Connect with us

Kultúra

Kinematograf zavíta do Piešťan už budúci týždeň

Published

on

Jeden z dvoch známych retoautobusov putujúcich celé leto po Slovensku zastaví v Hudobnom pavilóne v mestskom parku v sobotu 5. júla. Ešte predtým si ho užijú vo Vrbovom.

[singlepic id=16650 w=520 h=340 float=center]

V rámci festivalu Vrbovské vetry tam prvý film budú premietať už 2. júla. Bude to trpká komédia z obdobia normalizácie s názvom eŠteBák. Časť filmu sa natáčala aj v Piešťanoch. O deň neskôr je vo Vrbovom na programe politická fraška Kandidát a na 4. júla je naplánovaná premiéra filmu Vrbovský veter, po ktorom kinematograf premietne film Fiar Play.

Doplnené 4. júla o 11.20 h:  Organizátor podujatia Bažant kinematograf 2014, ktorým je spoločnosť Mana oznamuje, že posledné filmové predstavenie v Piešťanoch 9. júna – Tigre v meste, sa z organizačných dôvodov neuskutoční. 

Program v Piešťanoch je nasledovný:

5. júla: Kandidát je politickou fraškou, ktorá má veľmi blízko k realite. Odohráva sa počas dvoch mesiacov prezidentskej kampane. Počas nej najmú istého muža (Michal Kubovčík), aby zaznamenával odpočúvanie biskupa (Pavel Slabý), šialeného majiteľa reklamnej agentúry (Marek Majeský) a nevýrazného prezidentského kandidáta s írečitým menom Peter Potôň. Netuší, kto ho najal a jeho počiatočné nadšenie sa mení na znechutenie a zmätenosť. Film sa v roku 2013 stal najnavštevovanejším domácim filmom v slovenských kinách a zároveň sa prebojoval do TOP rebríčka návštevnosti slovenských filmov od vzniku samostatného Slovenska. Vznikol na základe rovnomennej knihy Maroša Hečka a Michala Havrana.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6VKAzDFGS7g[/youtube]

6. júla: eŠteBák je trpká komédia z obdobia najťažšej normalizácie po okupácii ČSSR vojskami Varšavskej zmluvy v roku 1968. Vracia sa do čias, keď vrcholom prepychu bol farebný televízor a telefón, panelákový byt bol vytúženým bývaním a každé slovo mohlo byť dvojzmyselné, a teda aj potrestané. Rádioamatér Adam (Jiří Mádl) sa venuje svojmu koníčku, z ktorého sa postupne stáva profesionálny nástroj režimu. Výhody ale nie sú zadarmo. Adam je nútený plniť rozkazy, ktoré ničia ľudské životy, a sám je tak zbavený slobody. Žije v neustálom strachu. Ako sa dá v dobe, keď udávanie bolo národným športom, nestratiť zdravý rozum…?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=U7snBpwM4_U[/youtube]

REKLAMAheaven rest

7. júla: Fair Play sa odohráva v Československu v nedávnych osemdesiatych rokoch. Mladá šprintérka Anna (Judit Bárdos) sa stane členkou Strediska vrcholového športu a má šancu kvalifikovať sa na olympijské hry. Jej matka (Anna Geislerová) a tréner (Roman Luknár) dozerajú na jej tvrdú prípravu a začnú Anne podávať anabolické steroidy. Jej výkonnosť stúpa, no začnú sa objavovať aj zdravotné problémy. Keď Anna zistí pravdu o anabolikách, napriek tomu, že môže ohroziť svoju kvalifikáciu na olympiádu, rozhodne sa trénovať bez nich. Jej matka však dúfa, že Annina účasť na olympijských hrách môže byť pre ňu príležitosťou na emigráciu, a tak jej anaboliká tajne podáva ďalej.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IrsiaamiZMQ[/youtube]

8. júla: Predlohou filmu Okresný prebor – Posledný zápas Pepika Hnátka sa stal populárny rovnomenný televízny seriál o svojráznom vidieckom futbalovom mužstve, ktoré je zložené z rôznych postavičiek. Film sa však na rozdiel od seriálu sústreďuje len na jednu postavu. Je ňou legendárny tréner Josef Hnátek (Miroslav Krobot). Keďže v seriáli sa tento muž vyskytoval len ako popol rozprášený na futbalovom ihrisku, tvorcovia filmu sa ho rozhodli predstaviť v jeho žijúcej podobe. Film tak rozoberá dilemu muža, pre ktorého je futbal najdôležitejšou vecou v živote. Dokonca je pre neho ochotný aj zomrieť. Je totiž presvedčený, že keď budú hráči plniť jeho pokyny, úspech sa dostaví.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zu3KJuuPFSI[/youtube]

9. júla: Tigre v meste (Zmena programu: film Tigre v meste sa v Piešťanoch nebude premietať) je svieža a netradičná komédia s prvkami detektívneho trileru. Traja kamaráti so zvieracími prezývkami Jazvec (prokurátor, Kristína Tóthová), Holub (milovník poštových holubov, Ľubomír Bukový) a Hyena (kŕmič tigrov, Milan Ondrík) sa stretávajú vo svojej obľúbenej krčme U nosorožca, kde trávia čas pri pive a spoločných rozhovoroch. Keď sa Jazvec rozhodne odtajniť svoju lásku k redaktorke (Diana Mórová) rozhlasovej relácie o ruskej literatúre, zapletie sa do udalostí, ktoré od základu zmenia nielen jeho život. Príbeh hovorí o hľadaní spriaznenej duše v absurdnom svete, o nachádzaní seba samého a ľudskom dozrievaní.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zi-p_i26UeU[/youtube]

Text: ts/red Foto: mp

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články