Connect with us

Koktail

Zlé autá už neexistujú, ale správne vybrať nie je jednoduché

Published

on

Uvažujete o kúpe nového auta a je pre vás ťažké zorientovať sa v množstve modelov? Pri rozhodovaní vám pomôžu skúsenosti predajcov vozidiel z firmy ELA CAR v Piešťanoch, ktorí majú prehľad o aktuálnej ponuke na trhu a požiadavkách záujemcov.

[singlepic id=40503 w=520 h=340 float=center]

 

„Málokedy príde klient pevne rozhodnutý pre presný typ vozidla. Väčšinou je potrebné pomôcť mu vo výbere, zistiť v prvom rade jeho potreby a poradiť mu najvhodnejšiu alternatívu. Samozrejme tak, aby sa jeho predstavy stotožňovali aj s finančnými možnosťami,“ hovorí predajca spoločnosti ELA CAR Peter Vondra.

Zlé auto už na trhu neexistuje

Výber samotnej značky je skôr otázka vkusu. Veľa mechanických či elektronických súčastí sa vyrába v tom istom závode, bez ohľadu na to, či komponent bude montovaný do Suzuki alebo do Audi. Samotný výrobca automobilov rieši vo vlastnej réžii zväčša len výrobu motorov, prevodoviek a komplexné technické spracovanie.

Táto skutočnosť potvrdzuje slová, že skutočne „zlé auto“ už na trhu neexistuje. O to dôležitejší je správny výber na základe individuálnych potrieb.

Koľko dverí potrebuje?

V prvom rade si treba vybrať typ karosérie. Trojdverové auto je vhodné najmä pre mladšie, a paradoxne aj pre staršie ročníky. Takýto typ karosérie je zároveň vhodný ako mestské presúvadlo, keďže trojdverová karoséria ponúka najväčší nastupovací priestor, samozrejme len pre prvý rad sedadiel. Takže ak budete auto využívať prevažne len dvaja, trojdverové vám ponúkne pohodlné nastupovanie.

Na Slovensku sú asi najobľúbenejšie päťdverové hatchbacky a štvordverové sedany, vhodné najmä pre rodiny s deťmi. Sedan má väčší objem batožinového priestoru, no menšiu variabilitu ako hatchback. Zaručí však nerušený prístup do batožinového priestoru, obzvlášť v zimnom období, kedy manipulácia v batožinovom priestore neovplyvní klímu, čo ocenia najmä rodiny s malými deťmi. Do hatchbacku zase naložíte oveľa viac rozmernej batožiny, keďže sedan ponúka obmedzenú vrchnú nakladaciu hranu.

No a nakoniec zostáva karoséria typu kombi – teda predĺžená verzia hatchbacku. Kombi vždy ponúka najväčší a najvariabilnejší batožinový priestor, avšak na úkor schopnosti ľahko zaparkovať na preplnenom parkovisku.

[singlepic id=40505 w=520 h=340 float=center]

 

Benzínový či naftový motor?

Viete, koľko najazdíte ročne kilometrov? Jazdíte viac v meste alebo po diaľnici? Tak potom výber medzi benzínovým a naftovým motorom bude jednoduchý. Rozdiel v spotrebe je každým rokom menší, v priemere sa pohybuje na úrovni jedného litra paliva na sto kilometrov v prospech naftovej verzie.

Naftové motory sú technologicky náročnejšie, obstarávacia cena vozidla je teda vyššia ako u benzínovej verzie. Návratnosť je individuálna, no nemožno s ňou rátať skôr ako po najazdení aspoň 100 000 km. Servis naftového motora je náročnejší, nielen na údržbu, ale i na financie. V zime sa zahrieva pomalšie a preto aj dlhšie trvá, kým sa vozidlo vykúri, či spotreba klesne na optimálne hodnoty.

Je teda menej vhodný pre jazdu na krátke vzdialenosti. Jeho prednosťou je však vyšší krútiaci moment, preto vodič nepotrebuje tak často preraďovať rýchlostné stupne. Vyšší krútiaci moment naftového motoru je vhodný i v kopcovitom teréne a pri plne využitej nosnosti vozidla.

U zlodejov sú v kurze nemecké značky

Vozidlá s pohonom predných kolies a motorom vpredu sú najefektívnejšie z pohľadu využitia obstaveného priestoru, a patria na trhu asi k majoritnej koncepcii vozidla. Majú však zvyčajne nedotáčavé jazdné vlastnosti, preto kladú menšie nároky na zručnosti vodiča. Z hľadiska bezpečnosti a stability sú najvýhodnejšie automobily s pohonom všetkých štyroch kolies. Tie sú však drahšie a majú vyššiu spotrebu paliva v porovnaní s vozidlami s predným pohonom.

Úroveň výbavy je už otázka prevažne rozpočtu, keďže možností vybavenia vozidla sú skutočne obsiahle. Treba však brať na zreteľ aj výšku zákonného či havarijného poistenia. To býva často vyššie v prípade vozidiel, ktoré sú u zlodejov „v kurze“. Podľa štatistík najväčší záujem majú zlodeji o nemecké značky.

Všetkým záujemcom o nový automobil pomôžu so svojimi skúsenosťami predajcovia vozidiel z firmy ELA CAR, ktorá sídli na Bratislavskej ceste 7124/15 v Piešťanoch.

Viac informácií nájdete na internetových stránkach firmy ELA CAR renault-elacar.sk a suzuki-piestany.sk.

[singlepic id=40504 w=520 h=340 float=center]

 

Text a foto: PR ELA CAR

 

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články