Connect with us

Kultúra

Trinásty Cinematik divákom prináša opäť pozoruhodné a kvalitné filmy

Published

on

Trinástka rozhodne nebude pre piešťanský festival nešťastnou. Cinematik divákom prináša opäť pozoruhodné a kvalitné filmy. Nadchádzajúci ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch ani tento rok nezabúda na svoju pravidelnú sekciu Eye on Films. Rovnomenná platforma, ktorú založila spoločnosť Wide Managment, si dáva za cieľ pravidelne prezentovať prvé a druhé filmy režisérov z celého sveta. V súčasnosti má viac ako 152 partnerských organizácií z vyše 40 krajín, medzi ktoré patrí aj festival Cinematik.

V sekcii Eye on Films festival premietne realistický portrét mladých ľudí Danmark mladého režiséra Kaspera Runea Larsena. Mladý dvadsaťdvaročný Norge je typický flákač – v jednej ruke pivo, v druhej marihuanová cigareta a ústa plné veľkohubých plánov. Jeho jediným kamarátom je Myre. Obaja snívajú o tom, že sa raz presťahujú do väčšieho mesta ako Aarhus či Berlín. Ich plány zhatí mladá Josephine, ktorá tvrdí, že Norge je otcom jej ešte nenarodeného dieťaťa.

Silný príbeh dospievajúcich prináša aj holandsko-belgický film We, ktorý sa odohráva počas jedného horúceho leta. Ôsmi tínedžeri sa snažia zahnať nudu hraním všakovakých hier. Rozdiely medzi tým, čo je dobré a zlé, sa zahmlievajú. Sexuálna zvedavosť prekračuje hranice a z nevinných detí sa postupne stávajú neľútostní predátori.

Nina z rovnomenného poľského filmu je vydatá za Wojteka, s ktorým nemôže napriek snahám otehotnieť. Mladý pár vyhľadá matku, ktorá im má vynosiť dieťa. Záhadná a krásna Magda však prebudí v Nine nečakané pocity. Prinesie vzťahový trojuholník s queer tematikou všetkým vytúžené šťastie?

K téme prichádzajúceho rodičovstva sa vyjadruje aj švajčiarska snímka Goliath. Keď Jessy povie Davidovi, že je v druhom stave, David spanikári. O pár dni neskôr David nedokáže svoju partnerku dostatočne ochrániť pred výtržníkmi. Rozhodne sa posilňovať a užívať. Verí, že svaly mu dodajú pocit sily a istoty. S rastúcou silou sa však začne meniť aj Davidova osobnosť, čím sa postupne stáva až ohrozením pre samotnú Jessy a ich nenarodené dieťa.

V sekcii Eye on Films nájdeme aj francúzsku komédiu Tazzeka. Protagonistom snímky je mladý Eliáš, ktorý vniká to tajov marockej kuchyne, ktoré mu odhalila jeho stará mama a ktorá ho aj vychovala. Po stretnutí s parížskym šéfkuchárom sa rozhodne opustiť domov a odchádza do Paríža. Ako nelegálny prisťahovalec sa však v Paríži musí vypriadať s finančnými problémami, ako aj nestabilnou prácou.

Lákadlom aj sekcia Special Screenings

Medzi najväčšie lákadlá aktuálneho ročníka MFF Cinematik patrí tzv. Special Screenings sekcia, ktorá uvedie v slovenskej premiére viacero mimoriadne kvalitných filmov. Sekcia obsahuje napríklad španielsku drámu The Invisible Hand režiséra Davida Maciána. Film sa odohráva v priemyselnom sklade, kde jedenásť pracovníkov vykonáva rozličné úlohy – murár buduje stenu, ktorú neskôr zlikviduje; dievča umiestňuje kusy na montážnu linku bez toho, aby vedelo, na čo sú; obchodník premiestňuje boxy z jedného miesta na druhé; operátor vykonáva prieskumy… Z úzadia pozoruje túto „pracovnú show“ niekoľko desiatok ľudí.

Special Screenings sekcia uvedie ďalej rumunský film Lemonade, inšpirovaný skutočnými udalosťami. Mara, mladá rumunská žena, sa práve presťahovala so svojím 9-ročným synom do USA, kde chce žiť svoj americký sen. Vydala sa za Daniela, Američana, ktorého poznala len kratučko. Film sleduje niekoľko udalostí počas jedného dňa – problémy so zabezpečením opatrovania syna, neplánované stretnutie s americkým imigračným úradníkom, rozhovor s policajtom alebo v banke s cieľom vybaviť pôžičku. Na každom kroku sa stretáva so zneužitím moci. Máriu si zahrala Malina Manovici, ktorú si slovenskí diváci môžu pamätať zo skvelej Skúšky dospelosti.

V sekcii nemožno nespomenúť španielsko-kubánsku koprodukciu Sergio a Sergei. Dráma mala svetovú premiéru na minuloročnom festivale v kanadskom Toronte. Na nedávnom Havanskom filmovom festivale získala cenu za najlepší scenár (Ernesto Daranas – režisér aj scenárista). Dej je voľne založený na pozoruhodnom príbehu kozmonauta Sergeja Krikaliova, ktorý v roku 1991 na 10 mesiacov uviazol na kozmickej stanici Mir a so Zemou sa kontaktoval len vďaka nadšenému rádioamatérovi z Kuby. Keď Sergio, učiteľ marxizmu, začne komunikovať so Sergejom, zistí, že má s kozmonautom veľa spoločného, nevynímajúc pocity geopolitickej izolácie. Muži si medzi sebou vytvoria jedinečné priateľstvo.

Cinematik prinesie aj najnovšou adaptáciu ruskej klasiky z pera A. P. Čechova – Čajka. Tragikomédiu režisérsky zastrešil Michael Mayer, ktorý si do filmu prizval hneď niekoľko známych hercov a herečiek. Annette Bening, Saoirse Ronan, Elizabeth Moss, Corey Stoll a ostatní sa v jedno leto stretnú pri jazere a my budeme opäť svedkami ich zamotaných vzťahov.

V sekcii piešťanského festivalu nájdeme tiež americkú snímku Puzzle. Ide o výborne odpozorovaný portrét štyridsať ročnej matky a manželky v jednej osobe. Agnes varí, upratuje, nakupuje, dokonca si upečie aj vlastnú narodeninovú tortu… Keď však Agnes dostane na narodeniny 1000 kúskové puzzle, všetko sa zmení. Zrazu nerobí len to, čo treba, ale aj to, čo ju baví a v čom je veľmi dobrá. Agnes nachádza svoje vlastné šťastie.

Polnočná sekcia – Za hranicou kultu – Krutá ľubosť

Vyhľadávaná polnočná sekcia, tento rok pod názvom Za hranicou kultu: Krutá ľúbosť, bude patriť siedmim filmom na tému lásky a jej zhubného vplyvu. Medzi nimi aj austrálsku snímku Hounds of Love, ktorej dej sa odohráva v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Hrdinkou je sedemnásťročná Vicky Maloney, ktorú unesú. Vicky si uvedomuje, že ak chce prežiť, musí zničiť vzťah únoscov. Pri tom vôbec nič netuší o pravej identite tejto dvojice. John a Evelyn Whiteovci sú sérioví vrahovia.

Ďalším z pozoruhodných filmov Polnočnej sekcie je estónsky koprodukčný titul November, ktorého príbeh je zasadený na pohanský estónsky vidiek, kde prebývajú vlkolaci, mor a duchovia. Je to nápadité, rozprávkou a romantikou „šmrncnuté“ rozprávanie o neopätovnej láske mladej Liine k Hansovi. Film je nakrútený voľne podľa literárnej predlohy Andruda Kivirähka. Snímke dominuje čierno biela kamera, nápadité a originálne spracovanie.

Iný pohľad na lásku ponúkne aj ďalšía exkluzívna akčná-krimi-dráma v réžii slávneho Sama Peckinpaha s názvom Bring Me the Head of Alfredo Garcia. Príbeh nás zavedie do sedemdesiatych rokov minulého storočia, kedy sa barman a pianista Bennie vydáva na krvavú cestu, na ktorej konci je miliónová odmena za hlavu gigola Alfreda Garciu.

Ešte začiatkom roka 1955 mala premiéru aj kriminálna dráma francúzskeho režiséra H.G. Clouzota – Les diaboliques. Svoj krutý „láskyplný“ plán v nej zostroja manželka a milenka, ktoré sa postavia proti rovnakému mužovi. Ich plán na jeho vraždu sa však vymkne z pod kontroly.

13. MFF Cinematik sa uskutoční v Piešťanoch v dňoch od 11. do 16. septembra 2018. Akreditácie na festival Cinematik si môžete zakúpiť už dnes na stránke www.cinematik.sk.

TS Ilustr. foto: -lt-

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články