Connect with us

Koktail

Pri konzervácii hradu Tematín zistili aj, že jedna z bášt bola kedysi zasypaná kuchynským odpadom

Published

on

Posledný marcový víkend sa na hrade Tematín konala prvá tohtoročná brigáda občianskeho združenia Hrad Tematín. Začala ňou štvrtá sezóna konzervácie ruín hradu, ktorú združenie realizuje. Doposiaľ sa im podarilo rozbehnúť niekoľko prelomových výskumov, vďaka ktorým boli zistené nové informácie o hrade. Na základe výsledkov týchto výskumov, bol zvolený postup konzervačných prác, ktorý je konzultovaný so odborníkmi v tejto oblasti.

[singlepic id=11919 w=320 h=240 float=left]“Posledný výskum bol zameraný na oblasť archeológie. Dobrovoľníci počas minuloročného leta odstránili z východnej bašty cez 40 ton nánosov, čo bolo nutné z hľadiska statickej stability objektu. Úroveň terénu v bašte tak znížili o 2,4 metra. Výsledkom výskumu bolo zdokumentovanie niekoľkých kultúrnych vrstiev, v ktorých sa našlo množstvo keramického materiálu – kachlice, fajky, rozbité džbány, misy, taniere a iné. Celkové uloženie týchto vrstiev nasvedčuje tomu, že bašta bola na konci svojho funkčného obdobia – okolo roku 1700 – cielene zasypaná v krátkom období odpadovým kuchynským materiálom. Bežne sa tento odpad sypal za hradby, preto je podivuhodné, že takéto množstvo odpadu sa umiestnilo do bašty. Názory odborníkov sa rôznia a konečnú príčinu sa pravdepodobne dozvieme po dokončení archeologických výskumov v nasledujúcich objektoch, čo predstavuje možno aj niekoľko rokov,“ konštatoval Mgr. Mojmír Choma z OZ Hrad Tematín.

[singlepic id=11918 w=320 h=240 float=right]Zaujímavé sú aj výsledky geofyzikálneho prieskumu, ktorý na hrade robila Katedra geofyziky Univerzity Komenského. Pomocou gravimetra, ktorý meria veľmi malé zmeny zemskej tiaže sa namerala na jednom mieste anomália (rozdielna hodnota, odchýlka od normálneho stavu), čo môže nasvedčovať prítomnosť zavalenej cisterny na vodu. Cisterna je pre združenie veľmi dôležitá, pretože vodu pracne na hrad vyvážajú svojím 22-ročným autom.

Na poslednej minulotýždňovej akcii dobrovoľníci hasili vápno pre letné murovanie, čistili hrad a jeho okolie od odpadkov, upravovali časť chodníkov a postavili plošinu pri múre, kde sa chystajú murárske práce. Bude sa konzervovať severný palác. Dobrovoľníci sa tešia, že vôbec ešte stojí. Možno je to práve ich vekový priemer – 23 rokov – ktorý im dodáva odhodlanie robiť niečo takéto, pri čom si množstvo ľudí len ťuká na čelo a keď sa dozvedia, že to robia za stravu, tak to už nastupuje aj smiech. Ako združenie na vlastnej stránke www.tematin.eu píše, nejde im o to, aby hrad vlastnili alebo aby na tom ktosi zarábal. V skutočnosti sú vysoko stratoví a to jediné čo ich ešte pri práci drží, je vzťah ku hradu a pocit zodpovednosti za dedičstvo, ktoré nám tu generácie zanechali. Rovnako je to aj veľké dobrodružstvo pracovať na výskumoch kedy je skoro vždy isté, že výsledky budú veľmi zaujímavé až ohromné.

[youtube width=“518″ height=“350″]http://www.youtube.com/watch?v=fdYr48-3RSc[/youtube]

Podľa vyjadrenia M. Chomu by sa mal tento rok začať dendrochronologický výskum, ktorý na základe odobraných vzoriek dreva z pôvodných trámov v múroch vie veľmi presne určiť, kedy strom rástol a dokonca aj to, v ktorom roku bol zoťatý. Takto bude možné povedať, kedy sa robila ktorá prístavba hradu. Taktiež sa bude pokračovať v argeologickom bádaní a pribudnúť by mal okrem ďalšieho historicko-architektonického výskumu aj chemický rozbor použitých mált. To pomôže ozrejmiť aké pomery zložiek v malte používali naši predkovia. Ak by sa používal príliš rozdielny pomer pri konzervácii, mohlo by to spôsobiť problémy.

Na leto sa pripravujú tábory, na ktoré má prísť pomôcť aj dobrovoľnícka sila z Mexika a Veľkej Británie. Nečudo, pretože na hrade sa pracuje v dobrej nálade a s úsmevom. Ktokoľvek má záujem o archeológiu a iné oblasti alebo čo i len pár kameňov pozbierať, je vítaný. Stačí napísať na mojmir@tematin.eu a môžete vyraziť na víkendový aktívny oddych, stravu budete mať zabezpečenú. Pokojne sa môžu prihlásiť aj celé partie. Jediným obmedzením je veľkosť kotla.

[nggallery id=605]

Autor: ra Foto: OZ Hrad Tematín

REKLAMA

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články