Connect with us

Kultúra

D&S: Nepretvarujeme sa, sme obyčajní chalani z ihriska

Published

on

Po dvoch rokoch vystúpia D&S opäť v Piešťanoch. Doňa & Sofo, občianskymi menami Braňo a Sofiane, sú mladí chalani s ambíciou prinášať unikátnu a nevšednú hudbu. Dopriali si čas, tvrdo makali, vychytali chyby, aby fanúšikom pripravili prvotriedne skladby. Prezentujú otvorený, prežitý rap od ihriska až po pódium.

[singlepic id=4865 w=320 h=240 float=left]Začnime v minulosti. Ako ste na seba narazili?

Doňa: K tomu, čo robím, ma priviedol Kino s Kazim. V tom čase mal Sofo s vtedajším kolegom problémy. Dohodli sme sa, že spolu urobíme skladbu a uvidíme, aké budú ohlasy a reakcie. Naše skladby sa cez sociálne siete dostali do povedomia v celých Piešťanoch. Hudbu prispôsobujeme veku. Nemôžem v dvadsiatich rokoch rapovať o skúsenostiach, napríklad ako štyridsať ročný.

Sofo: Začínali sme v plienkach ako pätnásťroční Doňovou pesničkou „Rozje*em dvere na bare.“ Marketing mladých funguje prostredníctvom sociálnych sietí. Hudobník si urobí profil, skladby sa dajú uploadnúť, vypočuť aj stiahnuť.

Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu?

Doňa: Vychádzame zo životných situácií, nič nerobíme nasilu, snažíme sa písať prežité veci.

Sofo: Tvorili sme materiál na situácie, ktoré ľudia aktuálne riešili. Teraz hľadáme neopočúvané témy. Vidím v sebe rezervy, ale stále je čo zlepšovať, chcem robiť unikátny štýl. Som otvorený výzvam, napríklad aj rockovým kapelám.

Máte zaujímavé prezývky.

[singlepic id=4866 w=320 h=240 float=right]Sofo: Krstným menom sa volám Sofiane, otec je Alžírčan. Sofo ma volajú od narodenia.

Doňa: Keby som si nasadil parochňu, otočil sa zozadu, podľa mojich pekných nôh by si nespoznala, či som žena alebo muž. Vekom a transformovaním rôznych skomolenín typu Broňa, Oňa, Hoňa zostal nakoniec Doňa.

Uvažovali ste o vydaní CD?

Sofo: Nikdy sme do toho nešli zhurta, teraz sme raperi, dáme si na krivo šiltovku, šatku cez papuľu a pudlo na kolená. Zaujíma ma hudba, nie móda. Prioritou bolo zlepšenie. Robiť, skladať, trénovať a rapovať. Cédečko sme neriešili. Prišiel čas, aby sme sa posúvali ďalej. Zatiaľ tvoríme EP, ak zaujme ľudí, vydáme album.

[singlepic id=4867 w=320 h=240 float=left]Doňa: Pokladali sme to za zbytočné, pretože hudba nás baví, nie živí. Prezentujeme sa EP-cédečkami, keď príde čas, urobíme album.

Na stránke píšete, že produkujete otvorenú nezakomplexovanú hudbu. Mnohí však rap za hudbu vôbec nepokladajú a ohrádzajú sa na texty, ktoré bývajú arogantné a okorenené nadávkami. Čo prezentujete?

Sofo: Minule som cestou domov videl babku, ktorá išla z kostola. Spadla jej taška a od srdca si zanadávala. Ona mi bude dávať kázne? Poviem čo si myslím.

Doňa: Každý nadáva. Ja hovorím čo cítim, nenadávam silene. Viem, že na koncert chodia aj deti, no s vulgarizmami sa stretávajú v bežnom živote v jednom kuse… doma, v škole, televízii …

Akú máte podporu v Piešťanoch? Kedy ste tu mali posledný koncert?

Doňa: Piešťany sú malé mesto. Všetci sa poznajú, vedia, že robíme hudbu , ale to neznamená že chodíme povýšenecky. Uspokojí ma, keď stretnem známeho a zožnem pochvalu.

Sofo: Posledné vystúpenie bolo veľmi dávno, ale prezradím, že 13. novembra pripravujeme v Kingse – Čiernej Pani, (Saune) spoločne s Iluziou, Sunny &Wewa mocnú akciu. Ženský hip-hop tanec a D&S s Peoboxom. Predstavíme nové veci.

[singlepic id=4868 w=320 h=240 float=right]Aký veľký význam prikladáte atmosfére na vystúpení?

Doňa: Snažíme sa podávať najlepšie výkony, aby sme si vystúpením naklonili fanúšikov. Je to na koncertoch jedna z najdôležitejších vecí.

Sofo: Atmosféru pokladám za veľmi dôležitú. Je rozdiel medzi plným klubom, ktorý vrieska ako zmyslov zbavený a poloprázdnym koncertom, kam ľudia síce prídu, ale nebavia sa, lebo im mama nedala 5 eur na dve vodky.

V prvom rade chcete ľudí baviť alebo šokovať?

Doňa: Uspokojovať spoločne seba aj ľudí.

Sofo: Chcem dojímať a tvoriť hudbu, s ktorou sa ľudia stotožnia. Musíš to počuť.

Čo vo vás vyvoláva slovo komercia?

Sofo: Keď má prísť, príde. Brániť sa nebudem.

Doňa: Robíme rap pre radosť. Pripravujeme EPčko, no ponukám sa nebránime.

[singlepic id=4869 w=320 h=240 float=left]Do akej miery vás ovplyvňuje to, čo vás baví?

Doňa: V skladbách vyjadrujem obdobia, ktoré prežívam. Prejaviť sa vo mne vyvoláva úžasný pocit, nevymýšľať si na silu, tvoriť priamo. Nepretvarujeme sa. Sme obyčajní chalani z ihriska.

Sofo: Neznášame sci-fi rap. Nie som superman, nebehám v tichošľapkách, nenávidím vymyslené veci. V skladbe „Je to pravda“ opisujem obdobie, ktoré ma škrelo, vyčistil som si hlavu a dosiahol orgazmus. Dávam zo seba všetko von.

Kedy vyjde nové EP?

Sofo: Mohlo by už koncom tohto, najneskôr začiatkom budúceho roka.

Odkaz D&S na záver: Zdravíme všetkých Piešťancov, nenadávajte, že tu nemáte čo robiť, príďte na koncert a „Marekovi to stále nikto nepoví.“

Zhovárala sa Tatiana Michalková

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články