Connect with us

Kultúra

Nick Cave a Kaiser Chiefs na Pohode

Published

on

Austrálska alternatívna ikona Nick Cave so skupinou The Bad Seeds, britská indie gitarovka Kaiser Chiefs a brazílsky elektronický vizionár Amon Tobin s projektom Two Fingers budú patriť k ťahákom sedemnásteho ročníka umeleckého festivalu Bažant Pohoda.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE[/youtube]

“Veľmi sa tešíme, že môžeme s veľkým predstihom zverejniť viacero špičkových mien svetovej hudobnej scény. Potvrdenie takých zásadných mien ako Nick Cave je pre nás sviatkom, jeho výlety mimo alternatívneho sveta a do iných druhov umenia sú v niečom podobné charakteru nášho festivalu. Sme hrdí a veríme, že nadšení budú aj naši návštevníci,” hovorí riaditeľ festivalu Michal Kaščák.

Nick Cave patrí bez zveličovania k najdôležitejším postavám histórie rockovej hudby. Len málokto dokáže rovnako dobre zložiť silné balady a zasnené pesničky a zároveň punkové vypalovačky a drsne temné skladby. Od znepokojujúcej From Her to Eternity, ktorá zaznela v kultovom filme Wima Wendersa Nebo nad Berlínom, cez “pijanský” cover Armstrongovej What a wonderful world naspievaný so Shaneom MacGowanom, drsnú The Mercy Seat, rozšafnú Breathless, famózne našlapanú Dig Lazarus Dig!!!, či jednu z najmrazivejších balád vôbec, duet s popovou hviezdou Kylie Minogue, Where The Wild Roses Grow – to všetko sú skladby dokazujúce Caveovu všestranosť a – kvalitu. A rovnako možno popísať každú z množstva jeho nahrávok, len s The Bad Seeds vydal 14 štúdiových albumov, ďalších päť pridal s kapelami The Boys Next Door, The Birthday Party a Grinderman. Na konte má množstvo filmových soundtrackov, rovnako píše aj filmové scenáre a vydal dva romány.

Vo februári mu s The Bad Seeds vyjde ďalší album Push The Sky Away, z ktorého už zverejnili zasnený singel We No Who UR. “Ak by sme použili ošúchanú metaforu, že album je ako dieťa, tak toto je dieťa v inkubátore a Warrenove loopy sú ako jemné údery jeho srdca,” vyjadril sa Cave na margo nahrávky. “Do štúdia som prišiel s niekoľkými ešte nevyvinutými nápadmi. Práve The Bad Seeds ich zmenili na nádherné veci,” zložil poklonu svojej skupine, ktorá hrá v súčasnosti v zložení multi-inštrumentalista Warren Ellis (husle, flauta, syntetizátory, gitara), basák Martyn P. Casey, bubeník Thomas Wydler, perkusionista Jim Sclavunos a klávesák a vokalista Conway Savage.

„Nick Cave nie je len jeden z umelcov, jeho hudba je soundtrackom k mnohým ľudským životom – aj k tomu môjmu. Je natoľko vťahujúca, že ak mu raz prepadnete, nemôžete uniknúť. Bez Nicka Cavea by svet znel inak, som šťastný, že u nás bude hrať,“ dodáva vášnivý fanúšik Nicka Cavea Mário Gešvantner z pohodovského tímu.

Zaujímavosťou je, že na Bažant Pohode 2013 sa predstaví aj skupina O.Children, ktorá si svoj názov zvolila podľa rovnomennej Caveovej skladby z dvojalbumu Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus.

[youtube width=“560″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=lR9ICvcBYZg[/youtube]

Experimentátor, vizionár, génius. Len niekoľko z prívlastkov, ktoré sa často spájajú s menom brazílskeho producenta Amona Tobina, v súčasnosti jedného z najzásadnejších hudobníkov nielen elektronickej scény. Vedúca postava rešpektovaného vydavateľstva Ninja Tune vydala za 15 rokov osem autorských albumov (prvý ešte pod pseudonymom Cujo), z ktorých každý nejakým spôsobom šokoval – inovátorstvom, prelínaním žánrov, využívaním nových technológii a najmä svojským štýlom tvorby. Tobin od začiatku svojej kariéry rád používal jazzové a hip-hopové prvky, neskôr začal zbierať zvuky z bežného života, ktoré dokáže vrstviť neočakávanými spôsobmi, rád spája disharmóniu s melódiou a živé vystúpenia sprevádza spektakulárnymi audiovizualizáciami.

Na tie sa môžeme tešiť aj pri jeho vystúpení so svojim alter egom – DJ setom Two Fingers, s ktorým v októbri vydal album Stunt Rhytms. Na prvom eponymnom albume v roku 2009 ešte spolupracoval s producentom Doubleclickom, Stunt Rhytms je už jeho vlastné dielo. „Je to môj milostný dopis hip-hopu,“ povedal o albume Amon. Jeho DJ-ský set bude určite sviatkom pre milovníkov kvalitnej elektroniky a hudobného novátorstva.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qObzgUfCl28[/youtube]

Kaiser Chiefs z anglického Leedsu patria zase k tomu najlepšiemu spomedzi súčasných indie gitaroviek. Na scéne fungujú už od roku 1996, pod pôvodným názvom Parva vydali v roku 2003 album 22. Neskôr menia meno na Kaiser Chiefs a v roku 2005 vydávajú prelomovú nahrávku Employment, ovplyvnenú new wave a punk rockom. Nielenže ju vychválili kritici, ale dostala sa až na druhé miesto v britskej hitparáde. Kapela získala tri sošky Brit Awards, NME Award a aj nomináciu na prestížnu Mercury Prize. Nasledujúci album Yours Truly, Angry Mob sa vyšplhal na čelo britského rebríčka, rovnako ako skladba Ruby medzi singlami. Cenené sú aj nasledujúce albumy a k tomu skupinu sprevádza povesť energických live vystúpení. “Ideálna kapela na letný festival. Vyskákať sa, zaspievať si, to všetko na fantasticky zahratých a dobre fungujúcich indie gitarových vypaľovačkách. Festivalová kapela ako lusk,” dodáva Michal Kaščák.

Text: Tlačová správa

 

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články