Connect with us

Kultúra

Na Pohode aj Tricky a Mogwai

Published

on

Anglický hudobník Tricky a škótska skupina Mogwai sú ďalšími potvrdeným interpretmi letného umeleckého festivalu Bažant Pohoda 2014.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C5-mX_e_dkQ[/youtube]

„Obidva najnovšie prírastky do nášho programu patria k tomu najlepšiemu na súčasnej hudobnej scéne. Veríme, že potešíme fanúšikov rôznych žánrov, na svoje si prídu tí, čo majú radi elektroniku, gitarovú hudbu i niečo experimentálnejšie,“ hovorí riaditeľ festivalu Michal Kaščák.

Hudobný experimentátor Tricky, vlastným menom Adrian Thaws, predstaví na festivale svoj skvelý minuloročný album False Idols, ale aj staršie skladby. Už ako tínedžer v Bristole sa pohyboval v tamojších hudobných kruhoch a bol jedným z členov soundsystému Wild Bunch, z ktorého sa neskôr vykľuli revoluční Massive Attack. Práve s týmto projektom spolupracoval Tricky na začiatku svojej kariéry, objavil preň speváčku Martinu Topley-Bird a stál pri zrode jedného z najzásadnejších albumov deväťdesiatych rokov – Blue Lines od Massive Attack.

Po osamostatnení sa mu v roku 1994 vychádza sólový debutový album Maxinquaye, ktorý bol nominovaný na prestížnu Mercury Music Prize pre najlepší britský album roka a magazín NME ho za Album roka aj vyhlásil. Na albume sa zrodil Trickyho šepkajúci rap a vzrušujúce prekračovanie hraníc rôznych žánrov. V roku 2009 pri reedícii tohto albumu napísal rešpektovaný hudobný kritik a spisovateľ Jon Savage: „Ani čas neoslabil túto neobyčajnú nahrávku…“

Trickyho tvorivý potenciál je od začiatku neuveriteľný, okrem vlastných skladieb spolupracuje pravidelne aj na nahrávkach svojich hudobných kolegov. V roku 1996 vydal dokonca dva radové albumy Nearly God a Pre-Millennium Tension. Celkovo ich nahral deväť, každý bol posunom, každý bol dôkazom Trickyho hudobnej vyspelosti, kreativity v spájaní mnohých žánrov a citu pre výber skvelých vokalistov. „Stojím si za každou skladbou na novom albume. Nezaujíma ma, či sa to ľudom páči alebo nie. Robím to, čo chcem robiť, ako to bolo pri mojej prvej nahrávke, tak, ako to bolo na úplnom začiatku. Ak sa to ľuďom nepáči, nevadí,“ uviedol Tricky pri vydaní False Idols.

Na albume s ním spolupracovali Francesca Belmonte, Fifi Rong, Nneka a Peter Silberman, no Tricky v minulosti nahrával aj s Björk, Beyonce, Garbage, Johnom Frusciantem, Damonom Albarnom, PJ Harvey, INXS, Petom Dohertym, Cindy Lauper a mnohými ďalšími. Mimochodom, skúseností má aj z filmového plátna, filmoví fanúšikovia si určite pri jeho mene spomenú napríklad na jeho úlohu pravej ruky zloducha Garyho Oldmana vo filme Luca Bessona Piaty element.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yC_3alnTE9g[/youtube]

Aj ďalší potvrdený interpret pochádza z Britských ostrovov – škótska formácia Mogwai je často označovaná za najvplyvnejšiu skupinu post-rockovej scény. Na svojom konte má osem štúdiových albumov, ten posledný Rave Tapes im vyšiel práve tento mesiac. „Je to jeden z prvých albumov roku 2014. Nový hudobný rok sa tak začína búrlivým aplauzom,“ napísal o nahrávke americký online magazín Crave. Členovia skupiny priznávajú vplyv My Bloody Valentine, The Cure, Sonic Youth či Pixies na ich ranú tvorbu, no sami sú známi svojimi jedinečnými hudobnými kompozíciami. Na jednej strane vedia byť jemní a vyžaruje z nich až ambientný pokoj, na druhej dokážu vytvárať hlukové gitarové steny s melodickými riffmi a zaujímavou rytmikou. „Post rock môže mať svoje vlastné klišé, také, ktoré stoja za opakovanie, ktoré nám zabránia spohodlnieť. Vďaka bohu, že takéto skladby stále niekto robí,“ napísali o Mogwai BBC.

Osemnásty ročník festivalu Bažant Pohoda sa bude konať na letisku v Trenčíne 10. – 12. júla 2014. Okrem Trickyho a Mogwai na ňom vystúpia aj legendárni pionieri elektroniky Kraftwerk, otcovia britpopu Suede, americká raperka Azealia Banks, perly world music Fatoumata Diawara s Robertom Fonsecom, či stálica domácej scény Jana Kirschner.

Ďalší účinkujúci: Jambinai, Molotov Jukebox, Seward, Bemet, LolaMarsh, Helfer, Analogik, Esazlesa, Never Sol, Čad a Katarzia.

Text: Tlačová správa agentúry Pohoda

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články