Connect with us

Kultúra

Priame prenosy z Metropolitnej opery NY zaháji Tristan a Izolda

Published

on

Piešťanský Dom umenia pripravuje pre všetkých milovníkov opery desať priamych kinoprenosov z Metropolitnej opery v New Yorku v novej sezóne 2016/2017. Ako prvé uvedie v sobotu 8. októbra Wagnerovo dielo Tristan a Izolda, na ktorom sa scénograficky podieľa aj Slovák Boris Kudlička. Do konca roka predstavia v nedávno vynovenej sále ešte dve diela: Mozartovho Dona Giovanniho a Lásku zďaleka skladateľky Kaije Saarihovej. Prenos na veľké plátno v HD kvalite diváka vtiahne priamo do deja. 

„Budete sedieť v hľadisku Domu umenia v Piešťanoch, ale budete mať pocit, že ste súčasťou operného diania v  New Yorku. Priamy prenos Vám ponúkne nielen celé operné dielo v podaní svetových  operných interpretov  ale i pohľad a atmosféru zo zákulisia a foyerov Met Opery,  rozhovory so slávnymi umelcami pred predstavením i počas prestávky,“ pozývajú návštevníkov organizátori z Domu umenia. Všetkých desať operných predstavení sa uskutoční v sobotu ako popoludňajšie matiné na javisku Metropolitnej opery, odkiaľ sa bude prenášať.

Ako ďalšiu v programe si môžu návštevníci vychutnať opäť klasiku – Mozartovho Dona Giovanniho a v premiérovom naštudovaní sa koncom roka predstaví Láska zďaleka fínskej skladateľky Kaije Saariahovej. Sedem z desiatich Live HD premietaní uvedie Dom umenia v budúcom roku, pripravené sú najznámejšie diela svetových autorov: Giuseppe Verdi:  Nabucco, Rómeo a Júlia s hudbou Charlesa François Gounoda, Dvořákova Rusalka, opäť od Verdiho La traviata, Idomeneo (Wolfgang Amadeus Mozart), Čajkovského Eugen Onegin a sezónu uzavrie Gavalier s ružou Richarda Straussa.

MO

Priame prenosy z MET Opery NY v roku 2016

Sobota 8. októbra 2016 o 18.00 hod.

Tristan a Izolda (Richard Wagner) NOVÁ PRODUKCIA

Dirigent: Sir Simon Rattle. Réžia: Mariusz Treliński. Scéna: Boris Kudlička. Kostýmy: Marek Adamski. Svetelný dizajn: Marc Heinz. Choreografia: Tomasz Wygoda. Dizajn projekcie: Bartek Macias. Obsadenie: Nina Stemme (Izolda), Ekaterina Gubanova (Brangäne), Stuart Skelton (Tristan), Evgeny Nikitin (Kurwenal), René Pape (kráľ Marke)

11. sezónu otvára nové naštudovanie Wagnerovej opery Tristan a Izolda, Sir Simon Rattle diriguje svoju prvú inscenáciu Live in HD. Nina Stemme sa predstaví ako Izolda, v tejto roli zažiarila v mnohých operných domoch po celom svete. Tristana stvárni popredný austrálsky tenorista Stuart Skelton, ktorý tu spieval Siegmunda v roku 2013. Ekaterina Gubanova spieva Brangänu a Evgeny Nikitin Kurwenala (obaja v Met debutujú), René Pape si zopakuje kráľa Marka, túto rolu vynikajúco stvárnil aj v predchádzajúcich troch sezónach. Režíruje: Mariusz Treliński (v roku 2015 režíroval dvojprogram Jolanta a Modrofúzov zámok). Na koprodukcii sa podieľal festival v Baden-Badene, varšavský Teatr Wielki – Opera narodowa a čínske Národné centrum múzických umení v Pekingu.


Sobota 22. októbra 2016 o 18.55 hod.

Don Giovanni (Wolfgang Amadeus Mozart)

Dirigent: Fabio Luisi. Réžia: Michael Grandage. Scéna a kostýmy: Christopher Oram. Svetelný dizajn: Paule Constable. Choreografia: Ben Wright. Obsadenie: Hibla Gerzmava (Donna Anna), Malin Byström (Donna Elvira), Serena Malfi (Zerlina), Rolando Villazón (Don Ottavio), Simon Keenlyside (Don Giovanni), Adam Plachetka (Leporello), Matthew Rose (Masetto), Kwangchul Youn (Komtúr).

Simon Keenlyside debutuje v Metropolitnej opere v roli smilníka v Mozartovom majstrovskom diele, ktoré režíruje Michael Grandage, držiteľ ceny Tony Award. Šéfdirigent Metropolitnej opery Fabio Luisi spolupracuje so skvelým operným obsadením, Hibla Gerzmava sa predstaví ako Donna Anna, Malin Byström ako Donna Elvira, Serena Malfi ako Zerlina, Adam Plachetka ako Leporello, Matthew Rose ako Masetto, Kwangchul Youn ako Komtúr a Rolando Villazón debutuje v inscenácii ako Don Ottavio.

Bez názvu

10. decembra 2016 o 18.55 hod.

Láska zďaleka (Kaija Saariaho)  PREMIÉRA V MET 1. decembra 2016

Libreto: Amin Maalouf. Dirigent: Susanna Mälkki. Réžia: Robert Lepage. Scéna: Michael Curry. Kostýmy: Michael Curry. Svetelný dizajn: Kevin Adams. Dizajn svetelnej inštalácie: Lionel Arnould. Obsadenie: Susanna Phillips (Clémence), Tamara Mumford (Pútnička), Eric Owens (Jaufré Rudel).

Jednu z najoceňovanejších opier posledného obdobia od fínskej skladateľky Kaije Saariahovej uviedli po prvý raz na Salzburskom festivale v roku 2000. Clivá stredoveká romanca L’Amour de Loin (Láska zďaleka) má túto sezónu v Metropolitnej opere premiéru. Inscenácia v réžii Roberta Lepagea vznikla v koprodukcii s L’Opéra de Québec, úspešná premiéra sa konala v lete 2015 v spolupráci so spoločnosťou Ex Machina. Za dirigentským pultom debutuje fínska dirigentka Susanna Mälkki, Susanna Phillips sa predstaví ako Clémence, Eric Owens ako Jaufréa Tamara Mumford ako Pútnička, ktorá sprostredkuje lásku medzi nimi.

-inf-, video: YouTube

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články