Connect with us

Kultúra

Klasika na Pohode bude znovu silná a nádherná

Published

on

Hneď deväť predstavení klasickej hudby zverejnili organizátori letného multikultúrneho festivalu Bažant Pohoda 2011. Nechýba filharmónia, symfonický orchester, súčasná hudba, zbor ani workshopy pre deti.

„Sme hrdí, že klasická hudba má na našom festivale významné miesto a reprezentatívny priestor. Myslím si, že je pekné, keď sa na takomto mieste stretnú muzikanti z rôznych hudobných svetov,“ vysvetľuje riaditeľ festivalu Michal Kaščák. „V minulosti u nás hrali napríklad orchester Slovenského národného divadla či Maďarskej štátnej opery, alebo zaspieval rešpektovaný londýnsky zbor Royal Choral Society. Tento rok príde z bratského zahraničia Janáčkova filharmonie Ostrava, bude jej patriť otvárací koncert prvého hlavného dňa. Verím, že ich hudba strhne aj ľudí, ktorí bežne neprichádzajú s klasikou do styku a atmosféra bude opäť úžasná,“ dúfa M. Kačšák.

[singlepic id=12025 w=320 h=240 float=left]Janáčkova filharmonie Ostrava pod vedením šéfdirigenta Theodora Kuchara zahrá krásne a farebné Obrázky z výstavy od Modesta Petroviča Musorgského a tri skladby latinsko-amerických autorov – suitu z diela Estancia od Argentínčana Alberta Ginasteru, Danzon No. 2 od Artura Marqueza z Mexika a Hupango od jeho krajana José Pabla Moncaya. „Bude to krásny program, dielo Musorgského je reprezentatívne a na takéto podujatie sa presne hodí,“ hovorí riaditeľ JFO Peter Krajniak. „Tri skladby latinskoamerických autorov sa síce hrávajú málo, ale som si stopercentne istý, že budú úplne strhujúce. Keď to na ľudí spustíme, budú určite jačať,“ teší sa Peter Krajniak.

[singlepic id=12026 w=320 h=240 float=right]V sobotu o tretej popoludní zase zaplní festivalový areál krásne dielo Antonia Vivaldiho – Glória. Tá je považovaná za jeho Štvoro ročných období medzi duchovnými skladbami. Na uvedenie diela sa spoja dve telesá – domáci nadšenci z Komorného orchestra mesta Trenčín a zbor Chorus Alea pod dirigentskou taktovkou Braňa Kostku.

Aj tento rok sa na dramaturgii podieľa aj Jozef Lupták, šéf spriateleného festivalu Konvergencie, ktorý stál svojho času pri rozšírení žánrového záberu Bažant Pohody do [singlepic id=12023 w=320 h=240 float=left]vôd klasickej hudby. Odvtedy každoročne prinesie do nášho programu niečo mimoriadne. V tomto roku to bude opäť projekt Cello Coloseum, tento raz v medzinárodnom francúzsko – maďarsko – česko – slovenskom obsadení. Osem violončelistov zahrá nádherné diela Rodiona Ščedrina, Arva Pärta, Sergeja Prokofjeva, Jevgenija Iršaia a Johana Sebastiana Bacha.

Klasická hudba bude aj tento rok súčasťou Vítania slnka, ktoré má v programe Bažant Pohody výnimočné postavenie, je povestné svojou špecifickou atmosférou, neporovnateľnou so žiadnym iným koncertom. O prvé vítanie 15. ročníka sa postará Spevácky zbor Lúčnica pod vedením dirigentky Eleny Matušovej. „Zbor sa venuje [singlepic id=12027 w=320 h=240 float=right]klasickej hudbe, sakrálnej tvorbe, folklóru či spirituálu, prierez repertoárom ponúkne aj v sobotu počas brieždenia,“ hovorí Jana Polnischová, produkčná Agentúry Pohoda, ktorá je zároveň aj členkou zboru. Ako prezradila manažérka Lúčničiarov Linda Berlinová, aj keď zbor existuje už 63 rokov, o piatej ráno ešte nikdy nevystupoval. Určite stojí za to si na tento koncert počkať, alebo si jednoducho nastaviť budík…

Súčasnú vážnu hudbu predstavia festivalovému publiku hneď dva súbory – Cluster Ensemble a Veni Academy Ensemble. Prvý z nich je akýmsi voľným zoskupením [singlepic id=12024 w=320 h=240 float=left]hudobníkov, architektov, výtvarníkov a tanečníkov pod umeleckým vedením Ivana Šillera. Hlavným zámerom tohto nevšedného konceptu je realizovať multimediálne predstavenia, ktoré spájajú rôzne druhy umenia a reflektujú súčasnosť. Na Bažant Pohode predstavia svoj projekt Living Room so štyrmi organmi, dvomi marakasmi, detským klavírom, paličkami či fľaškami. Performance vychádza zo skladby Martina Burlasa Záznam siedmeho dňa, no zaznie aj hudba Johna Cagea a Steva Reicha.

Okolo orchestra Veni sa dejú zaujímavé veci. Najnovším počinom je vznik jeho študentskej odnože – Veni Academy Ensemble, v ktorom sa stretávajú študenti konzervatórií a hudobných vysokých škôl z celého Slovenska, aby interpretovali to najsúčasnejšie, čo ponúka scéna klasickej hudby. Mimoriadnym zážitkom bude sledovať orchester počas „riadenej“ improvizácie, kedy hráči reagujú na rôzne prapodivnoúchvatné signály od dirigenta, súčasťou hudby vytváranej priamo na mieste a tým pádom neopakovateľnej, sa často stávajú aj diváci. Ide o takmer neprenositeľný zážitok, ktorý treba zažiť naživo. Okrem toho Veni Academy Ensemble zahrá aj strhujúce minimalistické dielo Terryho Rileyho In C. Kto má rád nevšedné veci, ten si príde na svoje.

Ivan Šiller stojí aj za časťou programu vo festivalovom detskom parku. Ivan totiž začal robiť dôležitú vec – workshopy klasickej hudby pre deti. Po úspešných predstaveniach na festivale Konvergencie ich uvedieme v tomto roku aj na Bažant Pohode. Prvým z nich je workshop Hudba ako hra. Štvorica hudobníkov – okrem klavíristu Ivana Šillera aj huslista David Danel, klarinetista Ronald Šebesta a hráč na lesný roh Vojta Přemysl sa radi hrajú so zvukmi, tónmi a hudobnými nástrojmi a radi predstavujú hudbu ako hru aj deťom. Stačí, aby mali pripravené pozorné uši a ukážu im, v akom úžasnom svete zvukov žijeme. V detskom parku tiež prezradia, ako sa končí rozprávka o vojakovi, čertovi a princeznej.

Druhý Ivanov workshop pre deti má netradičný názov 3 + 2 + 1+ 1. Muzikanti Ivan Šiller, Zuzana Biščáková, Fero Király, Dalibor Kocian, Eunjoo Noh a jazzové trio Jazz Pop hravou formou vysvetlia najmenším návštevníkom nášho festivalu, čo je odveký základ hudby, čo všetko z hudby sa dá vyjadriť tichom, slovom alebo aj číslami. „Deti vždy reagujú nádherne, snažíme sa ich nielen zabaviť, ale aj vtiahnuť do hry a niečo naučiť,“ hovorí Ivan Šiller. Určite sa ale pobavia a poučia aj vyššie ročníky.

K ozdobám programu v detskom parku bude určite patriť Orchester Základnej umeleckej školy Karola Pádivého v Trenčíne, ktorý je tradičným účastníkom Bažant Pohody a vždy si vyslúži silnú odozvu od nadšeného domáceho publika. Nevieme, čím nás žiaci pod vedením Aleny Piatkovej prekvapia tento raz, určite by nemali chýbať diela opavského skladateľa Pavla Hanouska ani improvizovaná legenda Maťko a Kubko.

Aktuálne informácie o prípravách 15. ročníka festivalu Bažant Pohoda nájdete na www.pohodafestival.sk.

Zdroj:  TS Agentúra Pohoda

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články