Connect with us

Kultúra

Ozveny festivalu Jeden svet budú v Piešťanoch už po druhý krát

Published

on

16. ročník Medzinárodného festivalu dokumentov Jeden svet sa konal v Bratislave na prelome novembra a decembra. Komunitné centrum ŽiWell sa od 11. do 17. januára zaradí k 33 mestám na Slovensku, kde si budú môcť diváci vďaka tradičným Ozvenám festivalu pozrieť zaujímavé a často nedostupné filmy zo vzdialených končín sveta. Druhý ročník prinesie do Piešťan sedem dlhých a štyri krátkometrážne snímky s témami ako boj za slobodu, ekológia, ale aj sondu do sveta obchodu s ľudskými orgánmi, či skúmanie vplyvu elektromagnetických vĺn na zdravie. Prehliadka filmov bude aj tento rok zdarma a o tom, čo všetko si budete môcť pozrieť, sa dočítate nižšie.

Program: 

11.1. Pondelok
18:00

LoveMEATender / LoveMEATender / LoveMEATender
Manu Coeman, Belgicko, 2011, 63 min., francúzsky, anglicky (slovenské titulky)

Ako je možné, že sa mäso stalo súčasťou každodenného jedálnička? Film sa zamýšľa nad miestom mäsa v našich životoch a nad ohromným nárastom jeho konzumácie. V roku 2050 bude na svete žiť asi deväť miliárd ľudí a zaobstarať pre nás všetkých mäso si bude vyžadovať tridsaťšesť miliárd kusov dobytka. Je racionálne si ďalej myslieť, že človek môže jesť mäso každý deň? Naša planéta už za nadmernú produkciu platí daň v podobe vyčerpania prírodných zdrojov, znečistenia a globálneho otepľovania. Dopadov na ľudské telo je tiež mnoho – od obezity po rôzne druhy rakoviny, cukrovku, srdcovo-cievne ochorenia a odolnosť voči antibiotikám. Najviac sa problém dotýka zvierat, ktoré sme degradovali na úroveň strojov.

12.1. Utorok
18:00

Foto_Signe_Vest_Palestine_Marathon3_jpg_700x394_q85Palestínský maratón / Palestine Marathon / Palestine Marathon
Simon Caspersen, Johan Blem Larsen, Dánsko, 2014, 58 min., arabsky, dánsky, anglicky (české titulky)

Zorganizovať medzinárodný maratón uprostred nepokojného Betlehéma v Palestíne sa zdá byť šialený nápad. V meste ani nie je možné nájsť súvislý úsek v potrebnej dĺžke 42 km, ktorý by neprechádzal cez izraelské vojenské stanovište a zátarasy. Dánky Signe a Lærke sa aj napriek tomu vrhnú po hlave do príprav. Sú presvedčené, že slobodný pohyb patrí medzi základné práva človeka – mužov a žien bez rozdielu. Ako ale dosiahnuť, aby sa pretekov mohli zúčastniť aj palestínske ženy? Podarí sa organizátorkám prekonať politické špecifiká regiónu i bezpečnostné úskalia? Svižná snímka s pozitívnym nábojom je príbehom o tom, že i uprostred chaosu sa dajú uskutočniť veľké sny.

13.1. Streda
18:00

3328Ukrajinské hlasy / Ukraine Voices / Ukrajina golosy
Dmytro Tiazhlov, Andrei Litvinenko, Aksynia Kurina, Jeanne Dovhych, Oksana Shornik, Viacheslav Bihun, Nadia Parfan, Maria Stoyanova, Anastasiya Khonyakina, Ukrajina, 2014, 80 min., ukrajinsky (české titulky)

Pravoslávny biskup bojujúci za práva gayov a lesieb. Zmrzačený muž, ktorého bezdôvodne zmlátili policajti a ktorý sa nikdy nedovolal svojho práva. Novinár, ktorý na jeseň 2013 odštartoval celý Majdan a ukrajinskú revolúciu jednou „udalosťou” na Facebooku. Dievčina, ktorá holými rukami chráni ľudí pred policajnými šíkmi a získava si tak obdiv a srdce jedného z policajtov. Koláž ôsmich krátkych snímok mladých filmárov nazerá na jeden rok ťažkej ukrajinskej súčasnosti. Niekde je dráma surovo prítomná, niekde ju možno iba vzdialene tušiť. Denníkový záznam diania na Ukrajine ukazuje krajinu v prerode, kde ľudia bojujú za demokraciu aj proti nej.

14.1. Štvrtok
18:00

neviditelne_vlnyNeviditeľné vlny / What We Don’t See / Was Wir Nicht Sehen
Anna Katharina Wohlgenannt, Rakúsko, 2014, 78 min., nemecky, anglicky, francúzsky (české titulky)

Vízia sveta prepojeného virtuálnou sieťou a planéty pokrytej bezdrôtovým signálom sú vzrušujúcou hudbou blízkej budúcnosti a niekde dokonca už aj realitou. Futuristické nádeje o „úplnom pokrytí” bezdrôtovým signálom však pre ľudí trpiacich precitlivenosťou na elektromagnetické vlny predstavujú nočnú moru. Sú nútení žiť vo vynútenom exile, na úteku pred modernou technológiou, ktorá im spôsobuje neznesiteľné fyzické problémy. Ich osudy sa prelínajú s príbehom umelkyne, ktorá loví neviditeľné vlny a pretvára ich do zvukových diel. Čo sa stane, keď bezdrôtový prístup k internetu pokryje celú planétu?

15.1. Piatok
18:00

Hard To Believe_2Ťažko uveriteľné / Hard To Believe / Hard To Believe
Ken Stone, USA, 2015, 56 min., anglicky (slovenské titulky)

Vážne vyšetrovanie jedného z najhorších zdravotníckych zločinov našich čias nám predkladá otázku: Ako je možné, že to zaujíma len taký malý počet ľudí? Masové vraždy väzňov svedomia v Číne kvôli predaju ich orgánov zahraničným pacientom – sa nám otvárajú pred očami vďaka osobným príbehom, zahrňujúcim autorove sedemročné vyšetrovanie, priznaním od doktorov a skúmaním faktov. Záhada ostáva: prečo tento zločin dosiaľ nebol zastavený. „Dôležitá, nadčasová a hlboko znepokojujúca výpoveď o jednom z najväčších porušovaní ľudských práv v týchto časoch,” hovorí doktor Arthur Caplan, riaditeľ divízie zdravotnej etiky na Newyorskej univerzite.

16.1. Sobota
14:00

gabriel_2Gabrielova reportáž z majstrovstiev sveta vo futbale / Gabriel Reports on the World Cup / Gabriel verslaat het WK
Els van Driel, Holandsko, 2014, 17 min., portugalsky (český dabing)

Keď sa 14-ročný Gabriel dozvedel, že sa budú v jeho krajine konať majstrovstvá sveta vo futbale, mal nesmiernu radosť. Tak isto ako všetci Brazílčania aj on miluje futbal. Netušil však, že vláda začne kvôli výstavbe novej vlakovej trate na prevoz fanúšikov búrať desiatky domov v jeho štvrti, vrátane toho jeho. Aby pomohol zastaviť búranie ďalších domov, rozhodne sa Gabriel bojovať. Začne nakrúcať reportáže a písať blog. „Ak v niečo veríte, musíte za to bojovať a niečo pre to urobiť. Nečakajte na pomoc dospelých,” odkazuje Gabriel.

14:30

CKhEjavVEAEkXSlHrdá napriek chudobe / Sprinkles 4-Ever / Hagelslag 4-ever!
Willem Baptist, Holandsko, 2013, 20 min., holandsky (český dabing)

Aj v bohatom Holandsku žije mnoho rodín na hranici chudoby. 12-ročná Nicky ale dobre vie, že aj s minimom peňazí je možné si zachovať hrdosť. Jej rodičia sú nezamestnaní a nemôžu jej kúpiť, čo by si želala. Ona si však vystačí so šatami zo second handu a s lacným mobilom. S bratom chodia každý týždeň do potravinovej banky po jedlo a nehanbia sa za to. Svojimi vecami dokonca obdarúva ešte chudobnejšie deti a vďaka tomuto aktívnemu prístupu si aj u tých najväčších posmievačov dokáže vybudovať rešpekt.

15:30

lessons_37Škola disentu / Lessons in Dissent / Wej-kou-čcheng
Matthew Torne, Hongkong, Veľká Británia, 2014, 101 min., kantonsky (české titulky)

V uliciach rušného Hongkongu sa mladí študenti rozhodli bojovať za demokraciu. Vláda totiž chce v roku 2012 rozšíriť vyučovanie občianskej náuky s cieľom vštepiť študentom čínsky nacionalizmus. Študenti tak môžu získať lepšiu známku, ak budú napríklad plakať pri vztyčovaní čínskej vlajky. Stredoškoláci Joshua Wong a Ma Jai sa preto každý po svojom rozhodnú protestovať. Zatiaľ čo Joshua zakladá študentskú skupinu Scholarism, ktorej význam narastá úmerne s tým, ako sa z Joshuu stáva mediálna hviezda, Ma volí radikálnejšiu cestu ilegálnych akcií. Film sleduje, ako môže za osemnásť mesiacov vzniknúť z iniciatívy niekoľkých mladých ľudí masové prodemokratické hnutie, ktoré zásadným spôsobom otrasie sebaistotou hongkonskej vlády.

17.1. Nedeľa
14:00

ahelloffishingPekelný rybolov / A Hell of Fishing / Une pęche d’enfer
Vincent Bruno, Belgicko, 2006, 23 min., francúzsky (slovenské titulky)

„Daj človeku rybu a zasýtiš ho na jeden deň. Nauč ho ryby loviť a zasýtiš ho na celý život.“ Thiof bol kedysi najrozšírenejším druhom ryby v Senegale. Dnes už skoro vyhynul. Že hovoríme o skutočnej dráme na celonárodnej úrovni, zistíme, keď si uvedomíme, že táto ryba tvorí základ stravy Senegalčanov. A čo je dôvodom vyhynutia tejto ryby? Globalizácia rybolovu. Pozdĺž dlhého afrického pobrežia môžeme vidieť obrovské rybárske lode drancovať morské dno. Tieto lode pochádzajú väčšinou z krajín tzv. globálneho Severu: Spojených štátov amerických, Európy a Číny. Povedané stručne, globálny Sever plieni globálny Juh. A rybolov v Senegale je len jedným z nespočetného množstva príkladov.

14:30

fulloption2Plná voľba / Full Option / Full Option
Vincent Bruno, Belgicko, 2008, 26 min., francúzsky, anglicky (slovenské titulky)

„Tento model sa ukázal byť príliš labužnícky, príliš hlučný, málo praktický a najmä pridrahý na údržbu…“ Aké je vlastne miesto človeka a príjmov vo svete, ktorému vládne honba za ziskom? To je podstatná otázka, ktorú si kladie dokument „Full Option“. Dokument, ktorý sa snaží ukázať narastajúcu a znepokojujúcu dehumanizáciu pracujúcich ľudí v globalizovanom svete. Režisér použil porovnanie „ľudského odvetvia“ s automobilovým odvetvím, ktoré je vydané napospas delokalizácií a stále komplikovanejšej sieti subdodávateľov. Reportáž skúma celú paletu problémov od medzinárodnej deľby práce, cez konkurenciu v rozličných častiach výroby, až po negatívne efekty tlaku na znižovanie ceny práce na globálnom Severe aj Juhu.

15:30

MV5BMjE5NTQ1MDc5NV5BMl5BanBnXkFtZTgwNDE4MTMzMjE@._V1__SX1217_SY827_Podoba ticha / The Look of Silence / The Look of Silence
Joshua Oppenheimer, Dánsko, Indonézia, Veľká Británia, Nórsko, Fínsko, 2014, 99 min., indonézsky (české titulky)

Americký filmár Joshua Oppenheimer sa vracia k téme genocídy v Indonézii, kde v 60. rokoch režim vyvraždil viac ako milión ľudí. Kým jeho predošlý film Spôsob zabíjania (The Act of Killing) ponúkol pohľad na udalosti očami vrahov, nový dokument ich konfrontuje s tými, ktorí zverstvá prežili. V atmosfére, kde sa celý rad útočníkova stále podieľa na spravovaní krajiny, hlavný hrdina filmu Adi prelomí hradbu mlčania a rozpráva sa s vrahmi svojho súrodenca. Mrazivé rozhovory odkrývajú ich temné pohnútky, ale aj neochotu sa svojimi činmi viac zaoberať. Premiéra filmu v Indonézii vyvolala búrlivé debaty o potrebe zmierenia.

-lt/Zdroj: Jeden svet-

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články