Connect with us

Koktail

K Štefánikovmu výročiu chystajú špeciálnu mapu – predstavia ju na „leteckých dňoch“ v Piešťanoch

Published

on

Mimoriadne, historicko-moderné vydanie mapy Slovenskej republiky pripravujú v tomto období banskobystrickí kartografi pri príležitosti stého výročia posledného letu Milana Rastislava Štefánika. Na vytváraní špeciálneho mapového diela spolupracujú s odborníkmi zo Slovenského múzea máp v Kynceľovej a profesionálmi z odvetvia letectva.

„Základom mapy s názvom „Storočnica M. R. Štefánika“ budú nedávno aktualizované mapové podklady slovenského územia, na ktorých bude v špeciálnej dátovej vrstve vyznačené rozdelenie vzdušného priestoru SR a ďalšie letecké údaje. Zároveň sa zapracúvajú polohy všetkých slovenských letísk, heliportov, základní leteckej záchrannej služby či informácie o riadení letovej prevádzky nad územím štátu. Hlavnou zvláštnosťou mapy je však to, že popri aktuálnych informáciách v nej dostane veľký priestor história,“ hovorí Ivana Krchnavá z kartografického nakladateľstva VKÚ Harmanec.

„Aktuálne dáta a informácie pokryjú niečo viac ako polovicu diela, zvyšok budú tvoriť texty a ilustrácie zo storočnej histórie letectva na území Slovenska. Drvivá väčšina obsahu, súčasného aj historického, nebola v takejto forme ešte nikdy publikovaná. Ani žiadne podobné dielo na Slovensku dosiaľ nevzniklo. Snažíme sa teda pripraviť niečo, čo môže vzniknúť raz za sto rokov a je to veľmi zvláštny pocit,“ priznala Krchnavá.

„Všetky ilustrácie v mape sú vytvorené špeciálne pre túto príležitosť. Portréty osobností letectva, ktoré budú v osobitnej sekcii, maľujú ilustrátori ručne podľa dobových podkladov. Po prvý raz by tak mala byť publikovaná podoba Mikuláša Šingloviča, veliteľa letcov na povstaleckom letisku Tri Duby počas SNP. Originálny bude aj portrét slovenského leteckého esa v radoch Britského kráľovského letectva počas 2. svetovej vojny Otta Smika. A úplne zaslúžene sa medzi zobrazených hrdinov dostane napríklad aj priekopnícka lekárka Oľga Kráľová-Mistríková, bez ktorej si nevieme predstaviť vznik modernej leteckej záchrannej služby na Slovensku.“

Mapa ako malá encyklopédia

Mapa teda bude spĺňať nielen parametre kartografického, ale aj encyklopedického diela. Verejnosť si bude môcť pozrieť vývoj tzv. výsostných znakov vojenského letectva, čo sú vlastne symoly štátu, maľované na krídla a trupy lietadiel. Počas vojny tu existovalo niečo, čo sa volalo Slovenské vzdušné zbrane. Výsostné znaky na ich strojoch takmer v ničom nepripomínali dobovú československú vlajku ani slovenské trojvŕšie s dvojkrížom. Bol to jednoduchý modro-biely kríž s červenou bodkou.

Úplne nové, kreslené špeciálne pre toto vydanie mapy, budú aj podoby lietadiel a vrtuľníkov. A to nielen tých, ktoré počas uplynulých sto rokov zohrali dôležitú úlohu v našich dejinách, ale aj tých, ktoré v súčasnosti schádzajú z výrobných liniek na Slovensku. Mnoho obyvateľov Slovenska možno zostane prekvapených, koľko leteckých tovární na tu máme. A koľko typov lietadiel sa u nás vyrába. 

Podľa Krchnavej chcú tvorcovia napriek obsažnosti mapy zachovať jej praktickú využiteľnosť a prehľadnosť. Dosiahnuť to chcú premysleným dizajnom a grafikou. Výsledok musí byť funkčný, prehľadný a pritom atraktívny. Povedala by som, že až reprezentatívny. Podľa toho, čo som videla na obrazovkách počítačov, zatiaľ sa to darí.“ Zdôrazňuje však, že ešte stále nemajú kompletné všetky potrebné údaje a stále ich aktualizujú a dopĺňajú. „Do konca tohto mesiaca máme ešte na pláne ďalšie stretnutia s odborníkmi zo všetkých častí leteckého života, či už je to armádne letectvo, dopravné, športové a rekreačné letectvo, výcvik pilotov alebo letecký priemysel. Ide o pomerne pomalý proces, pretože je to terénna práca. Výsledkom však budú dosiaľ ešte nikde nepublikované články o slovenskom letectve, ktoré by mali výrazne obohatiť textovú časť mapy.“

Ako upresnila, nová mapa by mala byť hotová na začiatku mája a verejnosti ju chcú prvý raz predstaviť na Festivale letectva v Piešťanoch. Ten je tiež tohtoročnou novinkou medzi slovenskými leteckými podujatiami. Uskutoční sa na tamojšom letisku počas víkendu 4. a 5. mája, presne sto rokov od tragického preletu generála M. R. Štefánika z Talianska na Slovensko.

TS VKÚ Harmanec

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články