Connect with us

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel prvý: Vďačnosť za úspešnú liečbu

Published

on

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Hotel (liečebný dom) Thermia Palace

Advertisement
Hello GPT

Koncom 19. a v prvých decéniách 20. storočia prežívali kúpele v Piešťanoch búrlivý rozvoj. Spôsobila to podnikateľská rodina Winterovcov stavebným rozvojom a premyslenou reklamou. V roku 1912 vybudovali po vzore švajčiarskych a rakúskych kúpeľov prepychový kúpeľný hotel Thermia Palace, ktorý bol priamo napojený na tiež nový kúpeľný dom Irma.

Vizualizovaná pohľadnica vydaná H.Gipszom v roku 1912

Ešte pred otvorením tohto komplexu vydali a masívne propagovali objekty prostredníctvom pohľadnice, vytvorením vizualizácie týchto objektov, ale aj celého okolitého priestoru. Hostia nenechali na seba dlho čakať, a už pri slávnostnom otvorení bol ako kúpeľný hosť bulharský cár Ferdinand I., ktorý sa stal ich každoročným pacientom.

Preto sa tu vo februári 1917 stretli na bojovú poradu traja cisári. Ešte v tom prvom roku pred hotelom pristál Luftschif. Prichádzala šľachta, podnikatelia, umelci, ba aj politici, lekári, športovci. Korunu tomu nasadili maharadžovia z Indie, ktorí sa tu striedali v rokoch 1935 – 1937.

Advertisement
Hello GPT
Pohľadnica pripomínajúca stretnutie cisárov v hoteli Thermia Palace v roku 1917.

V roku 1929 až 1931 viackrát zavítal do Piešťan aj Alfonz Mucha s manželkou na liečenie, ale opäť aj s dcérkou, ktorá potrebovala dlhodobú viacmesačnú liečbu. Liečba bola úspešná, ale aj finančne nákladná. Pravdepodobne obe tieto veci dali A. Muchovi podnet k namaľovaniu obrazu, teda vďačnosť za úspešnú liečbu, ale aj čiastočná úhrada nákladov. Zameral si tvar priestoru nad vchodom do veľkej jedálne, a presne v tvare a rozmeroch toho priestoru počas pobytu v Nice, obraz namaľoval.

Fotopohľadnica z piešťanských kúpeľov.

Obraz vo veľkej jedálni  bol vnímaný ako jej trvalá súčasť. Menila sa doba, vojna, povojnové politické zmeny, menili sa aj riaditelia a personál v Thermia Palace. Vzhľadom k tomu, že obraz nikdy neopustil svoje miesto, nebol na žiadnej výstave, teda ani vo výstavných katalógoch, bol vnímaný ako nástenná maľba.

V čase, keď POFIS pripravoval vydanie výplatnej známky Piešťany, jej budúci autor navštívil Piešťany a bol som jedným z tých, s ktorými majster F. Horniak komunikoval. Boli sme spolu pozrieť aj obraz A. Muchu, ktorý sa mu veľmi páčil. Kaštieľ v neďalekých Moravanoch bol v tých rokoch v správe Zväzu výtvarných umelcov SR, teda chodili tam aj tvorcovia poštových známok, ktorí keď sa o obraze dozvedeli, napr. M. Činovský a iní, neotálali a obraz si pozreli. V tom čase som sprevádzal viacero ľudí, známych aj neznámych vrátane príbuzných mimo Piešťan, pri prehliadke obrazu. Recepční si na mňa už zvykli.

V druhom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o okolnostiach krádeže.

Advertisement
Hello GPT

Text: Alexander Urminský

Advertisement
Hello GPT
Pokračovať v čítaní
Advertisement Hello GPT

Populárne články