Connect with us

Kultúra

Lodenica oslávila 20. narodeniny s Jaromírom Nohavicom, Lenkou Filipovou a legendou The Sweet!

Published

on

Tri pódiá, tisíce návštevníkov a fantastická atmosféra! Tak vyzeral záver festivalového leta na piešťanskej Lodenici, ktorá tento rok oslávila 20-te narodeniny. K jubileu jej prišiel zablahoželať fenomenálny Jaromír Nohavica, britská legenda The Sweet, Lenka Filipová, František Nedvěd, Pavol Hammel a skupiny IMT Smile, HEX, Bukasový Masív, Hop Trop či Belasí. Po prvýkrát si návštevníci na Lodenici mohli zabehať na špeciálnom Lodenica Run, na ktorý sa prihlásilo vyše 120 bežcov!

Obľúbený festival v Autocampingu Lodenica odštartoval legendárny Jaromír Nohavica. Pesničkár, skladateľ, textár, gitarista a hráč na heligónke ponúkol divákom v dvojhodinovom koncerte svoje najväčšie hity.


„Tešil som sa a som veľmi rád, že som sa sem dostal a že som tu mohol spievať. Po tých desiatich rokoch mám na Lodenicu nádherné spomienky a dnes sa mi potvrdilo, že je to proste čarovné miesto a úžasní ľudia. Hralo sa mi nádherne. Počúvam veľa muziky a Slniečko patrí medzi tie, ktoré mám proste rád. Majú výborné pesničky, sú to skvelí muzikanti a to stačí k tomu, aby mi to urobilo veľkú radosť. Takže som rád, že sme sa tu stretli a že sme si dokonca mohli s Petrom aj zaspievať. Bol to veľký zážitok, moje leto sa končí týmto nádherným koncertom,“ vyznal sa Jaromír Nohavica.

Nohavica prekvapil skladbami s lídrom skupiny Slniečko Petrom Remišom. Spoločne zaspievali súbežne po česky a slovensky Nohavicovu pesničku „U nás na severu“. Nohavica sa potom pridal zasa k Slniečku pri skladbe „Sokolovce“ – “Kroměříž.“ Záver prvého večera patril českej skupine Jelen na čele s gitaristom a spevákom Jindrom Polákom.

Druhý festivalový deň naštartovali speváčka Janais, skupina Hrdza, Szidi Tobias a česká skupina Cop. IMT Smile roztancovali Lodenicu hitmi „Exotika“, „Ľudia nie sú zlí“, „Cesty II. triedy“ či „Sokoly“. „Vždy sa sem rád vraciam, lebo je tu príjemná atmosféra. Tento festival má taký folkovo – country základ. Bolo to tak kedysi a aj teraz tu pred nami hrala bluegrassová kapela. Ľudia akoby viac počúvajú hudbu, ležia si na deke a počúvajú muzičku. Deje sa to aj pri našej hudbe, ten divák je trošku iný ako na bežných festivaloch,“ chválil Lodenicu Ivan Tásler.


Potom patrilo pódium kapele Hop Trop a legende Františkovi Nedvědovi a The Break.
„Na Lodenici hrám hádam už desiatykrát, chodíme sem pravidelne, každý rok. Cítime sa tu veľmi dobre. Všetko prebehlo tak, ako malo, veľmi príjemne,“ skonštatoval hudobník František Nedvěd.

Piatkový večer rozohnili fanúšikov skvelé koncerty kapiel HEX a Volnij Don. V sobotu doobeda si návštevníci na Lodenici po prvýkrát mohli zabehať na špeciálnom Lodenica Run, na ktorý sa prihlásilo vyše 120 bežcov! Beh si užili aj deti, ktoré neplatili štartovné. Tretí deň poznačilo festival upršané počasie. Line-up na hlavnom pódiu tvorili kapely Belasí, Bukasový masív a Pavol Hammel. ktorý má na konte vyše tri desiatky albumov a kompilácií, najnovšie výberovku The Best Of Prúdy.

„Dnes to bolo také daždivé. Povedal som si, ja to vydržím, ľudia vydržali tiež a to je úžasné. Opäť sa mi potvrdilo, že tá spätná väzba od publika na každom koncerte funguje. Chystáme teraz turné so skupinou Prúdy a úprimne sa teším, lebo zopár koncertov už sme odohrali aj s novým basgitaristom. Je to úžasné, dobre to šlape, ľudia to prijímajú. Teraz sa už len postavím na pódium a skúsim presvedčiť ľudí, že tých 50 rokov na scéne nebolo len tak…“ prezradil Pavol Hammel.

Po troch rokoch sa na Lodenicu vrátila Lenka Filipová. Speváčka, skladateľka a gitaristka zaspievala hity „Prý se tomu říká láska“, „Za všechno může čas“ či „Zamilovaná“.
„Dnes bola hrozná cesta, prietrž, dážď, brodili sme sa vodou. Aj koncert je náročnejšie hrať v daždi, lebo gitary neladia, nasávajú vlhkosť, prsty sa vôbec nekĺžu. Ale ľudia boli fantastickí, tí ma opäť dostali,“ tešila sa Lenka Filipová.

Sobotnajším headlinerom bola anglická glamrocková legenda The Sweet. Jediným pamätníkom a zástupcom z úspešnej zostavy je dnes Andy Scott. Na Lodenici odpálili hity „Block Buster“, „Love Is Like Oxygen“, „Fox On The Run“ a „Balroom Blitz“.
„Bolo to vlastne spievanie v daždi, pódium bolo ale našťastie suché. Skvelí fanúšikovia a milí ľudia –  spievali, tlieskali, tancovali a usmievali sa. Hráme na Slovensku často a veľmi radi, milujeme vaše publikum,“ neskrýval nadšenie spevák kapely The Sweet Peter Lincoln.

Skupiny Kamelot, Ivan Mládek a Banjo Band a Čechomor kvôli prudkému dažďu už nevystúpili. Počas troch dní ponúkla Lodenica program na troch pódiách. Okrem hlavnej Lodenica scény pripravili organizátori Lodenička scénu a Komornú scénu! Festival mal super gastrozónu a nechýbali ani rôzne atrakcie pre deti. Ako vždy bola Lodenica dokonalým záverom festivalovej sezóny.

Pozriete si ako zachytil Lodenicu 2018 na svojich fotografiách Marek Bučko:

TS Foto: Marek Bučko

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články