Connect with us

Kultúra

Trnavská paleta sa koná už po päťdesiaty raz, výstava v Dome umenia štartuje na Mikuláša

Published

on

Neprofesionálna výtvarná tvorba – tak, ako každá iná tvorba – inšpiruje, povznáša, ale i otvára nové svety. Umenie objasňuje symbol, ponúka experiment, je to proces, na konci ktorého je umelecké dielo. Neprofesionálne výtvarné umenie vyviera z ľudovej rozmanitosti pohľadov na danú skutočnosť a preto vytvára neobyčajne pestrý obraz, predstavuje širokú škálu estetických názorov, viac, či menej vyhranených výtvarných postojov, ale aj rozdielnu úroveň umeleckého výtvarného spracovania.


Trnavská paleta je najstaršou súťažou v oblasti neprofesionálnej výtvarnej tvorby v regióne, v tomto roku slávi polstoročnicu svojho vzniku. Súťažná výstava je každoročne vrcholným podujatím výtvarného snaženia pre približne päťdesiat neprofesionálnych výtvarníkov reprezentujúcich okresy Trnava, Piešťany a Hlohovec. Trnavská paleta za päťdesiat rokov predstavila množstvo tvorcov, ktorí sa svojmu kultivovanému záujmu upísali telom a dušou. Pri vzniku Trnavskej palety stáli pracovníci Trnavského osvetového strediska Mgr. Peter Babka, pán Marián Prívozník, ale i externí spolupracovníci: výtvarník Alojz Majerník, akad. maliarka Hilda Hyllová, akad. sochár Joseph Jurča, akad. sochár Jozef Sušienka, grafik Viktor Chrenko, kurátori PhDr. Vojto Haring a v ostatných ročníkoch PhDr. Bohumír Bachratý a akad. maliar doc. Milan Rašla, ktorí sa významnou mierou pričinili o zvyšovanie úrovne súťaže odovzdávaním vlastných skúseností v poradnom zbore, prácou v porote, alebo usmerňovaním autorov na hodnotiacich seminároch.

Cieľom súťaže je nielen aktivizovať a podporovať tvorbu vo všetkých výtvarných odboroch a žánroch, ale i objavovať a podporovať mladých autorov a poskytovať priestor pre prezentáciu ich tvorby. Maľba, kresba, grafika, dekoratívne činnosti a plastika tvoria základ, od ktorého sa odvíja žánrové zastúpenie výtvarných diel – sú to hlavne krajina, portrét, zátišia, figuratívne kompozície, či meditatívne obrazy, od realistického po abstraktné spracovanie diel. Autori sú v zmysle propozícií celoštátnej súťaže Výtvarné spektrum rozdelení podľa veku a výtvarné diela hodnotí odborná hodnotiaca porota pozostávajúca z výtvarných pedagógov, alebo odborníkov z výtvarnej oblasti.

V tomto roku bol predsedom poroty doc. Milan Rašla, akad. maliar z Bratislavy, členovia poroty Mgr. Peter Babka, výtvarník a umelecký fotograf a Bystrík Vančo výtvarník – ilustrátor, ktorí hodnotili 213 výtvarných diel od 47 autorov a navrhli 10 cien a 7 čestných uznaní. Na výstave sa stretávame s autormi, ktorí sa mnohé roky pravidelne zúčastňujú Trnavskej palety a ich práce už získali ocenenia v krajských a celoslovenských kolách súťaže. Z mnohých môžeme spomenúť Milana Čecha, Vernera Scheibenreifa, Jaroslava Áča, Silviu Vargovú, Martu Mitošinkovú, Luciu Kollárovú, Jána Lukačoviča, Jozefa Valoviča, Emíliu Krivosudskú, Juraja Klepáča, Rudolfa Rypáka, Veroniku Bahnovú, Rudolfa Pavelského, Rudolfa Holkoviča, z mladých autorov Dominik Štrbo a Marek Škvarka a ďalší, ktorých nemožno vymenovať na tomto malom priestore. Je zaujímavé sledovať cestu tvorivého hľadania súťažiacich autorov, pokroky a odhodlanie, ktoré ich posúvajú dopredu, radosť z tvorby, vychádzajúcej z ich autentických skúseností, sebavyjadrovania sa. Vystavené práce každoročne predstavujú vyvrcholenie viacročnej práce autorov, štúdium, hľadanie námetu, výrazu, zvládnutie techniky a materiálu.

Verejnou prezentáciou súťažných prác organizátori podujatia Trnavský samosprávny kraj, Trnavské osvetové stredisko a Dom umenia v Piešťanoch zvyšujú záujem širokej verejnosti o umeleckú tvorbu a napomáhajú kultivovaniu životného štýlu spoluobčanov.

Ocenenia v 50. ročníku Trnavskej palety 2018

A kategória – autori vo veku od 15 do 25 rokov
Cena nebola udelená
Čestné uznanie
Dominik Štrbo • za tetraptych „Four reasons to shake your hand“

B kategória – autori vo veku od 25 do 60 rokov
4 ceny bez určenia poradia
Ján Bena • za kolekciu malieb
Lucia Kollárová • výtvarné práce „Remisia“ a „dg SLE“
Rudolf Rypák • za kolekciu výtvarných prác
Verner Scheibenreif • za diptych „Defectus“
Čestné uznania
Adriana Šimanská • za olejomaľby „Muž v maske“ a „Žena v maske“
Marek Škvarka • za kolekciu olejomalieb

C kategória – autori vo veku nad 60 rokov
5 cien bez určenia poradia
Jaroslav Áč • za olejomaľby „Dievča v modrom“, „Výtvarníčka“ a „Odpočívajúca“
Milan Čech • za olejomaľby a akvarely „Zima na Halenárskej“, „Františkánsky kostol v zime“ a „Zima v Štiavnici“
Rudolf Holkovič • za kolekciu olejomalieb
Jozef Valovič • za kolekciu olejomalieb
Silvia Vargová • za kolekciu malieb

Čestné uznania
Veronika Bahnová • za kolekciu abstraktných malieb
Juraj Klepáč • za olejomaľby „Svedok minulosti“, „Osamelosť“ a „Salaš“
Mária Dúbravová • olejomaľby „Sen o kvetoch“ a „Fantázia“
Marta Mitošinková • za olejomaľby „Archanjel Zachariel“ a „Túžba – v očakávaní“

D kategória – autori vo veku od 15 rokov výtvarne neškolení, so špecifickým výtvarným prejavom – insitná tvorba ( art brut, naivné umenie, umenie outsiderov)
Cena
Ján Lukačovič • za kolekcie drevených plastík „Vinári“ a „Rodinka Jánošíkovcov“

Mgr. Milada Kotlebová Trnavské osvetové stredisko

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články