Connect with us

Kultúra

Bažant Kinematograf začne v Piešťanoch premietať 5. júla

Published

on

Do slovenských miest tento rok vyrazí iba jeden retroautobus, ale Piešťany navštívi hneď dvakrát – v úvode aj v závere svojej prázdninovej cesty. Premietať bude na tradičnom mieste – v mestskom parku pri Hudobnom pavilóne.

„Rok 2020 priniesol do našich životov veľa zmien, ktoré neobišli ani projekt Bažant Kinematograf. Jeho 18. ročník sa uskutoční v mierne upravenej, skromnejšej verzii. Sme však veľmi radi, že obľúbený zelený filmový retroautobus ŠKODA RTO môže predsalen od 1. júla do 15. septembra navštíviť 17 slovenských miest s kolekciou štyroch vynikajúcich slovenských a českých filmov. Náš verný generálny partner Zlatý Bažant totiž pri kultúre a pri nás stojí nielen v dobrých časoch, ale aj v tých ťažších,“ informovali organizátori prostredníctvom tlačovej správy.

Pod letnou oblohou si diváci tento rok môžu pozrieť filmy Loli paradička (r. Richard Staviarsky, Víťo Staviarsky), Posledná aristokratka (r. Jiří Vejdělek), Vlastníci (r. Jiří Havelka) a Cez prsty (r. Petr Kolečko), ktorým sa 18. sezóna premietanie pod holým nebom otvorí 1. júla v Trnave.

Hneď druhou zastávkou retroautobusu budú Piešťany, do ktorých sa Bažant Kinematograf vráti aj na konci svojej púte po Slovensku vďaka Medzinárodnému filmovému festivalu Cinematik.

„Máme veľké šťastie, že náš projekt letných projekcií českých a slovenských filmov pod holým nebom má už od svojho vzniku silného a zodpovedného partnera, ktorý za ním stojí v dobrých aj horších časoch. Tento rok to len potvrdil,“ povedala koordinátorka projektu Bažant Kinematograf Ľubica Orechovská a dodala: „Tento rok totiž ukázal aj ďalšiu smutnú vec, že mestá a obce na Slovensku majú na kultúrne podujatia v rozpočtoch žalostne málo prostriedkov, ba dokonca i veľkú nulu, a za naše projekcie sú vďační.“

Bažant Kinematograf bude v Piešťanoch premietať tieto filmy (začiatok je vždy o 21.30 h):

5. júla Cez prsty

Hlavnými hrdinkami novej komédie Petra Kolečka sú „parťáčky“ Linda a Pavla, profesionálne športovkyne, ktoré plážovému volejbalu obetujú takmer všetko. No zároveň sú to dospelé ženy, ktoré by chceli mať aj nejaký súkromný život. Mladšej Pavle tak trochu začínajú tikať biologické hodiny a s priateľom Hynkom chce čo najskôr otehotnieť. To staršia, slobodná a bezdetná Linda nechápe. Zvlášť vo chvíli, keď sa im podarilo kvalifikovať sa na majstrovstvá Európy. Všetko však zamotá svojrázny správca ihriska Jíra so zaujímavou minulosťou, ktorý sa rád obklopuje ženami. Film prináša osobitý humor a netradičné vtipné dialógy.

https://www.youtube.com/watch?v=E9ADQSpfXvc#action=share

6. júla Loli paradička

Romantická tragikomédia o láske dvoch „nešťastníkov“ z východného Slovenska. Keď sa jarmočný predavač cukroviniek Milan dozvie, že Veronka ukradla dva turecké medy, pretože bola hladná, zľutuje sa nad ňou a kúpi jej obed. Veronka sa chce Milanovi odvďačiť a ponúkne sa mu za predavačku do stánku. Medzi oboma to zaiskrí a po búrlivej noci v lacnej ubytovni na okraji mesta sa do seba zaľúbia a začnú si plánovať spoločný život. Veronke pritom neprekáža, že Milan nemá nohu. Milanovi zasa nevadí, že Veronka je Rómka. Prijme však takúto „nekonvenčnú“ dvojicu aj spoločnosť? Podarí sa Milanovi a Veronke obhájiť svoju lásku? Smiešno-smutný príbeh plný dramatických zvratov a humorných dialógov o nádeji a trpkosti života uviedol Bažant Kinematograf minulý rok v premiére na Magio pláži. Film vznikol v malej produkčnej spoločnosti otca a súrodencov Staviarskych.

https://www.youtube.com/watch?v=sktT4PZkeb8#action=share

7. júla Vlastníci

„Komédia pre tých, čo to nezažili. Dráma pre tých, ktorí tým žijú,“ takto tvorcovia charakterizujú svoj film. Jeho hrdinami sú totiž práve vlastníci bytov v staršom činžovom dome, ktorí sedia na domovej schôdzi a pokúšajú sa o nemožné – vyriešiť vo vzájomnej zhode problémy týkajúce sa správy ich domu… Sú medzi nimi rojkovia konajúci v prospech celku, vypočítaví prospechári či rafinovaní manipulátori, ale aj ľudia stratení v pocitoch vlastnej bezvýznamnosti. Pani Záhradková s manželom chcú dom zachrániť, pani Roubíčková pedantne priebeh schôdze kontroluje a pani Horvátová zasa všetko iniciatívne komentuje. Pani Procházková hľadá spôsob ako svoj majetok čo najlepšie zveľadiť, pán Nitriansky túži po podkroví a pán Švec na schôdzi len zastupuje mamičku. Pán Kubát dôsledne sabotuje každé rozhodnutie a v úzadí číhajú ešte bratia Čermákovci… A títo všetci sa musia dohodnúť. Z dvanástich nominácií na Českého leva film premenil tri – za najlepší scenár pre Jiřího Havelku a za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej a vedľajšej úlohe (Tereza Ramba, Klára Melíšková).

https://www.youtube.com/watch?v=csNyIz0kmnw#action=share

8. júla Posledná aristokratka

Rodený Newyorčan Frank zdedil po svojich šľachtických predkoch starobylé rodové sídlo – zámok Kostka. Potomok emigrantov sa tak po viac ako štyridsiatich rokoch chystá s dcérou Mariou a temperamentnou manželkou Vivien na veľký návrat do Čiech. Čerství aristokrati poznajú niekdajšiu vlasť a zámocký život len z dávneho rozprávania príbuzných, a preto ich miestne pomery a česká realita mierne zaskočia. Zámok nájdu v stave pozvoľného rozkladu a mimo akéhokoľvek spoločenského diania. Jedinými stálymi obyvateľmi Kostky sú kastelán Josef, gazdiná pani Tichá a hypochondrický údržbár Krása. Kým personál postupne precitá z mátožného spánku porevolučných 90. rokov, Frank s rodinou stoja pred ťažkou voľbou: predať rodinné sídlo a vrátiť sa do Ameriky alebo sa pokúsiť zámok Kostka zachrániť? Film vznikol podľa rovnomenného knižného bestsellera Evžena Bočka a získal dve nominácie na Českého leva (najlepšia scénografia a kostýmy).

https://www.youtube.com/watch?v=7y4u2kimM8c

Zdroj: Tlačová správa Bažant Kinematograf

Kultúra

Piešťanská mestská galéria pozýva na virtuálnu prehliadku výstavy Juraja Kollára

Published

on

By

Piešťanská mestská galéria sprístupnila výstavu Juraja Kollára s názvom LOCKDAWN formou virtuálnej prehliadky.

Výstavné priestory musia byť už dlhé týždne zatvorené, aktivity Piešťanskej mestskej galérie sa preto presúvajú do virtuálnej reality. Diela jedného z najpôsobivejších slovenských súčasných umelcov si môžete pozrieť cez displej svojho mobilu, tabletu alebo počítača.

Piešťanská mestská galéria (PMG) priniesla koncom minulého roka výber najnovšej tvorby Juraja Kollára, ktorého diela sú zastúpené v zbierkach slovenskej a českej národnej galérie, a tiež v ďalších domácich a zahraničných umeleckých inštitúciách.

Domáca výstava s názvom LOCKDAWN predstavuje divákovi základné polohy umelcovej tvorby, ktorá sa vyvíja niekoľkými smermi: „Vytrvalo skúma možnosti, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, so všetkými svojimi tradíciami (ich popretím i rozvinutím), jeho výskumy sa týkajú odkrývania rozmanitých spôsobov zobrazenia a „prenosu“ reality do obrazu, ale predovšetkým jej subjektívneho vnímania, totálneho prežitia a pretransformovania do osobitého jazyka,“ píše v sprievodnom texte k výstave kurátorka Katarína Bajcurová, z radov Slovenskej národnej galérie. Jej odborný komentár k výstave si teraz budete môcť vypočuť aj z pohodlia vášho domova.

PMG sa kvôli nepriaznivej epidemiologickej situácii rozhodla sprostredkovať diela širokej verejnosti prostredníctvom moderných technológií. Výstavu nechala nasnímať 360° kamerou a preniesla ju do virtuálnej reality (VR). Divák sa vďaka tomu môže “prejsť“ po galerijných priestoroch a pozrieť si diela Juraja Kollára zblízka i s odstupom. Podobné interaktívne prehliadky ponúkajú v súčasnosti svojim návštevníkom umelecké inštitúcie po celom svete.

„Keď sme začiatkom decembra sprístupnili upravené priestory Piešťanskej mestskej galérie, netušili sme, že to bude iba na pár týždňov. Výstava Juraja Kollára mala skvelé ohlasy a rozšírila naše galerijné publikum aj o návštevníkov z iných miest Slovenska. Bohužiaľ je už dlhší čas zo známych dôvodov verejnosti neprístupná,“ hovorí Peter Sedláčik, riaditeľ Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany a dodáva: „nevieme, ako dlho lockdown potrvá a kedy budeme môcť v galérii ľudí opäť privítať, ale isté je, že LOCKDAWN Juraja Kollára bude prístupný kedykoľvek a kdekoľvek, vďaka VR.“

K výstave sú pripravené aj tvorivé dielne, ktoré približujú obsahy a maliarske techniky, s ktorými autor pracuje vo svojej tvorbe. „Fyzickú výstavu v galérii budeme musieť koncom apríla zbaliť, no jej virtuálna verzia zostane archivovaná a umožní nám pracovať s jej témami o niečo dlhšie. Po uvoľnení opatrení vieme školským a rôznym záujmovým skupinám ponúknuť tvorivý vzdelávací program na mieru – či už k výstave Juraja Kollára, alebo k ďalším projektom, ktoré pre ľudí pripravujeme na rok 2021. Stačí nás kontaktovať mailom.“ dodáva Linda Blahová, dramaturgicko-výchovná pracovníčka Mestského kultúrneho strediska mesta Piešťany.

Virtuálna prechádzka výstavou Juraja Kollára je zároveň príležitosťou pozrieť si vynovené galerijné priestory. Počas uplynulého roka tam MsKS Piešťany nechalo vymeniť podlahu, opraviť svetlík a inštalovať doplnkové osvetlenie. Piešťanská mestská galéria tak po rekonštrukčných prácach spĺňa najmodernejšie štandardy.

Výstavu k vzhliadnutiu nájdete na tomto linku: http://www.msks-piestany.sk/3d-galeria

Zdroj: piestany.sk

Continue Reading

Kultúra

Kniha o piešťanských sochách je opäť v predaji

Published

on

By

Prvýkrát vyšla publikácia Sochy Piešťan: Mesto ako galéria v decembri a 1 500 kusov sa vypredalo ešte v deň vydania. Tí, ktorí si ju vtedy nestihli kúpiť, majú druhú šancu. Je v ponuke kníhkupectiev Martinus a Artforum, objednať ju je možné aj cez e-shop Čierne diery.

Z mapovania sôch umiestnených vo verejných priestoroch vznikla minulý rok interaktívna mapa. Občianske združenie Čierne diery k nej teraz pridalo knihu fotografií, ktorá upozorňuje aj na málo známe umelecké diela. Vďaka výskumu sa niektoré z nich podarilo opäť objaviť a ukázať verejnosti.

„Ide o kultúrne dedičstvo, ktorým sa iné mestá nemôžu pochváliť,“ hovorí Lívia Gažová, spoluautorka knihy. Unikátnosť tejto umeleckej zbierky spočíva podľa jej názoru práve v kvalite a množstve diel.

Viaceré z nich sú výsledkom výstav Socha piešťanských parkov, ktorých cieľom bolo spraviť z kúpeľného mesta exteriérovú galériu. Tomuto podujatiu predchádzala v roku 1961 výstava prác Alexandra Trizuliaka, ktorú autor pripravil spolu s piešťanským architektom Ľubomírom Mrňom.

„Niektoré príbehy sú veľmi zaujímavé. Napríklad sochu pred hotelom Park sme vôbec nemali zdokumentovanú. Keď som sem zavolala synov Alexandra Trizuliaka, potvrdili, že je to veľmi pravdepodobne dielo ich otca,“ pokračuje Lívia Gažová, ktorá prispela aj k znovuobjaveniu ďalšej sochy od tohto uznávaného umelca.

Jedinou indíciou bola fotografia hotela Thermia Palace, pred ktorým dielo s názvom Pocta IX. symfónii nakrátko vystavili v roku 1970. Jej autor sa stal počas normalizácie nepohodlným pre komunistický režim. Socha preto musela zostať ukrytá v technickom zázemí kúpeľov. Podarilo sa ju objaviť až vďaka výskumu, ktorý predchádzal vydaniu knihy.

„Ten kto túto sochu skryl, to spravil veľmi premyslene a tým ju zachránil. Neleží na zemi, je postavená a nie zhrdzavená. Keď som tam zavolala Trizuliakovcov, mali slzy v očiach,“ pokračuje L. Gažová.

V spolupráci so Slovenskými liečebnými kúpeľmi Piešťany, pamiatkármi a dedičmi autorských práv by mala byť Pocta IX. symfónii od Alexandra Trizuliaka opäť vystavená vo verejnom priestore.

Umelecké diela však miznú z očí verejnosti aj v súčasnosti. Vlani museli kvôli poškodeniu odviesť na opravu sochu Ľudovíta Wintera a nedopatrením bola zničená aj plastika s názvom Kvet – Slnko, ktorá stála v borovicovom háji v mestskom parku.

Najnovšia kniha z produkcie Čiernych dier je podobne ako ich predchádzajúce publikácie experimentom. Pri tlači boli použité iba tri farby – žltá, modrá a červená. „Aby bolo možné imitovať vzhľad fotografií, nechali sme si namiešať farebný profil vo švajčiarskom výskumnom projekte Color Library. Autor dizajnu Michal Tornyai vytvoril pre knihu vlastné písmo s názvom Socha. A na texty sme vybrali kamenistý papier Fedrigoni,“ predstavili knihu jej autori.

Okrem fotografií Andreja Sarvaša ju tvoria aj rozhovory so Silviou a Líviou Mezovskou (dcérou a vnučkou Valéra Vavra, ktorý je autorom mnohých sôch a pamätníkov v našom meste), Klementom Trizuliakom a Silviou L. Čúzyovou. Autorkou eseje Mesto ako galéria je Linda Blahová z Mestského kultúrneho strediska Piešťany.

Text: Martin Palkovič Foto: Čierne diery

Continue Reading

Kultúra

Nový film Pavla Barabáša online z Kina Fontána

Published

on

By

Kvôli obmedzeniam súvisiacich s pandémiou premieta piešťanské Kino Fontána online. Na programe sú aj premiérové filmy. Už v piatok 12. marca to bude najnovší dokument Pavla Barabáša Everest – najťažšia cesta.

„Filmy si záujemcovia môžu rezervovať cez web stránku fontana-piestany.sk a podporiť tak svoje lokálne kino v čase uzavretia jeho kamennej prevádzky,“ informovala piešťanská radnica.

Fontána je súčasťou projektu Kino doma zameraného na legálne uvádzanie filmov na Slovensku v období, kedy nemôžu diváci kinosály navštíviť.

Nový film Pavla Barabáša je venovaný najvyššej hore sveta. Na Mount Evereste je najstrmšou a najťažšou juhozápadná stena. Jej prelezenie bolo svetovou výzvou, a preto sa o to pokúšalo mnoho veľkých medzinárodných expedícií. Až v roku 1975 sa podarilo osemnástim členom britskej výpravy za pomoci štyridsiatich šerpov, fixných lán a kyslíkových prístrojov preliezť obávanou stenou. Vedúci výpravy Chris Bonington dostal za tento úspech Rad britského impéria a cestu nazval The Hard Way (Ťažká cesta).

Vo svojej rovnomennej knihe, ktorá sa stala aj na Slovensku bestsellerom, napísal: „V Himalájach sa stále viac presadzuje alpský štýl–bez podpory výškových nosičov, bez fixných lán, bez kyslíka. V juhozápadnej stene Mount Everestu však o podobnom prístupene môže byť ani reč!“ Jeho úvaha sa tak stala výzvou pre generáciu nastupujúcich najlepších horolezcov sveta.

Naozaj sa juhozápadná stena Mount Everestu nedá vyliezť alpským štýlom? V roku 1988 štyria slovenskí horolezci, ktorí už vtedy patrili do svetovej horolezeckej špičky, nastúpili do tejto steny. Niekedy o výsledku expedície rozhoduje len kúsok šťastia. Chýbalo málo a stali by sa najlepšími z najlepších. Ich priatelia v základnom tábore ich však čakali márne. Filmový dokument Everest – najťažšia cesta je pamiatkou na tých, čo na Mount Everest najťažšou cestou alpským štýlom vyliezli, ale nevrátili sa.

Zdroj: FB-Mesto Piešťany / kino-fontána.sk / pavolbarabas.sk

Continue Reading

Reklama

Populárne články