Connect with us

Koktail

V seriáli Holdenov svet účinkujú Piešťanci aj Piešťany

Published

on

„Holdenov svet chce ponúknuť oddychový a zábavný príbeh (niekedy aj s prímesou recesie), ktorý budú čitatelia radi sledovať a autori zase budú môcť kľudne spávať, že tvoria niečo, čo sa páči aj iným,“ hovoria tvorcovia unikátneho projektu, ktorý rozbehla partia študentov. Dvaja z nich – Nikoleta Kováčová a Henry Harcsa sú z Piešťan. Ich pôvodným zámerom bolo spojiť video, fotografiu a text, ale vzhľadom na náročnosť tvorby sú sfilmované iba prvé časti. Na otázky o Holdenovom svete odpovedal autor príbehu Peter Nagy.

[singlepic id=23019 w=320 h=240 float=right]Ako ťa celý tento koncept napadol, čím si sa inšpiroval?

Celý koncept, teda spojenie textu s fotografiou a videom, ktorého nosný prvok bude jednotný príbeh, mi napadol ešte asi pred tromi – štyrmi rokmi, keď som sedel na posteli a premýšľal nad (ne)zmyslom môjho života. Minulý rok počas posledného decembrového týždňa v hlbokej depresii mi tento nápad opäť prišiel na um. Prekvapivo v celkom podobnej situácii. Vedel som, že to chcem robiť, čo chcem robiť, ale nemal som ani tušenia ako bude príbeh vyzerať. Nakoniec sa mi však podarilo pustiť do písania príbehu, ktorý je sčasti inšpirovaný mojím životom. A tým aký môj život bol a aký som chcel, aby bol. Ako býva zvykom, všetko sa to zvrhlo a už to píšem ako sa mi to zapáči.

Aké s tým máte úspechy, aká je odozva čitateľov?

Najväčším úspechom, pre mňa osobne, je že Holdenov svet vôbec vznikol. Je to pre mňa taký malý osobný zázrak, že som vôbec dokázal napísať príbeh a nájsť ľudí ochotných tomu tiež venovať čas. Úspechom je pre nás práve odozva u čitateľov. Z času na čas príde správa, komentár alebo dymový signál, že sa príbeh, fotografie alebo aj videá zapáčili. Je to pre nás v prvom rade povzbudením do budúcna, aby sme vytrvali v tom, čo robíme.

[singlepic id=23020 w=320 h=240 float=right]Vaším cieľom je vydržať až do leta 2012. Je to náročné alebo je to skôr o zábave?

Neviem, či je to až do leta alebo iba do leta. Príbeh je v súčasnosti napísaný tak, aby dokázal nepretržite vychádzať až do októbra 2012. Ďalšie časti plánujem písať počas budúceho roka. Všetko ale stojí a padá na tom, či budú ľudia ochotní na výrobe dielov pokračovať aj naďalej. Jedná sa hlavne o fotografie, ktoré sa vytvárajú priebežne a je s nimi veľa práce, či už na pľaci alebo v rámci organizácie a post-processing-u. Z tohto hľadiska je to náročné po časovej stránke a aj finančnej stránke. Musím ale povedať, že pri písaní som si užil asi najväčší kus zábavy a určite, aj keď som skladal tím. Robilo mi veľkú radosť spájať talentovaných ľudí do jedného celku so spoločným cieľom.

Ako sa ti spolupracuje s Nikoletou a Henrym?

Aj keď Henry bol jeden zo zakladajúcich členov, koncom októbra tím opustil a za jeho prácu mu ďakujem. Spoluprácu s Nikoletou hodnotím veľmi kladne, prakticky v tíme plní úlohu dievčaťa pre všetko. Okrem toho, že figuruje ako herečka, tak niektoré diely boli fotografované jej rukou, veľa práce odviedla pri úprave fotiek a najmä ako hlavný správca fan page. Veľmi pomohla aj nápadmi, ktoré pomohli zdokonaliť Holdenov svet po stránke sebaprezentácie a po marketingovej stránke. Mať človeka v tíme ako je ona, je na nezaplatenie.

[singlepic id=23021 w=320 h=240 float=right]Vieš už ako sa seriál skončí? Môžeš aspoň niečo prezradiť?

Myslel som si, že to viem. Teraz tú istotu až tak nemám. V súčasnosti sa v hlave pohrávam asi s tromi potenciálnymi koncami, ale nie som ešte rozhodnutý, ktorý z nich nakoniec napíšem. Myslím, že je ešte skoro na náznaky. Opýtajte sa ma o pol roka. Snáď sa nám podarí dovtedy vychádzať, aby sa dala takáto otázka položiť.

Čo všetko všetko je možné naučiť sa pri práci na takomto projekte?

V prvom rade vychádzať s ľuďmi. Naučiť sa im dôverovať nielen ako osobám, ale aj ako profesionálom. Zároveň si priznať, že nie som najmúdrejší človek na svete a nedokážem si všetko urobiť sám. Niekedy je ťažké spoliehať sa na schopnosti a zodpovednosť iného človeka, ale ak by tam tá dôvera nebola, nemohli by sme fungovať ako tím. A potom samozrejme sa naučiť z každého rožku trošku. Ako napísať pútavý príbeh, ako má vyzerať dobrá fotka, ale aj základy programovania, web-marketingu… Je toho veľa a nemyslím, že to, čo sa dá na Holdenovom svete naučiť, sa niekedy minie.

[singlepic id=23022 w=320 h=240 float=right]Na fotkách som si všimol, že ako lokácie používate občas aj Piešťany. Príde ti toto mesto nejakým spôsobom zaujímavé, fotogenické alebo to bola len náhoda?

Fotograf dostal zadanie na fotku. Keď mi na druhý deň prišla fotka, kde bol použitý most s tým krásnym modrým zábradlím, červenou strechou kostolíka a presvitajúcimi lúčmi cez veľké okná, vedel som, že to bude titulná fotka. Niektoré miesta sú až prekvapivo fotogenické, iné až tak nie, ale v prvom rade to súvisí s tým, že Nikoleta a Henry sú z Piešťan, tak sme to jednoducho využili. Riadim sa totiž heslom: „Treba využiť to čo je a zbytočne nerozmýšľať nad tým, čo by mohlo byť.“

Seriál Holdenov svet nájdete na adrese: www.holdenovsvet.sk. Pozrite si video z natáčania:

[youtube width=“522″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=-kIuL74Csk8[/youtube]

Autor: Marin Palkovič Foto: holdenovsvet.sk

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články