Yaro M. Kupčo vystavuje v Prahe fotografie na japonskom papieri

6. júna 2013 Off Od

Medzinárodnú prezentácie umenia na špeciálnom japonskom papieri otvorili 4. júna v pražskej galérii Lapidárium. Okrem japonských a európskych umelcov tam prezentuje svoju tvorbu aj fotograf Yaro M. Kupčo z Piešťan.

[singlepic id=43567 w=520 h=340 float=center]

 

Ako ste sa dostali k tvorbe na japonský papier?

Už niekoľko rokov pracujem s ručným papierom vyrobeným v Ručnej Papierni Veľké Losiny no a samozrejme chcel som sa niekam posunúť, skúsiť niečo nové. A to mi ponúkol práve japonský ručný papier.

Čím je tento materiál špecifický a ako sa naň tlačia fotografie?

Začnem druhou časťou otázky – ja fotografie netlačím, ale používam stále ten klasický spôsob, kedy papier potme natriem fotocitlivou emulziou, vyvolám, ustálim, tónujem sépiou a na záver 24 karátovým zlatom.

O špecifickosti japonského papiera sa dajú popísať celé knihy. Je unikátny ako spôsobom výroby, tak aj použitím… Výroba japonského ručného papiera je považovaná za vážne umenie a tajomstvo, podobne ako výroba samurajských mečov. Ja som si zvolil ten najvýnimočnejší papier GAMPI. Je vyrobený z divo rastúceho kra, ktorý sa nedá domestikovať. Čiže aby ho nevyničili je možné vyrúbať maximálne niekoľko stoviek týchto krikov. A umenie výroby papira Gampi ovláda len niekoľko málo japonských majstrov. Je zakázaný vývoz suroviny mimo Japonska, môže sa vyviesť maximálne niekoľko tisíc kusov hotového papiera. Je vyrobený z niekoľkých vrstiev, niekdy sa medzi tie vrstvy dávajú lístočky kvetov.

Tí najväčší majstri dokážu vyrobiť papier a hmotnosti 1-2 gramy na meter štvorcový, čiže je oveľa ľahší a tenší ako cigaretový papier. Ale je nesmierne pevný. Známe sú prípady kedy počas vojny Japonci vypúšťali balóny s bombami, ktoré preleteli celý Tichý oceán až do Amerik. Boli vyrobené presne z takého papiera. Alebo mučenie väzňov, ktorým omotali hlavu mokrým papierom a keď vyschol tak človek bol na pokraji šialenstva.

Ja používam samozrejme oveľa hrubší papier, ktorý má povrch ako zamat, veľmi príjemný na dotyk.

Má japonský papier nejaký účinok na samotnú fotografiu? Ako ovplyvňuje divácke vnímanie?

Samozrejme fotografia na tomto papieri ma svoje špecifiká pri jej výrobe a aj vizuálny vnem je odlišný. Ten papier vyzerá ako pokrčený a následne vylisovaný, ale je to predovšetkým o pocite každého diváka, každý to vníma inak. A je to aj o dotyku s tým papierom. Len teraz dúfam, že návštevníci mi tie obrazy nedochytajú.

Aké diela budete v Prahe vystavovať, kde vystavené fotografie vznikli?

Japonci veľmi málo fotia prírodu, výnimka je symbol Japonska – sopka Fudži. Tomu som aj ja podriadil výber veci, budú to skôr neutrálne zábery, také zátišia nájdené v prírode.

Foto: Archív Yara M. Kupča