude mať „zelenú“ aj na jeseň, kedy chystá najväčšia kinosála na Slovensku ďalšiu novinku – priame prenosy z Metropolitan Opera New York prostredníctvom digitálneho vysielania.

Piestany festival poster-page-001

-ad-, foto: A. Drahovská, L. Turňa

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články