Connect with us

Koktail

Názvy ulíc v Piešťanoch podľa hradov: Lednica

Published

on

Poznáte názvy, alebo mená ulíc na pomerne novom sídlisku v Piešťanoch? Ide o sídlisko za Bodonou na severe mesta. Všetky nesú mená podľa hradov na Považí. Je ich už štrnásť a stále ešte pribúdajú. Likavská, Starohradská, Strečnianska, Budatínska, Lietavská, Hričovská, Súľovská, Považská, Lednická, Košecká, Trenčianska, Beckovská, Čachtická, Tematínska . Predstavíme vám ich v poradí, v akom sú hrady na Považí od Liptova po Piešťany, samozrejme, aj spolu so samotnými hradmi.

Pohľadnica obce a hradu Lednica. Vydavateľ Foto Tatra, (1936 Trenčín (nevydarená, ale aspoň nápisom označený hrad).

Medňanský: K malým výletom, príjemne vyplňujúcim popoludnie, patrí vychádzka horskou úžľabinou na necelú hodinu vzdialený hrad Lednica, s rovnomenným panstvom, ku ktorému patria aj Rovne. Pred panovaním kráľa Mateja niet o hrade zmienky a domienka, že ho dal postaviť Belo je neodôvodnená preto, že nie je uvedené ktorý Belo zo štyroch?!

Po vystúpení z autobusu nás hneď upútalo trojvršie, pripomínajúce trochu „Tri koruny“ za Dunajcom v Červenom Kláštore.

Po asi 20 min. cesty sme mali hrad už na dohľad. Hrad stojí na skalnom brale, ktoré potom vyššie obopína. V minulosti patril k hradom, ktoré boli ťažko dostupné a skoro nedobytné.

Netušili sme, že pred nami bude ešte tunel.

Predhradie so stavebným materiálom. Vchod je cez mrežové vráta označené červeno.

Prvým písomným dokumentom k hradu Lednica je sťažnosť Juraja Poděbradského, ktorým sa sťažuje uhorskému kráľovi, že istý Bielka z Lednice podpálil a vyplienil kláštor vo Vizoviciach, postavený jeho predkami. Zaujímavá je aj reakcia uhorského kráľa, že aj jeho najvyšší sudca Jindrich z Lipej a Matej Šternberg sa nesprávali lepšie v Uhorsku, kam podnikali lúpežné vpády.(??)

Lednické hradné bralo skytajúce nádherný výhľad na okolitú krajinu, je súčasťou jedinečného bradlového pásma Bielych Karpát, do ktorého patrí napríklad i Vršatecké bradlo s hradom Vršatec či Červenokamenské bradlo tvaru štíhlej ihly

V minulosti doň viedla jediná cesta – cez dva padacie mosty v predhradí a takmer 10 metrov dlhý tunel vytesaný do skaly a týmto tunelom sa do vnútornej časti hradu vchádza podnes.

Rušný stavebný ruch neprekáža tomu, aby si zopár turistov mohlo hrad pozrieť. Vlastne len vtedy sa možno do hradu dostať.

Prvé nádvorie hradu. Dušan v akcii sa chystá z polcesty fotografovať. Rebrík má 54 stúpadiel (štebríkov), dĺžku asi 20-22 metrov. Po vystúpaní po rebríku, kde je malá plošinka, na ktorej sa môžu ako tak obísť tí, čo prichádzajú zdola s tými, čo sa už vracajú z hora, z miesta kde stála strážna veža. Odtiaľ sú výhľady na všetky strany a z bočného pohľadu vidíte tesne pred sebou tie „tri koruny“.

Vráťme sa ešte k Medňanskému: Tie pustošivé zádrapky boli predohrou neblahého zásahu, v ktorom obaja králi, obaja rovnako veľkí ako panovníci a vojvodcovia, zbytočne prelievali krv a márnili peniaze svojich poddaných. …Veď v hlbokom lese osamele a vysoko čnejúci hrad bol naozaj vhodným lúpežníckym hniezdom a miestom pre nakradnuté poklady. Po smrti Bielka hrad sa vrátil kráľovi a v priebehu povstaní proti Viedni sa páni na hrade menili, až nakoniec skočil ako majetok holandského rodu Aspremontovcov.

Aj hrad Lednica má svoju legendu ktorá je o tom, že na Lednickom hrade žil v dávnych časoch istý náruživý gróf, ktorý si robil zálusk na krásne poddanské dievča menom Katarínka. Keď sa diečina vydala, dovolával sa ako hradný pán práva prvej noci. Katarínka však, súc odhodlaná radšej umrieť, ako byť nevernou svojmu milému, vykĺzla zo slizkej náruče tohto chlipníka a vyskočila z okna. Na mieste, kde dopadla, sa dodnes týči tzv. Katarínkin kríž. Poniže hradu sa nachádza i tzv. Katarínkin prameň s pamätnou tabuľou J. A. Komenského, ktorý sa sem svojho času chodieval ovlažiť.

Toto je miesto na hrade, kde končí ten železný rebrík a za chrbtom mám začiatok do skaly vytesaného schodiska, ktoré má 83 schodov, nie vždy rovnakej výšky a šírka je taká, že pri stretnutí s protiidúcim sa vždy hľadá spôsob, ako sa obísť.
Na fotografii parta robotníkov, vďaka ktorým sme si mohli hrad prezrieť a pokchať sa výhľadmi.
Horný koniec schodov vytesaných do skaly.
Na ďalšom obrázku je už výstup zo schodišťa.
Na vrchu hradnej skaly.
Za Dušanom je z bočného profilu to „trojvršie“, ktoré vidno z dediny.

Pokračujeme Lednickou ulicou v Piešťanoch.

Začiatok Lednickej ulice je odbočka vpravo.
Pokračovanie za odbočkou.
Pohľad na druhú polovicu Lednickej ulice so slepým koncom.
Ľavá strany Lednickej ulice vo výstavbe. Na konci vidno jeden z objektov Dómusu, na nábreží Biskupického kanálu.
Pravá strana Lednickej ulice.
Pohľad na súčasnú výstavbu na ľavej strane Lednickej ulice.

Texty a zostava: Alex Urminský, 18.6.2020

Poznámky: Inšpirované knihou A. Medňanského „Malebná cesta dolu Váhom“

Fotografie: A. Urminský, D. Mlynárik, použité aj z ich výletov na Slovenské hrady. Pohľadnice zo zbierky autora.

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články