Connect with us

Kultúra

Wanastowi Vjecy prirovnali 13-ty TOPFEST k slávnemu Woodstocku

Published

on

V poradí už 13-ty TOPFEST otvoril festivalovú sezónu a rockové podujatie si užili nielen fanúšikovia, ale aj kapely. Švédski Europe, Guano Apes i Rival Sons sa dokonca plánujú na Slovensko vrátiť, pretože sa im páčila atmosféra a topfesťácke publikum. Britskí The Darkness okrem koncertovania vyskúšali i slovenskú kuchyňu a bryndza ich natoľko zachutila, že si ju nakúpili aj domov do zásoby. Desmod na festivale zažili Vianoce, českí Chinaski si užívali obdiv fanúšičiek a spevák a gitarista kapely Wanastowi Vjecy Robert Kodym prirovnal festival k Woodstocku. Podujatie uzavrel Kabát, ktorý zahral aj novinky z nového albumu a i keď festival namiesto ohňostroja predčasne ukončili blesky z neba, ľuďom to náladu neskazilo.

untitled-5636_resize

TOPFEST 2016 si nevedeli vynachváliť všetci tohtoroční headlineri. Po Guano Apes a Europe boli ďalším veľkým ťahákom festivalu Rival Sons. Kapela si na piešťanské letisko odskočila zo spoločného turné s legendárnymi Black Sabbaath.

„Veľmi sme si to užili. Stihli sme si pozrieť i toto úžasné mesto, stretli sme mnoho prekrásnych ľudí. Je naozaj úžasné byť na letnom turné. Návšteva Piešťan bola super zmenou. Prišli sme sem z Veľkej Británie, kde bolo sychravo a zamračené. My sme z Kalifornie, vaše teplé počasie je nám teda oveľa bližšie. Je úžasné byť v tejto krajine, ľudia sú tu veľmi milí a priateľskí, radi by sme sa opäť na Slovensko vrátili,“ tešil sa spevák Rival Sons Jay Buchanan.

untitled-6020_resize

Britskí The Darkness predviedli skutočnú rockovú šou a fanúšikom ďakovali v slovenčine, ale v zákulisí stihli nakrútiť aj vtipné video s ružovými prenosnými toaletami.

„Slovensko je veľmi pekné a aj chutné. Ochutnali sme veľa jedla a zmrzliny. Vyskúšali sme bryndzu, ktorá je fakt super, zobrali sme si aj domov. Koncert bol plný pozitívnej energie, slnka a tepla. Verím, že návštevníci boli rovnako nadšení ako my,“ vyznal sa gitarista The Darkness Dan Hawkins.

untitled-8365_resize

Fanúšikovia ocenili aj vystúpenie českých a slovenských kapiel, medzi ktorými boli napríklad Chinaski, INE KAFE, Slobodná Európa i Desmod.

untitled-5972_resize

untitled-8514_resize

„TOPFEST milujeme, je pre nás vyvrcholením celého roka. My máme Vianoce teraz v lete. Ľudia reagovali naozaj perfektne,“ tešil sa Kuly z Desmodu.

Koncert kapely Wanastowi Vjecy si užili mladí aj starší. Ich hity „Tak mi to teda nandey“, „Kopni do tý bedny“, či „Sbírka svadlej růží“ si pospevovali dokonca aj malé deti. Wanastovky pridali i novú pieseň „Tři minuty po půlnoci“.

untitled-6585_resize

„Skvelé, bolo to tu ako na Woodstocku, super atmosféra ako na prelome 60-tych a 70-tych rokov. A to je to, čo sa nám páči. Som naozaj rád, že máme také skvelé publikum. TOPFEST sme poznali, už sme tu hrali pred piatimi rokmi. Je to najväčší rockový festival na Slovensku a je pre nás česť, že nás pozvali. Fanúšikom odkazujem, že máme už dlho vymyslené celé nové CD a zdá sa, že toho roku sa nám ho podarí vydať,“ uviedol líder kapely Wanastowi Vjecy Robert Kodym.

untitled-8591_resize

Bohatý program ponúkol aj B-stage, fanúšikom zahrali kapely Slobodná Európa, Symfobia, Arzén, Beautiful Bastards, Kvety v podpaží, Asenth, Čisté Tvary a ďalší. Tento rok dostali priestor aj začínajúce kapely. Na C-stagei skladalo vyše 25 mladých kapiel Rockovú maturitu. P

Posledný festivalový deň  zaklincovali fínski Reckless Love a ruská kapela Slot. Vrcholom bol koncert stálice Kabát, ktorá nevynechala ešte ani jeden TOPFEST.

untitled-6757_resize

„My si už TOPFEST bez Kabátu ani nevieme predstaviť. Bol to prvý festival z našej tohtoročnej série. Užili sme si to, pretože sme koncertovali po dlhom pol roku nehrania. My si totiž podujatia vyberáme. Zahrali sme aj skladby z nového albumu, tento náš festivalový set je takým prierezom všetkými našimi albumami. Tešíme sa už na budúci rok,“ uzavrel líder kapely Kabát Pepa Vojtek.

untitled-6497_resizeTrojdňový festival predčasne ukončila búrka a silný vietor. Namiesto plánovaného ohňostroja dali za TOPFESTom bodku blesky z neba. Kvôli búrke sa neuskutočnil koncert UK SUBS ani Horkýže Slíže, no všetci chápali, že bezpečnosť je prvoradá. Okrem koncertov si návštevníci užili aj množstvo sprievodných atrakcií od špeciálneho chodenia po lane waterlinningu, cez novú zábavu bodyzorbing až po vodný futbal. Ocenili aj zázemie, skvelé občerstvenie, slnečníky, ktoré im pomohli prežiť v zdraví mimoriadne horúce dni. Organizátori už začali pripravovať 14-ty ročník TOPFEST-u.

untitled-9191_resizeuntitled-8612_resizeuntitled-8902_resizeuntitled-5991_resize

-Propaganda House/Foto: Pavol Karell-

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články