Connect with us

Koktail

Herečka z kultového Solarisu nakrúcala v piešťanských kúpeľoch

Published

on

Pri mene Natalia Bondarčuková sa milovníkom filmu vynorí „Solaris“, kde hrala hlavnú úlohu a film dostal cenu Grand Prix v Cannes, filmy „Červený a čierny“, „Prišiel vojak z frontu“, „Ty a ja“… Film „Bambi“, kde je režisérkou, autorkou scenára a herečkou zároveň, dostal niekoľko ocenení, v Taliansku Zlatého holuba. Mama Natalie Bondarčukovej, veľká hviezda ruského filmu Inna Makarová, hrala vo viac ako 60 filmoch. Spomenieme úlohu Ľubky Ševcovovej vo filme Mladá garda, do ktorej ju vybral sám Fadejev, Káti vo filme Výška, geologičky Varii vo filme Môj drahý človek. Jej prvým manželom a otcom Natalie bol Sergej Bondarčuk, herec a režisér, ktorý dostal Oscara za epopeju „Vojna a mier“, filmy „Osud človeka“, „Bojovali za vlasť“, „Waterloo“, „Tichý Don“.

[singlepic id=12310 w=320 h=240 float=left]Mama s dcérou prišli na desať dní do piešťanských kúpeľov. Každá má za sebou viac ako 60 letov, ale spolu leteli po prvý raz. Presne podľa programu – len pár hodín po prílete do Bratislavy ich čakalo publikum v Ruskom centre vedy a kultúry. A odchádzali nadšení. Na ich vystúpenie prišli dokonca dve dámy, ktoré sú v kúpeľoch na liečebnom pobyte, až z Novorossijska. Večer patril predovšetkým Inne Makarovovej, ktorú programom sprevádzala Natalia. Rozprávanie o jej úlohách, živote a filmoch bolo spojené s krátkymi ukážkami. A na záver v úlohe jedného herca predniesla texty korešpodencie A. P. Čechova svojej milovanej žene Oľge Knipper. Stačili na scéne dve kreslá a hneď ste sa preniesli z Jalty do Moskvy a naopak.

[singlepic id=12295 w=320 h=240 float=right]Hneď na druhý deň prišli do Piešťan. „Keď mi Alexander (Alexander Bušujev, riaditeľ Ruského centra vedy a kultúry)povedal, že neďaleko Bratislavy sú Piešťany, okamžite som si spomenula na môjho bratranca, majstra v šerme, ako mi vraví – Nataška, už som si našiel svoje kúpele! Boli to Piešťany. A tak padlo rozhodnutie, ideme do Piešťan, treba niečo robiť s mojimi kolenami, kým nebude neskoro, “ povedala nám Natalia Sergejevna.

„A ja som zdravá,“ podskočila si Inna Vladimirovna, „stačí mi pobyt profilaktika a dve procedúry denne. Ale áno, trápi ma oddávna bronchiálna astma a vek so sebou čo to priniesol.“ Prvou procedúrou pre Nataliu bolo zrkadlisko a pre Innu bahenný zábal. Páčili sa im, len pani Inna sa hnevala, že si nestačila urobiť mejkap na stretnutie s fotografmi. Kto ju počúva, musí sa do nej zaľúbiť. Jej príbehy a jej gestá… Tohto roku oslávi jubileum. Po jej boku dnes stojí manžel, chirurg a akademik Michail Pereľman. „Vždy sa mi páčilo, keď som videla starší pár kráčať si v harmónii, a to pri ňom pociťujem už viac ako 30 rokov.“

[youtube width=“516″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=nUhSxzVh_Uc[/youtube]

O jej živote nakrúca Natalia film. Je voľným pokračovaním filmu o otcovi Sergejovi Bondarčukovovi, ktorého po rozchode rodičov Natalia nevidela celých päť rokov. Stretli sa, až keď mala trinásť. Bolo to ťažké obdobie, každý jej kládol zvedavé otázky, v škole, na ulici, susedia. Otca videla len vo filmoch filmoch ako bežný divák. Miloval ju, práca, okolnosti a strach so stretnutia mu v tom bránili. Otec povedal Môj život – je môj film, odovzdal mu celý život, na epopeji Vojna a mier pracoval niekoľko rokov. V čase perestrojky sa k nemu obrátili chrbtom, neskôr sa skomplikovali práce na nakrúcaní filmu Tichý Don, a to všetko len pridalo k zlyhaniu srdca. Natalia sa odmalička pohybovala medzi spisovateľmi, hercami, režisérmi. Má šťastné spomienky na detstvo, aj keď otca nevídala, ľúbila ho a pochopila cez jeho prácu. Film je dokumentom a jej výpoveďou zároveň. K nemu pribudla kniha „Výnimočné dni“ (Jedinstvennyje dni).

Nespomenuli sme Igora Dnestrianskeho, manžela Natalie Bondarčukovovej, kameramana a herca, ktorý prišiel s nimi a spolupracuje na dokumente o Inne. Nakrúcajú ho počas cesty a niektoré zábery budú urobené v Piešťanoch. V obľúbenom seriáli o Puškinovi „Jediná láska duše mojej“ stvárnil Igor hlavnú úlohu. Natalia Bondarčuk pracuje už niekoľko rokov na sérii filmov, ktorý nazvala Zlatý vek. Je to zlaté 19. storočie kultúry a umenia, keď tvorili Puškin, Lermontov, Gogoľ… Podarilo sa jej nakrútiť televízny seriál o Puškinovi, celovečerný film „Puškin – posledný súboj“, film „Lermontov“, a najnovší film „Gogoľ. Bohom milovaný“ (Gogoľ. Bližajšij), mal v Rusku premiéru začiatkom tohto roku. Premiéra by mala byť v jeseni aj na Slovensku. „Fellini povedal pred svojou smrťou: Stratil som svojho diváka,“ hovorí Natalia. „Moje filmy sa premietajú v školách a je smutné, keď žiaci nevedia, kto je Natalia Gončarevova…, ale hneď vymenujú aj desať amerických hercov.“

Na sobotňajšom obede v Rybárskej reštaurácii si  Natalia spomenula na krásne chvíle u svojho deda, otca Sergeja Bondarčuka, pri Azovskom mori, kde trávila cez prázdniny aj tri mesiace. „Ráno sme sadali do člna na rybačku, a mne sa podarilo chytiť rybu, ktorú bolo len ťažko uloviť, tak mi závidel. A po obede mi vraví, a teraz si dáme trochu bieleho vína, ako sa po obede patrí. A tak som si upila. Po večeri sedíme pri stole a dedo zas, a teraz, ako sa patrí, si dáme trochu červeného vína. Bola som opálená slnkom, celá čierna, a keď sa tam mama zjavila s nejakou skupinou po nakrúcaní, a ja som jej vybehla naproti, hneď písali: Inna Makarovova má dcéru černošku. Všetci sme spolu sedeli pri obede, dojedli sme, a ja sa pýtam mami, a kde je víno, čo sa patrí poobede vypiť? “

[nggallery id=641]

Autor: Jana Obertová   Foto: Tomáš Hudcovič – hugophoto agency

REKLAMA

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel štvrtý: Poštová známka

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Poštová známka s námetom obrazu

Po všetkých týchto peripetiách obrazu, už verejne známeho, stále nebol naplnený sen viacerých obdivovateľov, aby obraz bol aj na poštovej známke. Ale všetko má nejako svoj čas a treba byť trpezlivý. V roku 2011 bol KF 52-01 poverený usporiadať Dni filatelie Slovenska, čo sa aj uskutočnilo. Klub oslovil po prvý krát SLK aby sa podieľali na príprave a prezentácii DFS, čo sa aj podarilo. Podľa vyjadrení viacerých boli dni úspešné po stránke odbornej (katalóg prednášok, príležitostné tlače, ppp) i spoločenskej. Počas obedňajšej prestávky DFS hostia a organizátori boli pozvaní na obed ho hotela Thermia Palace. Obed bol podávaný za dlhým stolom s výhľadom na obraz Alfonsa Muchu „Buď pozdravený, požehnaný prameň zdravia“.

Uprené pohľady stolujúcich na obraz, a debata o jeho osudoch ma ubezpečili, že sa stane, čo sa má stať. Stalo sa, v emisnom pláne roku 2015 sa objavil v emisii umenie: Obraz Alfonsa Muchu v hoteli Thermia Palace v Piešťanoch. A bol som nesmierne rád, že autorom a rytcom známky bude opäť majster Ferko Horniak. K dispozícii pre autora boli fotografie v miestnom múzeu, ďalšie si urobil majster Horniak. Spolupráca po všetkých stránkach fungovala (Mesto Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, Klub filatelistov, Balneologické múzeum), stretnutia, diskusie o obraze, pečiatkach, pohľadnici A5, FDC i obálke formátu A5 s prítlačou. A všetko to, čo je treba k dobre pripravenej prezentácie známky, teda program, pozvánky, priestory a tlače.

Obálka na zásielky formátu A5, pre potreby SLK Piešťany, na zasielanie do cudziny. Natlačená známka nemá výplatnú hodnotu

K výstave boli použité zberateľské materiály, napr. poštové známky, bankovky, drobné tlačoviny zo zbierok múzea a členov Klubu filatelistov 52-01 Piešťany. Ďalšie vystavené materiály boli z Moravského múzea v Ivančiciach, a z Poštového múzea Praha. Za výstavu patrí Balneologickému múzeu a jeho riaditeľovi PhDR. Vladimírovi Krupovi absolutórium.

Súčasťou programu prezentácie bolo aj vyhlásenie najkrajšej poštovej známky za rok 2014 a teda aj používanie ďalšej, tretej príležitostnej pečiatky.

Na snímke v strede veľvyslankyňa Českej republiky na Slovensku Lývia Klausová, vľavo autor poštovej známky František Horniak a vpravo riaditeľ Poštového múzea v Banskej Bystrici Richard R. Senček .

Otvorenie výstavy, privítanie hostí a sprievodné slovo k výstave urobil riaditeľ BM PhDr. Vladimír Krupa, ktorý zvlášť privítal veľvyslankyňu Českej Republiky na Slovensku, pani Lýviu Klausovú a zástupcov Minister-stva dopravy a výs-tavby a Slovenskej pošty a Poštového múzea.

Dve ukážky pripravených pohľadníc A. Muchu, pre zákazníkov bol rezervovaný priestor k využitiu podľa vlastných požiadaviek.

Z výstavy sa účastníci presunuli do hotela Thermia Palace, kde bola už v plnej prevádzke poštová priehradka Pofisu, pripravený kultúrny program a vykonaný akt krstu známky. Túto časť moderoval riaditeľ hotela Josef Provázek, ktorý opätovne privítal hostí a účastníkov prezentácie.

Predohrou samotnej inaugurácie známky bola vernisáž výstavy Z tvorby Alfonsa Muchu, ktorá sa konala vo výstavných priestoroch Balneologického múzea vo vile dr. Lisku. Popri skvelých ukážkach Muchových diel, zapožičaných Muzeom Brněnska v Ivančiciach, boli vystavené početné fotografie, dokumentujúce vzťah Majstra k Piešťanom a tiež ukážky jeho známkovej tvorby, ktoré poskytlo Poštovní muzeum z Prahy.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel tretí: Nájdenie ukradnutého diela

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Čas plynul, informácií stále nebolo, ale vyšetrovatelia istotne nezahálali a podľa všetkého bolo do pátrania zapojených viac krajín a na viacerých stupňoch polície. Okrem slovenskej polície aj minimálne česká a rakúska polícia. Koordinácie zrejme na úrovni Interpolu.

Nebyť toho, nebola by v roku 2004 zachytená informácia o tom, že sa nachádza v Karlových Varoch.

Bolo potrebné jednať premyslene a opatrne, aby pri podozrení že polícia má informácie, neprišlo k likvidáciu obrazu, resp. k jeho vážnemu poškodeniu.

Takto sa vec vyvinula: Dvaja muži mali obraz predať kupcovi (asi nasadenému) za 95.000 € na parkovisku Devět křížú neďaleko Brna. V čase kedy malo prísť ku stretnutia predávajúcich a kupujúceho, sa stala dopravná nehoda neďaleko toho parkoviska. Z toho dôvodu tam boli aj policajné vozidlá, čo bolo dôvodom, že predávajúci zmenil dohodnuté miesto na parkovisku pri brnenskej Hypernove. Tam sa stretnutie aj uskutočnilo a tam aj Česká polícia zakročila pri odovzdávaní obrazu, ktorý prevzala.

Vo vyšetrovacej väzbe sa ocitli podnikateľ Ondrej G. (43 r.) a nezamestnaný Jaroslav B. (33 r.). Zlodej obrazu však stále uniká, lebo je neznámy.

Záverom tejto časti možno konštatovať, že popri policajných orgánoch k nájdeniu obrazu prispeli aj zberatelia a kúpeľní pacienti, lebo dali na verejnosť nielen informáciu o krádeži, ale aj to, ako ukradnutý obraz vyzerá. To bolo veľmi dôležité preto, lebo obraz za takmer 70 rokov, neopustil miesto, kde bol osadený. Bez nadsádzky možno konštatovať, že pomohla pátracia pohľadnica.

Článok v Novom čase 18.XII. 2004 o nájdení obrazu.

Pod dojmom toho, ako rýchlo sa minula „pátracia pohľadnica“ vydal náš klub filatelistov pohľadnicu „radostnú“ k nájdeniu a následnému vráteniu obrazu do hotela Thermia Palace. Rozdiel bol v tom, že na tejto pohľadnici bol už obraz umiestnený na pôvodnom mieste, v jedálni, a v pravom hornom rohu je portrét autora obrazu A. Muchu. Úspech s predajom sa nezopakoval.

Pravdou je, že tlač nemala takú kvalitu ako pôvodná. Média aj v tomto prípade venovali nálezu obrazu pozornosť a polícia sa k veci verejne nevyjadrila preto, že prípad nie je uzatvorený, kým nie je známy a pred súd postavený ten, čo obraz ukradol.

Vďaka naliehaniu riaditeľa Balneologického múzea Slovenské liečebné kúpele urobili potrebné kroky aby bol obraz zapísaný ako kultúrna pamiatka, bol zaevidovaný v zozname kultúrnych pamiatok a po návrate z reštaurátorského ateliéru zaevidovaný do majetku SLK Piešťany, vrátane jeho ceny.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Koktail

Muchov obraz v Thermia Palace – diel druhý: Krádež

Published

on

By

V štvordielnom seriáli, ktorého autorom je Alexander Urminský, prinášame napínavý príbeh obrazu svetoznámeho umelca Alfonsa Muchu, ktorý môžu obdivovať návštevníci hotela Thermia Palace.

Keď sa z médií ozvala správa, že v noci na 19.10.2000 bol obraz ukradnutý, bol to šok asi pre všetkých čo ten obraz poznali, či o ňom vedeli a viacerí mi aj volali, či nebudú vyšetrovaní keď si boli obraz pozrieť, či tam nie je kamera?

Repro a montáž pohľadnice so vzducholoďou.

V kúpeľoch preverovali či a ako je obraz vedený v inventúre majetku, v akej hodnote a či je evidovaný a chránený ako pamiatka? Zistili iba to, že nie je v evidencii o ňom ani zmienka , ani nie je vedený ako pamiatka. Bola to silná káva pre zodpovedných na ich nezodpovednosť.

Krátko na to, bola v Balneologickom múzeu prezentácia môjho kalendára Piešťany na historických pohľadniciach 2001, kde sme sa stretli viacerí priatelia filatelisti i múzejníci.

V debate som im spomenul skutočnosť, ako po krádeži vzácnych obrazov z galérii v Budapešti, maďarská pošta vydala sériu známok a hárček, ktorý po niekoľkých rokoch napomohol k vypátraniu obrazov a ich vráteniu galérii.

Janko Bosák mi vtedy položil otázku, že prečo by sme to nemohli urobiť aj my, Slovensko? Moja odpoveď bola, žeo vydaní známky nerozhodujeme my, ani nikto v Piešťanoch, a než by to prešlo dvomi komisiami ministerstva, a umeleckým spracovaním a výrobou, uplynul by možno aj rok, ale pohľadnicu by sme mohli spolu s múzeom navrhnúť a vydať čo najskôr.

Rozkrútilo sa koleso a za pár dní bol návrh na pohľadnicu, texty v šiestich jazykoch s výzvou k Interpolu pripravený. Našu konečnú podobu pohľadnice, aby bol obraz pred objektom hotela, nie v interiéri hotela Thermia, graficky spracovala agentúra RePublic a vytlačila Stiva v počte 10.000 kusov.

Bola k dispozícii v kúpeľoch, v múzeu a v mestských kultúrnych ustanovizniach, niekde sa predávala, niekde rozdávala. Za pomerne krátky čas jej nebolo. Veci sa chytili média, vrátane televízie, ale aj časopis Zberateľ, brnenský Orbis Pictus, ba aj Štúdijná galéria Alfonse Muchy a p.ing. Jiří Koukal, z KF v Žďár nad Sázavou a ďalší.

Pátracia pohľadnica

Šok z krádeže postupne vyprchal, okrem domiénok a podozrení žiadne oficiálne informácie neboli. Vyšetrovatelia kontaktovali osoby z riaditeľstva kúpeľov a zrejme aj službukonajúce osoby v ten deň i noc. Zverejnené bolo len to, že obraz bol vyrezaný z rámu a zrejme zrolovaný, pre jeho rozmery. Tiež bola informácia o použitom rebríku a o pootvorenom okne na jedálni z ktorej bol ukradnutý obraz. Obraz je dlhý 375 cm a vysoký 150 cm, jeho tvar je zrejmý z obrázkov.

V treťom pokračovaní seriálu Muchov obraz v Thermia Palace sa dozviete viac o tom, ako sa obraz podarilo vrátiť na jeho pôvodné miesto.

Text: Alexander Urminský

Continue Reading

Reklama

Populárne články