Connect with us

Kultúra

Sto dní do Pohody – zahrajú aj Pulp, Madness a Le Payaco

Published

on

Presne 100 dní pred začiatkom festivalu Bažant Pohoda 2011 oznámili organizátori ďalšie tri legendárne mená medzi účinkujúcimi – britské skupiny Pulp a Madness a domácich sympaťákov Le Payaco.

[singlepic id=11797 w=320 h=240 float=left]Pulp patrí k zásadným skupinám deväťdesiatych rokov, počas svojej kariéry vydali sedem úspešných albumov, z ktorých sa po celom svete predalo vyše 10 miliónov kusov. Po šesťročnej prestávke sa skupina rozhodla zahrať na niekoľkých festivalov počas leta, medzi nimi aj na Bažant Pohode. Koncerty odohrá šesť pôvodných členov – Nick Banks, Candida Doyle, Steve Mackey, Russell Senior, Mark Webber a samozrejme frontman Jarvis Cocker. „Nepôjde o reunion, my sme sa vlastne nikdy nerozpadli, len sme po vydaní posledného albumu jednoducho spoločne nekoncertovali,“ vyjadril sa pred časom Jarvis Cocker. Členovia skupiny vo svojom prehlásení uviedli, že na koncertoch budú hrať prierez celou ich tvorbou, teda všetky obľúbené skladby. Pulp je späť a ich koncert bude určite patriť k vrcholom festivalového programu.

[youtube width=“450″ height=“300″]http://www.youtube.com/watch?v=DqgXzPfAxjo[/youtube]

[singlepic id=11796 w=320 h=240 float=left]Organizátorov rovnako teší potvrdenie skupiny Madness. Táto sedemčlenná zostava je dodnes hádam najznámejším predstaviteľom ska, aj keď svoj vznik datujú na rok 1976. Preslávili sa hitmi ako One Step Beyond, It Must Be Love či House of Fun, v rokoch 1980 až ‘86 sa držali 214 týždňov v britskom singlovom rebríčku, čo sa podarilo len UB 40. Kapela účinkuje s menšími prestávkami dodnes, v roku 2009 vydala zatiaľ posledný album The Liberty of Norton Folgate, ktorým dokázala, že zďaleka nepatrí do starého železa. Koncert Madness sme mali možnosť vidieť v zaplnenej londýnskej O2 Aréne a bola to skvelá šou, v ktorej miešali najväčšie hity s novými skladbami – pozitívna energia idúca z pódia bola doslova hmatateľná. Veríme, že tomu tak bude aj na trenčianskom letisku.

[youtube width=“450″ height=“300″]http://www.youtube.com/watch?v=eir3-omjMVQ[/youtube]

[singlepic id=11795 w=320 h=240 float=left]Aj napriek mladému veku patrí na Slovensku zaslúžene medzi legendy aj skupina Le Payaco, ktorá ukončila svoju činnosť pred piatimi rokmi. Traja skvelí muzikanti a zároveň speváci – gitarista Tomáš Sloboda, basák Martin Štempel a bubeník Juraj Vitéz, ktorých v začiatkoch dopĺňal aj gitarista Stano Petrov, vytvorili pesničky, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo na Slovensku kedy vzniklo. Ich tvorba spája popovú ľahkosť s kreativitou alternatívnych či gitarových kapiel, povestní sú aj výbornými textami a fantastickými koncertami. Po rozpade Le Payaco sa každý venoval – a úspešne – iným projektom, vďaka čomu ich spätne možno považovať až za akúsi „super skupinu“. Tomáš založil Sounds like this, Martin je jedným z lídrov Diega, držiteľa Radio Head_Awards 2009 za album roka, Juraj sa stal hosťujúcim členom Slobodnej Európy a rozbehol projekt Datasystem, s ktorym vydava v maji debutovy album. Po piatich rokoch si však opäť zahrajú spolu a my sme zvedaví, ktoré z množstva skvelých skladieb zo svojich piatich unikátnych albumov vyberú do exkluzívneho koncertného programu pre Bažant Pohodu. „Od roku 2006 sme spolu nekoncertovali ani nehrali a každý z nás sa venoval výlučne iným projektom, robotám a kapelám. Vždy sme však vedeli, že jedného dňa si spolu ešte zahráme, no netušili sme, kedy ten správny impulz príde. Nechávali sme to na prirodzený chod udalostí. Okolnosti to zariadili tak, že správny čas prišiel tento rok a správne miesto je náš obľúbený festival – Bažant Pohoda,“ hovoria o svojom nečakanom návrate členovia kapely. Riaditeľ Agentúry Pohoda Michal Kaščák o skupine povedal: „Le Payaco považujeme za najlepšiu slovenskú alternatívno-popovú kapelu v histórii. Ich pesničky majú nezameniteľný šarm a štýl, sme hrdí, že opäť zaznejú naživo práve na našom festivale.“

[youtube width=“450″ height=“300″]http://www.youtube.com/watch?v=DGAoZ_hbqVg[/youtube]

V ostatných dňoch pribudli do tohtoročnej dramaturgie festivalu ďalšie zaujímavé mená – britská skupina Pulled Apart by Horses, ktorú Observer označil za najlepšiu live skupinu Británie súčasnosti, temné trio Esben and the Witch, americká math popové trio Battles, ale aj kultoví predstavitelia ska Tokyo Ska Paradise Orchestra či ich japonský krajan DJ Krush. Z česko-slovenskej scény nebudú chýbať džezmeni Jiří Stivín a Peter Lipa, v úvodný večer Bažant Pohody 2011 zase vystúpi All Stars Open Band, zložený z hudobníkov popredných slovenských skupín ako Hex, Para, Diego, Vetroplach, Slobodná Európa či Sounds Like This.

Na 15. ročníku festivalu sa okrem iného predstavia aj Moby, Portishead, Lamb, M. I. A., Public Image Ltd., Beirut, Imogene Heap a mnohí ďalší.

Autor: TS Agentúra Pohoda

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články