Connect with us

Koktail

Piešťanec Robert Hladík si zahral vo filmoch T2 Trainspotting, Guardians of the Galaxy a Thor 2

Published

on

Piešťanec Robert Hladík je nielen milovník rýchlej jazdy na motorke a wakeboardista, ale aj úspešný kaskadér. Rodáka z nášho mesta ste mohli vidieť aj v známych snímkach, medzi ktorými vynikajú Rogue One: A Star Wars Story, Fantastic Beasts and Where to Find Them, 13 hours, Guardians of the Galaxy, Thor 2 i v obľúbenom seriáli Game of Thrones. V súčasnosti žije vo Veľkej Británii a v jednej z úloh sa predstaví aj v najnovšom filme režiséra Dannyho Boylea s názvom T2 Trainspotting. V rozhovore s Robertom Hladíkom sa dočítate ako sa do filmu dostal, či máva pri kaskadérskych kúskoch strach a čo pri nich bolo najnáročnejšie. 

532824_10150950348524448_1597859407_n65926_444898119447_2191078_nZaujímalo by ma ako dlho sa venujete hraniu a účinkovaniu vo filmoch?

S filmami som začal v roku 2010 ako komparz a neskôr, koncom 2012 už ako kaskadér. Takže vo filmoch nevystupujem ako herec, ale venujem sa profesii kaskadéra. Takisto toto nebola herecká rola, ale mojou hlavnou úlohou bolo riadiť auto s hercom na streche. Zvyčajne nás kaskadérov ukazujú vo filme vcelku máličko, takže samého ma veľmi prekvapilo, koľkokrát sa v scéne s Ewanom McGregorom a Robertom Carlyleom objavím.

V akých filmoch a seriáloch vás ešte mohli filmoví fanúšikovia vidieť?

Z takých najpopulárnejších titulov by som spomenul Game of Thrones, Rogue One: A Star Wars Story, Fantastic Beasts and Where to Find Them, 13 hours, Guardians of the Galaxy, Thor 2 a iné.1470230_10151992198394448_1720003567_n 16734899_10155205356419448_1516396293_o_resize16667947_10155205356634448_1157861616_o_resizeAko ste sa dostali k účinkovaniu v snímke T2 Trainspotting?

Na produkcie nás volajú takzvaní stunt coordinators, teda manažéri alebo koordinátori kaskadérov, ktorí majú na starosti akčné scény v jednotlivých  produkciách a podľa toho čo potrebujú si volajú rôznych ľudí. Mňa si teda zvolili na základe predchádzajúcich skúseností. Predpokladám, že režisér Danny Boyle mal na výber pre túto konkrétnu scénu z niekoľkých ľudí, ktorí mali pracovať na filme a zrejme som mal „vhodnú tvár“. Každopádne som nemusel prechádzať náročným castingom.

Koľko trvalo natáčanie scény a záberov, v ktorých sa objavíte?

Táto konkrétna scéna sa natáčala 2 alebo 3 noci. Väčšina záberov sa robí niekoľko krát, nielen kvôli prevedeniu, ale aj kvôli režisérovi, pretože vyžadujú  rovnaké zábery s rôznymi šošovkami a uhlami kamery, aby bolo pri strihu z čoho vyberať. Nejaké kaskadérsky náročné scény v T2 Trainspotting neboli.

Čo bolo pre vás najnáročnejšie?

Pre mňa ide najviac o presnosť – takže vždy rovnaká rýchlosť, rovnaká vzdialenosť od kamery, zastavenie na značke a podobne. To hlavne platí, ak máte na streche jedného herca a druhý má priskočiť k autu. Taký bol záber keď postava Francisa Begbieho poreže Mikea Rentona na ruke.

Z ktorej časti scény ste mal obavy?

V tomto filme to naozaj nebolo veľmi náročné, možno snáď prejdenie cez bariéru a zastavenie s kaskadérom na streche, keďže mal na ceste žinenku a musel som zastaviť presne pred ňou. Bola tam dosť tma a keby letel na asfalt, tak by sa mi nepoďakoval.

Na scéne, v ktorej sa objavíte ste na streche herca Ewana McGregora alebo svojho kaskadérskeho kolegu?

Niečo robil on sám a niečo zase kaskadér. Výskok na auto a samozrejme aj pád z auta robil kaskadér.

Bez názvu 2

Pracoval na záberoch veľký štáb?

Štáb mal podľa mojich skúseností štandardnú veľkosť. Myslím, že mali len 2 hlavné kamery, takže na scéne pracovalo asi 40 až 50 ľudí.

Mal ste niekedy pri práci kaskadéra strach, že kúsok nedopadne dobre? Ako ste sa s ním vyrovnal?

Strach, že kúsok nedopadne dobre – tak by som to nepovedal. Samozrejme, že riziko je tam vždy, inak by to nerobili kaskadéri. Ale spoliehame sa na svoj tréning a skúsenosti. Samozrejme koordinátor ma tých skúseností viac, tak všetko by malo byt naplánované tak, aby bolo riziko zranenia minimálne. Povedal by som, že je to skôr adrenalín, ako strach.

Ako dlho ste scény v Trainspottingu nacvičovali?

Ak sa dá, tak sa kusok nacvičí na nečisto, poprípade so žinenkami. Záleží o čo ide. V T2 sa vela nenacvičovalo. Skôr sme testovali uchytenie herca na streche auta a rýchlosť s kaskadérom, aby sme vedeli určit čo je bezpečné s hercom a čo uz radšej spravi kaskadér.

Hodnotíte spoluprácu s britským režisérom Dannym Boyleom pozitívne?

S Dannym som pracoval už predtým, v TV sérii Babylon, kde som ‚hral‘ administratívneho pracovníka a zastrelili ma cez okno. Je to skvelý človek a jeho prístup je jedným z najlepších a najpriateľskejších spomedzi režisérov s akými som sa doteraz stretol.

16706716_10155199824994448_1882895286_n

Danny Boyle a Robert Hladík

-lt/Zdroj: Robert Hladík/Foto: Robert Hladík, YouTube-

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články