Connect with us

Kultúra

Jazzový júl prinesie do Kursalonu opäť silné mená: Wyatt, Gregušová, Viklický, Gonzalez…

Published

on

Pravidelné jazzové koncerty v Piešťanoch už pozná snáď každý fanúšik dobrého džezu. Vyznačujú sa priateľskou až domáckou atmosférou, a tiež výbornou hudobnou kvalitou. Nebude tomu inak ani počas prvého prázdninového mesiaca, kedy organizátor International jazz Piešťany, n.o. chystá v Kursalone koncerty viacerých špičkových zoskupení. Mená ako Gregušová, Wyatt, Baroš, Krajňák, Ševčík, Viklický, Gonzalez, Hodek už hovoria samé za seba.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=F7qPTQIyhfk[/youtube]

V rámci svojho turné sa v piatok 11. 7. o 20,00 h na terase piešťanského Kursalonu predstaví v cykle Návraty ku koreňom Hanka Gregušová jazz band featuring Eric Wyatt (SK/USA). Návrat ku koreňom je tematicky venovaný slovenskej ľudovej hudbe ako druhé sólové CD speváčky Hanky Gregušovej, ktoré vychádza vo Vydavateľstve Hevhetia. Slovenské ľudové piesne sú zčasti ponechané vo svojej pôvodnej kráse a zčasti „prezlečené“ do modernej jazzovej podoby. Aranžmány upravil a producentsky sa na CD podieľal klavirista Ondrej Krajňák, ktorého pri interpretácii dopĺňa dvojica brilantných muzikantov: Tomáš Baroš na kontrabase a Marián Ševčík – bicie. Okrem zamatového hlbokého altu speváčky Hanky Gregušovej toto hviezdne zostavenie osvieži zaujímavý americký feeling tenor saxofónu Erica Wyatta.  Turné podporilo Veľvyslanectvo USA na Slovensku.

Eric Wyatt pochádza z Brooklynu (NY) z muzikantskej rodiny. Jeho otec bol známy tenor saxofonista Charles Wyatt a hrával s legendami ako Thelonious Monk, Dizzy Gillespie a s mnohými ďalšími. Aj vďaka nemu mal Eric možnosť hrať s hudobnými majstrami ako Miles Davis a Sonny Rollins, ktorý je jeho krstným otcom a podporil vydanie Ericovho prvého sólového albumu. Dnes je Wyatt mladší vyhľadávaným hráčom na mnohých nahrávkach a cestuje s jazzovými zoskupeniami po celom svete či už ako líder alebo sideman po boku tých najlepších ako sú napríklad Jeff Tain Watts, Robert Glasper, Kenny Garrett, Wynton Marsalis, Roy Hargrove, d, E.J. Strickland, Jeremy Pelt, Willie Jones III, Benito Gonzales, Larry Willis, Stephen Scott, Justin Robinson a mnohí ďalší. Ako bandleader má na konte štyri albumy, piaty štúdiový počin From The Borough of Kings si budete môcť kúpiť aj na mieste. Viac na www.ericwyatt-music.com.

Hanka Gregušová patrí v súčasnosti k najlepším a najvyhľadávanejším speváčkam na Slovensku v oblasti jazzovej hudby. Na slovenskej, ako aj medzinárodnej jazzovej scéne sa pohybuje už viac ako 10 rokov a hudobne je jej blízke spojenie jazzu a soulu. Spolupracovala a vystupovala s:  Peter Lipa, Jozef Dodo Šošoka, Chris Byars Quartet, Patches Stewart, Jure Pukl, Klemens Markl, Ron Affif, Kendrick Scott, Dusan Novakov, Gábor Winand, Karel Ružička jr., Ondřej Štveráček,  Juraj Griglák, Martin Valihora, Ondrej Krajňák, Radovan Tariška, Štefan Pišta Bartuš, Nikolaj Nikitin, Gabriel Jonáš, Josef Fečo, Tomáš Baroš, Pavol Bodnár, Pavol Bereza a s mnohými ďalšími. Viac na www.hankagregusova.com.

Už o pár dní – trochu netradične v utorok 11.7.2014 o 20,00 h bude patriť pódium na terase piešťanského Kursalonu ďalšej hviezdnej zostave, tentoraz česko-slovenskej: Emil Viklický Trio. Tvoria ho Emil Viklický (CZ) na piane, Petr Dvorský (CZ) na kontrabase a Cyril Zelenák (SK) na bicích. Líder tria je známy český jazzový pianista a hudobný skladateľ. Hoci vyštudoval matematiku, jeho životným smerom sa stala hudba. Účinkoval v orchestri SHQ Karla Velebného a Super Quartete v Jiřém Stivínom, neskôr študoval jazz na prestížnej Berklee College v USA. Spolupracuje s mnohými poprednými svetovými hudobníkmi a so svojím triom hráva najmä autorské kompozície a aranžmány moderných jazzových štandardov. Viklický býva označovaný aj ako „Janáček jazzu,“ a to pre syntézu modálnych jazzových konceptov a moravského folklóru. Počas koncertnej šnúry s Ad lib Moravia Ensemble zožal začiatkom deväťdesiatych rokov v Spojených štátoch a Mexiku veľký úspech. Okrem toho komponuje aj súčasnú vážnu a filmovú hudbu. Má na konte tri opery a jedna z nich – Faidra vyhrala medzinárodnú súťaž Nová Opera pro Prahu 2000.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fAMN6t64mRY[/youtube]

Posledný júlový piatok 25. 7. o 20,00 h sa do Piešťan vráti vynikajúci venezuelský (žijúci v USA) klavirista Benito Gonzalez so svojím triom v zložení: Benito Gonzalez – piano, Tomáš Baroš – kontrabas a Dávid Hodek – bicie. Po prvýkrát sa slovenskému publiku predstavil práve v tomto meste – na Festivale Doda Šošoku 2011 ako súčasť kvarteta Kennyho Garretta. Slovenská jazzová scéna mu učarovala a odvtedy u nás pravidelne koncertuje. Zostavu jeho tria tvoria mladí, no tvrdo pracujúci a veľmi talentovaní umelci – český kontrabasista Tomáš „Gaštan“ Baroš, ktorý študoval jazz na Berklee a náš bubeník David Hodek. Už ako 12-ročný bol ocenený prestížnou cenou Talent Of The Year 2009, ktorú udeľuje Austrian Music Office.

Benito Gonzalez je uznávaný pianista a skladateľ, jeho debutový album si odniesol prvú cenu v Great American Jazz Piano Competition a jeho druhý album pod názvom „Circles“ (Ron Blake, Myron Walden, Azar Lawrence, Christian McBride, Jeff „Tain“ Watts) získal  u kritikov veľmi dobrú odozvu. Po takmer siedmich rokoch koncertovania s Kennym Garrettom si Benito pridal na svoje konto rad festivalov a koncertov v medzinárodných džezových kluboch po celom svete.  Zdieľal pódium s virtuózmi ako Curtis Fuller, Pharaoh Sanders, Bobby Hutcherson, Christian McBride, Ignacio Berroa, Roy Hargrove, Rene McLean, Steve Turre, Delfeayo Marsalis, Hamiet Bluiett, Antonio Sanchez, TK Blue, Nicholas Payton, Azar Lawrence, a jackie McLean a ďalšími.

V súčasnej dobe sa s vlastným Benito Gonzalez Trio zúčastnil už niekoľkých rozsiahlych turné najmä v Európe. Viac na www.benitogonzalez.com.

Pozývame Vás!

(IJP)

jazz kursalon jul

 

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články