Connect with us

Kultúra

Deviate Fotosession o camere obscure, aktoch i portrétnej fotografii

Published

on

Po krátkej minuloročnej odmlke sa už podľa dlhoročných tradícií Piešťanského fotoklubu, ktorému predsedá Richard Fábian, konalo v prvý aprílový deň podujatie venované fotoklubom a fotografom s účasťou širokej verejnosti. Tohto roku prebehlo už 9. Fotosession, na ktorom si približne štyridsiatka účastníkov vypočula zaujímavé prednášky.

[singlepic id=27840 w=320 h=240 float=left]Prvou témou bola Camera obscura, o ktorej rozprával Ľuboš Vlček, člen trnavského fotoklubu IRIS. Práve fotografie zachytené touto technikou, tvoria podstatnú časť jeho autorskej tvorby. Prítomní sa dozvedeli, že princíp camery obscury objavil Aristoteles už v roku 350 pred n.l., ale až v 19. storočí sa zrodila myšlienka zachytiť obraz pomocou svetlotesnej komory na svetlocitlivý materiál. Priekopníkom tejto myšlienky bol Francúz Josef Nicéphore Niépce, ktorý v roku 1826 z okna svojho parížskeho bytu vytvoril legendárnu a zároveň pravdepodobne prvú zachovanú fotografiu v dejinách ľudstva a tým prispel k vzniku fotografie a fotoaparátov ako ich poznáme dnes. Ľuboš zaujal publikum nielen svojím zaujímavým rozprávaním, ale aj „skvostami“, v podobe dvoch vlastnoručne vyrobených fotoaparátov a veľkým počtom fotografií, ktoré touto technikou vytvoril. Ľuboš prezradil aj veľa vlastných skúseností, keď sa snažil vyrobiť ten najdokonalejší otvor do tenkého medeného plátu ako aj zážitkov, keď so svojimi výtvormi fotografoval.

Ďalším bodom programu bola prednáška venovaná umeleckému aktu, ktorý prezentovala Lolla Fukari, členka Asociácie profesionálnych fotografov Slovenskej republiky. Tvorbu Lolly Fukari je možné vidieť nielen u nás na Slovensku, ale aj v Čechách a v Rakúsku. Svoje práce vystavuje najmä v businnes centrách. Lolla vyštudovala fotografiu v Bratislave, kde už počas štúdia, ako sama [singlepic id=27860 w=320 h=240 float=right]povedala, vyzliekala svoje spolužiačky a spolužiakov. Lolla patrí medzi úspešné fotografky, ktorých oslovili mnohé renomované periodiká a firmy. V roku 2010 a 2011 okrem iných spolupracovala aj s časopisom Playboy, pre ktorý nafotila mnohé titulky. Nakoľko rada pracuje s ľuďmi, jej tvorba je okrem umeleckých aktov zameraná aj na portrétnu a figurálnu fotografiu. Vytvára fotobooky pre modelky, rôzne fotosety a fotoeditorály, rodinné portréty, portréty detičiek aj nastávajúcich mamičiek a svadobné fototografie. Jej prednáška sa niesla v duchu diskusie, kde odpovedala na všetky otázky z publika. Účastníci sa dozvedeli o potrebe diskrétnosti a férovej komunikácie medzi fotografom a modelom, o práci so svetlom, ktorého správnym používaním sa fotograf vyhne dlho trvajúcej retuši, aj porovnania mentality modeliek a modelov u nás a v zahraničí.

Po diskusii s Lollou Fukari nasledoval obed v priestoroch Kursalonu, počas ktorého poslucháči mohli „vyspovedať“ prednášajúcich, resp. vymeniť si medzi ostatnými svoje skúsenosti a zážitky.

Po obede pod vedením profesionála Petra Ertla bol na programe 3 hodinový worshop, ktorý nadväzoval na predchádzajúce prednášky a niesol sa v duchu portrétnej fotografie. Peter Ertl na začiatku poukázal na všetky aspekty (menovaných bolo asi 15 aspektov) , ktoré vplývajú na vytvorenie toho najlepšieho portrétu, pričom vyzdvihol funkciu stresu pod ktorým sa reportážny fotograf nachádza, keď [singlepic id=27850 w=320 h=240 float=left]má obmedzený čas na fotenie portrétov. Po inštruktáži sa účastníci rozdelili do pracovných skupín po 4 členoch, ktorých úlohou bolo počas 10 minút a 12 záberoch na každého člena svojej skupiny, vyhotoviť portrét svojho kolegu. Kreativitu autorov preverila aj posledná podmienka a to, že ani jedna fotografia všetkých fotografov nemohla byť vyfotená rovnako, tzn. keď jeden z modelov bol fotografovaný sediac na stoličke v určitej polohe a priestore, žiadny iný záber už nemohol byť takto zachytený.
Nakoniec si každý autor vybral 3 portréty modelov, ktorých fotil a takto zozbierané fotografie boli spoločne hodnotené Petrom Ertlom a aj publikom. Hodnotenie však nebolo zamerané na hľadanie najlepšieho záberu worshopu, ale na poskytnutie cenných rád ako „vytiahnuť čo najviac“ z tej, ktorej fotografie. Po intenzívnych troch hodinách dostali všetci tú správnu motiváciu na portrétnu fotografiu.
V závere worshopu boli vylosovaní účastníci, ktorí si odniesli hodnotné ceny v podobe makrobleskov, fotokníh a profesionálnych fotoprác, ktoré na toto podujatie poskytli Piešťanský fotoklub o.z., Mini-Max internetový a kamenný obchod s fototechnikou, fotografka Lolla Fukari a Eduard Čupka piešťanský lekár a fotograf.
V závere celodenného 9. Fotosession sa konala slávnostná vernisáž autorskej výstavy fotografií Lolly Fukari pod názvom Delérium. Fotografie si môžete do 28. apríla pozrieť vo Frappérii Kursalon.

Ďalšie už 10.Fotosession je naplánované na 21.10.2012. Každého, koho zaujalo toto podujatie a má záujem sa ho zúčastniť, radi privítame na nasledujúcom jesennom Fotosession.

[nggallery id=1552]

Autor: Richard Fábian Foto: Richard Fábian a Vladimír Chrenko

Continue Reading

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články