Connect with us

Kultúra

Open air nováčik Grape 2010

Published

on

Na piešťanskom letisku sa uplynulý víkend (13.-15. augusta) uskutočnil prvý ročník nového hudobného festivalu Grape. Na štyroch scénach sa predstavilo takmer šesť desiatok kapiel. Hlavnými „ťahákmi“ boli nórski elektornici Röyksopp a britská energická trojica The Subways.

[singlepic id=2980 w=320 h=240 float=left]Priestory letiska otvorili svoje brány v piatok o trinástej hodine. Do posledného voľného miesta zaplnenou kyvadlovou dopravou prichádzali návštevníci z vlakovej stanice každých tridsať minút. Horúci víkend plný hudby a umenia odštartovala na hlavnom pódiu v piatok o šestnástej hodine slovenská formácia The Uniques. Vyzývavé a veľmi extravagantné duo neprehliadnuteľných dievčat z Robots in Disguise doplnené bubeníčkou, vylákalo zo stanov nielen mužov. Ich hudba sa označuje slovíčkom elektropunk, ktorý skvelo zapasoval do line-upu pred slovenskú undergroundovú legendu Bez ladu a skladu. „Koncert sme si veľmi užili. Dnes je pre nás významný deň. Saxofonistovi Petrovi Kohútovi sa narodila tretia dcérka. Oslavy ešte nezačali, odštartujú až teraz po vystúpení. Sláviť budeme určite aj tu a uvidíme ako sa večer vyvinie,“ povedal po vystúpení líder kapely Michal Kaščák. Bez ladu a skladu si zaspomínali počas koncertu aj na staré časy [singlepic id=2988 w=320 h=240 float=right]socializmu, kedy kapela hrávala v zahraničí, najčastejšie v Poľsku. Predviedli tradičnú visage, ku ktorej patria čierne obleky, úzke kravaty a biele ponožky. V prídavku odzneli najväčšie hity „Parné valce,“ „Celý svet bol plný pohody,“ ktorého časť odspieval frontman kultovej kapely v poľštine a všetci z toho mali „Horúce hlavy.“ „Necítime sa vôbec radikálne inak. Ľudia sme tí istí, veľmi dobrí kamaráti a na tom to všetko stojí. V kapele som začínal ako čerstvý tínedžer, v čase vzniku zoskupenia sme mali trinásť – pätnásť rokov. Vtedy sme sa necítili príliš mladý a ani teraz sa necítime príliš starý. Je pravda, že netvoríme nové veci, hráme iba tie čo sme robili kedysi. Teší nás to, preto si občas zahráme,“ dodáva Michal Kaščák s úsmevom. Na 2nd stagi súbežne prebiehal hip-hopový program, ktorý spustil „moderný spevák“ Tomáš Hafner.

[singlepic id=2997 w=320 h=240 float=left]Hviezda piatkového večera, skupina The Subways, stihla odohrať celé vystúpenie, čo sa Pare podarilo čiastočne a „Pudingáčom“ pre prichádzajúcu búrku vôbec. Britská rocková skupina predviedla veľkolepý výkon, odviazanú zábavu, spevák si vyskúšal crowdsurfing a pokrikom „tlieskajte everybody yeah“ rozžhavoval už aj tak rozpálené publikum. The Subways predstavili vrámci koncertu skladbu z pripravovaného nového albumu „It’s Party“ a na úplný koniec odpálili najznámejší hit „Rock and Roll Queen.“ Počas ich vystúpenia mali organizátori čo robiť, aby udržali divákov za zábranami pod pódiom. Počas vystúpenia skupiny Para, organizátori program prerušili pre blížiacu sa búrku, ktorá aj naozaj dorazila a poriadne si „zavyvádzala“. Organizačný tím nezaháľal ani minútu [singlepic id=3002 w=320 h=240 float=right]a nič nenechal na náhodu a pre tých, ktorí sa neschovali do vlastných stanov, zabezpečil pohodlie v chillout stane. Dážď a silný vietor ustal okolo druhej hodiny ráno.

Po piatkovom daždi a vyčíňaní vetra mali návštevníci i stánkari ráno plné ruky práce, no žiarivé sobotňajšie slniečko všetko urýchlilo. Program v chilloutovom stane prebiehal najmä v sobotu a nebol iba hudobný. Predviedli sa divadlá Gašparkovo a 3T, bratia Jobusovci, diváci videli najlepšie filmové a televízne reklamy a latinsko-americké rytmy preniesli La3No Cubano. Vrbovskí víťazi napoludnie ukázali, že aj dutá metla môže vydávať melódie, ktoré okorenili „frkmi“ obaja z členov multiorganizácie Kriak.

[singlepic id=3014 w=320 h=240 float=left]Sobotné popoludnie na hlavnom pódiu začal Swing Society Orchestra a náhradný koncert si pod krytým pódiom užívala Para. Famózne koncerty ďalej odohrali domáce skupiny Sounds Like This, The Swan Bride, či Billy Barman. Energiou nabité vystúpenie so sebou priniesla skupina Tata bojs, ktorá zároveň preniesla večer do elektronickej časti. Prvé slovenské vystúpenie headlinerov Röyksopp, dvojici Torbjörn Brundtland a Svein Berge doplnených vokalistkou a dvojicou gitaristov vyšlo na výbornú. Potvrdili že, patria medzi absolútnu špičku elektronickej scény a experimentálnej hudby. Nasledoval rakúsky Parov Stelar band [singlepic id=3046 w=320 h=240 float=right]a večer zavŕšili austrálski Loonaloop, živá organická tanečná kapela, ktorá pripravila exkurziu rôznymi štýlmi a žánrami elektronickej hudby. Voľná zábava na ostatných stagoch pokračovala do svitania. Príjemnú atmosféru rozmanitého festivalu neprekazila ani búrka a piešťanský Grape sa už prvým ročníkom zaradil medzi organizačne výborne zvládnuté a vrcholné open air festivaly na Slovensku.

Autor: Tatiana Michalková Foto: Tomáš Hudcovič – hug(o)photo agency a Martin Palkovič

[nggallery id=104]

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články