Connect with us

Koktail

Vyrábajú kvalitnú zmrzlinu, budete sa čudovať, najskôr ju však musia uvariť

Published

on

Dnes som sa rozprávala s veľmi sympatickou dvojicou, Kristínou a Marekom, ktorí sú partnermi v súkromí aj v podnikaní. Už rok totiž prevádzkujú útulnú, rodinnú kaviareň Monalisa, zameranú na výrobu kvalitnej zmrzliny podľa tajnej receptúry. Prečítajte si, kde sa k nej dostali, aké je ich krédo a čo im vyčarí najväčší úsmev na tvári.

image7w
Ako vznikla myšlienka otvoriť v Piešťanoch ďalšiu zmrzlináreň?

M: V minulosti sme cestovali po celej Európe a tak sme mali možnosť ochutnať rôzne kvalitné zmrzliny. Ja som profesionálne športoval, Kristína študovala na univerzite v Taliansku a po toľkých rokoch rýchleho životného tempa sme sa rozhodli usadiť v Piešťanoch, pretože máme toto mesto veľmi radi a myslím, že je nedocenené. Keď sme riešili, v čom začneme podnikať, otázka znela: čo nám tu v  chýba? – Jednoznačne kvalitná zmrzlina!

V čom sa vaša zmrzlina líši od iných v centre mesta?

K: Určite kvalitou. Väčšina zmrzlinární vyrába zmrzlinu na studenej báze. To znamená, že sa jednoducho zmieša prášok s vodou alebo mliekom a stlačí sa gombík na stroji, ktorý hmotu ochladí. My zmrzlinu varíme, pasterizujeme a následne schladzujeme. Kvôli tomu som si musela urobiť aj rekvalifikačný kurz z cukrárstva, ani môj titul z univerzity v Benátkach a prax v renomovanej talianskej zmrzlinárni mi nepomohli. Používame pri výrobe len kvalitné suroviny: smotanu, mlieko, na jednu vaničku zmrzliny až jeden a pol kilogramu čerstvého, podľa možnosti sezónneho ovocia a dva kilogramy pravej sedemdesiatdva percentnej čokolády. Samostatnou kapitolou sú orechy. Napríklad na pistáciovú zmrzlinu používame výhradne pistácie zo Sicíle. V iných zmrzlinách sú len arómy a farbivá, v lepšom prípade ochutené mandle. Kvalitné pistácie, ktoré používame my sa rodia len raz za dva roky. A tento rok sa vôbec neurodili, takže ich cena rapídne vzrástla. Aj preto sme pistáciovú zmrzlinu zaradili do sekcie o niečo drahších zmrzlín „premium“.

image3w

Kde ste sa naučili vyrábať skutočne kvalitnú zmrzlinu?

K: Zmrzlinu vyrábam iba ja a celé umenie prípravy je moje výrobné tajomstvo. Základy som sa naučila počas vysokej školy v Taliansku, kedy som pracovala v pravej, poctivej zmrzlinárni a zvyšok receptúr som si vymyslela a dotvorila sama podľa toho, čo chutí ľuďom a samozrejme aj mne. Mala som šťastie na výborného učiteľa, získal mnoho medzinárodných ocenení. Keď minulý rok pri otvorení ochutnal našu zmrzlinu, veľmi mu chutila.

image10wAkú máte spätnú väzbu od zákazníkov?

K: Musím povedať, že veľmi dobrú. Tým, že sme tu v kútiku tak trochu schovaní, ľudia ku nám prichádzajú najmä po odporúčaní svojich známych. Negatívnu reakciu som zažila len raz. Jeden pán sa sťažoval, že mu nechutí práve pistáciová zmrzlina, ktorá je vyrobená z veľmi kvalitných surovín. Po ochutnaní som pochopila prečo: v tom frmole som do nej zabudla dať cukor! Aj ja som iba človek a keď pripravujem naraz niekoľko zmrzlín a do každej vážim osem ingrediencií, samozrejme môžem urobiť chybu. No inak ľudia dokážu rozpoznať kvalitu a radi sa ku nám vracajú.

Stretávate sa s nejakými špeciálnymi požiadavkami?

K: Neviem, či sa to dá nazvať špeciálnymi požiadavkami, no niekedy sa zákazníci pýtajú na špecifické príchute, napríklad hruškovú, makovú alebo vlašský orech, no sú to sezónne príchute, tak im vysvetľujem, že tie budú až na jeseň. O chvíľu príde leto a tak budem pracovať s čerstvými marhuľami, broskyňami, čerešňami. Snažím sa pripravovať zmrzlinu z lokálnych plodov, no nie vždy sa to dá. Teraz máme v ponuke mangovú zmrzlinu, ktorú samozrejme vyrábam zo zrelých voňavých plodov manga.
M: Častou požiadavkou zákazníkov je tiež miešanie príchutí do jedného kopčeka, no bohužiaľ, túto požiadavku neplníme. Dôvodom je naša snaha zachovať absolútnu kvalitu a zodpovednosť aj v oblasti hygieny a čistoty príchutí. Máme zmrzliny mliečne, úplne bez derivátov mlieka ako je laktóza, či mliečna bielkovina, orechové zmrzliny a takto by sme nedokázali na sto percent zabrániť miešaniu jednotlivých zmrzlín vo vaničkách. Chceme zaistiť úplnú spoľahlivosť v zložení zmrzliny aj pre alergikov, či ľudí s neznášanlivosťou niektorej potraviny.

image6w

V čom sa líšite od iných zmrzlinární?

M: Síce to tak nevyzerá, ale my nie sme zmrzlináreň. Sortimentom a ponukou sme kaviareň, ibaže sa špecializujeme na kvalitnú domácu zmrzlinu. Taká, akú robíme my, sa v zahraničí alebo Bratislave predáva za 1,50 eur. My ju máme za päťdesiat centov, respektíve sedemdesiat v prípade sekcie premium. Náš zárobok nie je zďaleka taký ako inde, no sme zvyknutí robiť poctivo a tak to aj ostane.

Keď sme pri tých zárobkoch, ako ste prežili zimu?

image13w

M: Najskôr sme počas vianočných trhov ponúkali vlastný domáci grog zo zázvoru a whisky, ten mal u ľudí veľký úspech, varené vínko a horúcu čokoládu. Popri tom si mnohí zvykli ku nám zájsť na kávu café Vero a ku kávičke sme podávali naše mrazené dezerty-Semifredo. No pravdou je, že šiesteho januára sme na mesiac zavreli. Na jednej strane sa po vianočných trhoch po ľuďoch zľahla zem a na druhej strane sme si aj my potrebovali oddýchnuť. Sme otvorení od utorka do nedele a vzhľadom na to, že sme rodinný podnik, v pondelok upratujeme a vybavujeme administratívu. Takže mesiac voľna nám celkom padol vhod.

Ako sa pripravujete na leto?

K: Začali sme pripravovať mrazený jogurt vo forme točenej zmrzliny s čerstvým ovocím a rôznymi prelivmi. Má málo kalórií, menej cukru ako zmrzlina, je vyrobený z čerstvého mlieka a jogurtu a ja by som si ho pokojne dala aj na raňajky. Tiež robíme domáce nanuky, také v obchodoch nenájdete. A najnovšie robíme aj palacinky, tie sú na leto aj na zimu.

Čo je na vašej práci to najkrajšie?

M: Asi detská radosť. Nemáme detský kútik, kúpili sme len balíček farebných kried a je fajn vidieť deti ako sa tešia na zmrzlinu, všetko naokolo pomaľujú, výskajú a hrajú sa.

image9w

Aké sú vaše plány do budúcnosti? Máte ešte v tejto oblasti nejaké nesplnené sny?

K: Na budúci rok máme v pláne rozšíriť svoje pôsobenie o pojazdný vozík so zmrzlinou v retro štýle. Tak by sme mohli vybehnúť na festivaly, na Lido, lodenicu, prípadne pešiu zónu. No vyžaduje to veľa hygienických povolení a finančných prostriedkov, takže najbližší plán je veľa pracovať a udržať si vysoko nastavenú latku, tak ako doteraz.

PR

image1w
image2w
image5w
image8w

image12w
image14w

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články