Connect with us

Kultúra

Na Pohode aj Liverpoolske oratórium Paula McCartneyho

Published

on

Dvadsať rokov po československej premiére zaznie na multikultúrnom festivale Bažant Pohoda Liverpooplske oratórium, ktoré skomponoval Paul McCartney. Aj v Trenčíne ho predvedie Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod taktovkou dirigenta Waltera Attanasiho, spoločne so speváckym zborom Lúčnica. Pridajú sa aj detský zbor Pressburg Singers a sólisti Ľubica Vargicová (soprán), Terézia Kružliaková (mezzosoprán), Miroslav Dvorský (tenor) a Martin Malachovský (bas).

„Spevácky zbor Lúčnica už na našom festivale účinkoval, minulý rok vítali slnko. Keď za nami prišli s týmto nápadom, samozrejme, že sme súhlasili,“ vysvetľuje riaditeľ festivalu Michal Kaščák. Skladba populárneho člena The Beatles Paula McCartneyho zaznie v Trenčíne na začiatku sobotňajšieho programu, pre produkčného festivalu Martina Andráša to bude veľká výzva. „Počas tohto koncertu bude na pódiu vystupovať vyše 180 účinkujúcich, tešíme sa, ako ich pekne na Orange stage rozložíme,“ hovorí Martin.

[youtube width=“522″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=HWKWCQUoaGE[/youtube]

Liverpoolske oratórium nebude jediným zástupcom klasickej hudby na trenčianskom letisku. Z Dánska pricestuje uznávané teleso Figura Ensemble, ktoré do klasických aranžmánov pretavilo hudbu s koreňmi v dánskom folklóre, so starou poetikou a novým zvukom. Päť dánskych muzikantov Figura Ensemble v súčasnosti sprevádza špičkový škótsky huslista Garth Knox.

Po nádhernom vystúpení Maďarskej štátnej opery na Bažant Pohode 2009 prichádza od našich južných susedov ďalší skvelý súbor klasickej hudby Budapest Saxophone Quartet. Od vzniku v roku 1995 sa vypracoval medzi rešpektované telesá nielen na domácej maďarskej scéne, ale s úspechmi koncertuje na všetkých kontinentoch. Na svojom konte majú štyria saxofonisti šesť albumov a množstvo ocenení.

Slovenskú scénu zastúpi Quasars Ensemble so sólistkou Evou Šuškovou. Quasars Ensemble je súbor mladých hudobníkov, ktorí interpretujú skladby domácich i svetových autorov, od baroka až po najdôležitejšie hudobné počiny 20. storočia.

Špeciálny projekt si pripravil spisovateľ Silvester Lavrík, ktorý spoločne s muzikantmi Borisom Lenkom a Jozefom Luptákom predstavia v hudobnom prevedení klasické dielo slovenskej literatúry Dúvěrná zmluva medzi mníchem a ďáblem. Lavrík sa predvedie v úlohe rozprávača, akordeonista Lenko bude hrať ako Diabol a Lupták na violončele zase stelesní Mnícha.

Klasická hudba sa bude hrať aj v priestore KC Dunaj, ktoré bude mať na festivale špeciálny stan. Dobre naladený klavír bude program, venovaný pamiatke Karola Petra. Na klavíri sa budú striedať jeho žiaci – Eliška Šedivá, Jaroslav Štefanec, Karolína Ondrišáková, Šimon Král a Frederika Chovancová a vzdajú tak hold skvelému pedagógovi, ale najmä dobrému človeku, ktorý bol samozrejmou súčasťou nášho festivalu. Vždy dobre naladený Karolko ladil dlhé roky všetky klavíry pre náš festival, no tohto ročníka sa už nedožil. „Bude nám na letisku chýbať, sme si však istí, že si vystúpenie svojich žiakov vypočuje zhora, kde má na starosti nebeské klavíre,“ hovorí Michal Kaščák.

Už tradične sa vážna hudba bude hrať aj v detskom parku. Každoročne tu svojim rovesníkom, ale aj ich rodičom, hráva domáci Komorný orchester Základnej umeleckej školy Karola Pádivého z Trenčína pod vedením Alenky Piatkovej. Tentoraz predvedú skladby Vivaldiho, Jenkinsa, ale napríklad aj známe filmové melódie.

Zastúpenie bude mať aj Základná umelecká škola Ladislava Stančeka z Prievidze, na ktorej funguje súbor bicích nástrojov Subina. Repertoár súboru tvoria zväčša prearanžované skladby veselého a optimistického charakteru, rôzneho zemepisného pôvodu, rôznych štýlových období, s využitím rôznych bicích, perkusívnych i melodických bicích nástrojov.

Základná umelecká škola Ľudovíta Rajtera z Bratislavy zase predstaví svoju hudobnú rozprávku na motívy Saint-Exupéryho Malého princa. Pri príprave hry boli do hudby mladej skladateľky Lucie Papanetzovej zapracované nápady žiakov školy, ktorí sa aktívne zapájali aj do príprav . Malý princ je podobenstvo o detstve a dospelosti, o ľudstve, o neľudskosti, priateľstve a láske a v neposlednom rade o kríze, smrti a nádeji. A ako tvrdia autori, princov nie je nikdy dosť…

Text: ts

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články