Connect with us

Koktail

Výstavu o prírodných biómoch Brazílie otvorili na Deň zeme v záhradníckej škole

Published

on

Pri príležitosti Dňa zeme v piatok 22. apríla otvorili na Strednej odbornej škole záhradníckej v Piešťanoch výstavu fotografií Biómy Brazílie. Putovná prezentácia ukazuje šesť rôznych prírodných oblastí tejto juhoamerickej krajiny. Vernisáže sa zúčastnila aj Fernanda Magalhaes Lamego, prvá tajomníčka a kultúrna atašé veľvyslanectva Brazílskej federatívnej republiky na Slovensku. Okrem výstavy pripravili zástupcovia školy na Deň zeme aj vonkajšie aktivity pre deti z materských a základných škôl, ktoré si vyskúšali doslova stovky malých návštevníkov.

IMG_0854Za prezentáciou Brazílie u nás stojí aj Piešťanka Elena Seitlerová, riaditeľka putovného filmového festivalu Brazil Visual, ktorý organizoval Portugalský inštitút z Banskej Bystrice a vznikol s cieľom priblížiť Slovensku súčasnú brazílsku kinematografiu, kultúru, reálie, spoločensko-politickú situáciu a každodenný život Brazílčanov. Zároveň chce prinášať nový pohľad na túto krajinu s cieľom búrať zaužívané klišé, spájať Brazíliu a Slovensko. Keď sa Elena, ktorá pracuje aj ako tlmočníčka a prekladateľka, stretla s projektom putovnej výstavy Biómy Brazílie v Spišskej Novej Vsi, napadlo jej opäť priniesť kúsok z tejto nádhernej krajiny k nám aspoň prostredníctvom fotografií.

 

„Keď som sa dozvedela, že výstava patrí k projektom brazílskej ambasády, tak som sa hneď pýtala, kam ide zo Spišskej Novej Vsi. Povedali mi, že kam len chceme, tak sme sa dohodli, že pôjde do Piešťan,“ spomína E. Seitlerová. Pri rozhodovaní o jej umiestnení bola Stredná odborná škola záhradnícka, vzhľadom na priestor a čas uvedenia na Deň zeme, pre organizátorov ideálnou voľbou.

IMG_0856Slávnostného otvorenia sa zúčastnila aj Fernanda Magalhaes Lamego, prvá tajomníčka a kultúrna atašé veľvyslanectva Brazílskej federatívnej republiky na Slovensku. Poďakovala všetkým iniciátorom podujatia za možnosť prezentácie jej rodnej krajiny. Brazíliu, ktorá je oproti Slovensku rozlohou obrovská (je skoro 26-krát väčšia ako Nemecko), tvorí šesť prírodných oblastí takzvaných Biómov. Ako uviedla Fernanda Lamego, ide vlastne akoby o šesť rôznych krajín v jednej, každý bióm má svoje špecifické podmienky, klímu ale aj flóru a faunu.  Najväčší z biómov je Amazonský prales, ale zaujímavé sú aj ďalšie ako napríklad Atantický les či Pantanal. Práve ten posledný odporúča navštíviť aj zástupkyňa ambasády. „Je to naozaj odlišná krajina od ostatných. Ide o vodnatú močaristú oblasť, kde žije veľké množstvo nádherných vtákov,“ hovorí a dodáva „ale aj krokodílov.“ V Pantanale sa veľa ľudí živí chovom dobytka, ktorý bol pôvodne privezený z Indie a udomácnil sa práve v tejto časti Brazílie.

IMG_0870IMG_0876IMG_0866Exotickú juhoamerickú krajinu navštívila nedávno aj Elena Seitlerová a prirástla jej k srdcu. „Málokto vie, že v Brazílii sa hovorí po portugalsky a nie po španielsky,“ uvádza. Ako prekladateľka z portugalčiny, ktorú študovala spolu z francúzštinou, sa preto rozhodla šíriť o nej viac osvety. Hoci zatiaľ z Brazílie videli spolu s manželom len malú časť, ako sama hovorí, zážitky boli úžasné: „Cestovali sme do Ria de Janeiro a potom ďalej na juh, kde sme našli doslova brazílske Švajčiarsko – mesto Florianopolis.“ V tejto oblasti sa pestuje aj netradičné brazílske „hrozno“, ktoré ale rastie na kmeni – jabuticaba. Naživo ju však nevidieli, pretože práve nebola jej sezóna.

Nielen exotických plodov však Brazília ponúka oveľa viac. Aj rodená Brazílčanka Fernanda Lamego pochádza zo známejšieho juhu a priznáva, že niektoré oblasti najmä na severe svojej krajiny sú pre ňu skoro neznáme. A dokonca asi 13-percent krajiny je natoľko chránených, že do tohto územia nesmie okrem pôvodného obyvateľstva vstúpiť nikto bez povolenia úradov.  Na Slovensku pôsobí prvá tajomníčka veľvyslanectva a kultúrna atašé rok a pol. Najviac sa jej u nás vraj pozdáva naša kuchyňa, ale aj príroda a ľudia, ktorí sa jej zdajú veľmi seriózni a dôveryhodní. Podľa slov pani Lamego aj najväčšie rozdiely medzi našimi krajinami sú práve v štruktúre obyvateľov. „Brazília je krajina plná prisťahovalcov, pôvodní obyvatelia sú iba Indiáni, a preto sa tu nachádza obrovská mixtúra národov a rás, na rozdiel od Slovenska, ktoré je skôr homogénne a jednoliate, „ myslí si pani Fernanda.  Časť informácií o Biómoch Brazílie nájdete aj tu a výstavu vo foyeri Strednej odbornej školy záhradníckej môžete navštíviť osobne do 13. mája.

IMG_0875Okrem výstavy pripravila Stredná odborná škola záhradnícka pre deti z materských a základných škôl na Deň zeme aj viacerí akcie – deti sa mohli zahrať vonkajšie hry, chutnať slovenské minerálky z vodného baru, pozrieť si botanickú záhradu, skleník či jablkový sad d hmyzím hotelom. Naučili sa rozoznávať bylinky či kaktusy, ako sa sadia mladé rastlinky a pozreli si, ako sa stavajú vŕbové stavby. Domov odchádzali aj s malým živým darčekom v kvetináči.

IMG_0883

Pozrite si aj našu fotogralériu:

-ad-

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články