Connect with us

História

Záhadný cyklista z Bodony

Published

on

Pred časom ma stretol starý priateľ a ukazoval mi malý odznak s vyobrazením cyklistu v nezvyčajnej polohe. Krasojazdec, dumám. Povedal mi toľko, že odznak patril cyklistovi, ktorý býval v Bodone a pretože to bol zaujímavý človek, pretekár a organizátor cyklistiky, nemalo by sa na neho zabudnúť. On v tej veci vraj nedokáže urobiť nič pre vekom získanú sluchovú vadu (hluchotu) a aj tak si už skoro nič nepamätá. Nevedel som odmietnuť a netušiac čo ma čaká, som sľúbil.

[singlepic id=20491 w=320 h=240 float=right]Nezodpovedané otázky, legendy a záhady

Pán Michal Šiška sa narodil v čase Rakúsko-Uhorskej monarchie, ale nie v Piešťanoch, pravdepodobne v Budapešti a obdobie pred príchodom do Piešťan je opradené legendami typu: bol vynikajúci cyklista, bol na pretekoch v Amerike, pretekal na Tour de France, keď išiel na preteky do Česka, Česi vraj vraveli že víťaz je istý, keď prišiel Slovák Šiška (vyjadrenia jeho priateľa, ornitológa Viliama Kubána). Podobne reagovali vraj aj Francúzi.

Bol tiež výborným futbalistom, hrával za Ferecváros Budapešť, ba aj za Real Madrid či FC Porto?! V zozname hráčov FC Porto za roky 1935 – 1942 figuruje brankár Mihaly (Miquel) Siska. Medzi fotografiami Michala Šišku je aj fotka hráčov FC Porto, ktorí v 50. rokoch hrali v Bratislave a on ich vyhľadal a vraj poznali jeho meno. Mal vraj maďarské noviny kde ukazoval že Siska Mihaly nastúpil v zápase FC Porto kontra Real Madrid.

Uvedomil som si dve veci. Pamätníkov v jeho veku vlastne už dávno niet. Spomínajú si na neho šesťdesiatnici a sedemdesiatnici, ktorí ho trochu poznali iba ako organizátora cyklistiky v Piešťanoch, ktorý ako dôchodca robil dozorcu v parku (Parkwistra) a naháňal ich keď robili zle. Druhá vec je, že po príchode do Piešťan sa tu oženil, usadil sa v ulici Bodona. Jeho manželstvo však zostalo bezdetné a manželka zomrela okolo roku 1979-80. Teda niet priamych potomkov. Predsa sa však podarilo, čo to o Michalovi Šiškovi zistiť.

[singlepic id=20489 w=320 h=240 float=left]Michal Šiška býval s manželkou v dome, v úzkej slepej uličke na ľavej strane Bodony, ktorý bol pred dvoma – troma rokmi zbúraný. Aké mal pôvodné povolanie sa nevie, ale na prelome 40. a 50. rokov sa doma venoval oprave bicyklov a šijacích strojov (mal vtedy 55 rokov) a bol už chorľavý. Bol zručný a ochotný. Vlastnil vraj prvý bicykel s riadilami „barany“, z Talianska, ľahkej pevnej konštrukcie a možno aj čiastočne chrómovaný. Na ňom v minulosti pretekal a na sklonku života ho venoval priateľovi V. Kubánovi, ktorý na ňom rozvážal poštu (alebo len klubovú agendu?) aj po okolitých dedinách. Mal tiež cca 30 cm ďalekohľad a sledoval oblohu, hviezdy a vyznal sa v počasí. S obľubou sledoval tiež lietadlá nad letiskom a na letisku.

Michal Šiška (1895 – 1970), organizátor cyklistiky v Piešťanoch

Na prelome rokov 1948/49 spolu s p. Buchelom, Viliamom Kubánom a Štefanom Frankovičom založili cyklistický oddiel Slavoj Piešťany, ktorý bol neskôr premenovaný na Slavoj Kúpele Piešťany. Všetká administratívna agenda a zasadnutia výboru sa konali u neho doma až do začiatku 70. rokov, kedy asi klub zanikol (?). Bol zanietený organizátor a získaval mladých nádejných chlapcov a dievčatá do klubu.

[singlepic id=20488 w=320 h=240 float=right]Každoročne sa konalo niekoľko pretekov v Piešťanoch a Piešťanci sa zúčastňovali pretekov v okolí, najčastejšie v Trnave, ba aj v Bratislave. Pretekárom radil, pomáhal ako vedel, opravoval a udržiaval ich bicykle. Ba viacerým poskladal bicykle zo zakúpených súčiastok a dal im ich zadarmo, len aby trénovali a pretekali.

Vybavoval všetku klubovú agendu, bol predsedom, trénerom a vlastne väčšinou všetkým a pre všetkých, čo chceli za klub súťažiť. Kontaktoval sa aj s inými cyklistickými klubmi a niekoľkokrát „pritiahol“ do Piešťan krasojazdcov či bicykelbalistov (bratia Pospíšilovci) z Brna. Najznámejšími piešťanskými cyklistami – pretekármi v 50. rokoch boli Karol Fidler a Peter Fabián. Najlepší z klubu potom prestupovali do zámožnejších klubov (napr. Peter Fabián než emigroval do USA jazdil za Duklu Trenčín). Činnosť cyklistického oddielu Slavoj dokumentuje aj niekoľko fotografií a odznakov a plakiet.

[singlepic id=20487 w=320 h=240 float=left]Za informácie ďakujem Jozefovi Ščevkovi, Jozefovi Prišticovi, Karolovi Fidlerovi a Štefanovi Frankovičovi jr. Predovšetkým však pani A. Madarásovej za zapožičanie fotografií a odznakov.

Predpokladám že vo viacerých piešťanských rodinách sa ešte vyskytujú rôzne doklady a dokumenty (preukazy, výsledky pretekov, klubová agenda, fotografie a pod.), ktoré pomôžu doplniť informácie o osobe organizátora cyklistiky v Piešťanoch, Michala Šišku, ale aj o cyklistickom oddiely Slavoj Kúpele Piešťany.

Touto troškou chce autor prispieť do neexistujúcej histórie piešťanskej cyklistiky.

Alexander Urminský

Continue Reading

História

Pred deportáciou sa ukrýval v Piešťanoch, teraz rozpráva svoje zážitky

Published

on

By

Svet si dnes pripomína obete holokaustu. Preživší pri tejto príležitosti rozprávajú svoje príbehy a urobil to aj Naftali Fürst, ktorý žije v Izraeli. Pred deportáciou sa spolu s rodinou ukrýval v Piešťanoch.

Naftali Fürst sa narodil v Petržalke, otec pochádzal z Nových Zámkov, mama z Vrbového. Svadbu mali v roku 1929 v Piešťanoch.

„Išiel som pre mamičku a brata tak, ako sme sa vopred dohodli. Susedia mi povedali, že ich zavreli. Veľmi som sa zľakol a utekal naspäť k otcovi, ktorý ma čakal v parku vedľa hotela Thermia. Vyrozprával som mu, čo sa stalo. Bol zúfalý. Prvýkrát v živote som ho počul, že sa obrátil k Bohu. Kričal Šema Jisrael. Všetko sa to odohralo v septembri,“ spomína na najhoršie dni svojho detstva Naftali Fürst.

Jeho príbeh zdokumentovalo občianske združenie EDAH, celý sme ho uverejnili v roku 2017. K spomienkam sa Naftali Fürst vrátil pre pár dňami, keď sa s ním pri príležitosti Dňa obetí holokaustu, ktoré si pripomíname 21. apríla, rozprával Martin Korčok, vedúci Múzea holokaustu v Seredi. Rozhovor si môžete pozrieť celý:

Text: Martin Palkovič Foto: Archív občianskeho združenia EDAH

Continue Reading

História

Ako zahynul generál Štefánik? Bola to nešťastná náhoda, alebo úmysel?

Published

on

By

Slovensko žije aktuálne spomienkou na 100. výročie tragickej smrti generála Milana Rastislava Štefánika. Teórií i konšpirácií ako k tomu došlo, za desiatky rokov uzrelo svetlo sveta viacero. Jedným z ľudí, ktorí sa pokúsili priniesť objektívne fakty je vyštudovaný historik, v minulosti tiež minister obrany, Pavol Kanis.

Pavol Kanis (uprostred) počas akcie v Piešťanoch Foto: J. Rais

Pavol Kanis do Piešťan zavítal začiatkom apríla a spolu s generálom Svetozárom Naďovičom na podujatie, ktoré organizoval Seniorský parlament Piešťany, Spoločnosť M.R. Štefánika a Mestská knižnica mesta Piešťany. Účastníci mali možnosť zhliadnuť tiež dokumentárny film Pavla Kanisa, ktorý okrem iného, prostredníctvom počítačovej animácie vysvetlil príčiny leteckej nehody generála Štefánika vo Vajnoroch 4. mája 1919. Podľa slov historika, ktorý chystá aj ďalšie diely dokumentu o generálovi Štefánikovi, nehoda bola spôsobená súbehom niekoľkých nepriaznivých faktorov bez zavinenia tretích osôb.

Pavol Kanis to tvrdí na základe výskumu, ktorý zrealizoval s množstvom ďalších odborníkov. Na projekte pracovalo 50 ľudí. Z oblasti letectva spolupracoval s katedrou leteckej dopravy na Žilinskej univerzite, kde vzniklo zoskupenie odborníkov pod vedením profesora Antonína Kazdu.  Základná otázka výskumného tímu znela – čo bolo Caproni 450 za lietadlo a  ako mohlo dôjsť k jeho stretu so zemou.

Leteli otvorenou Cesnou, aby zistili ako vyzeral štefánikov let pred takmer 100 rokmi

Žilinskí experti skúmali lietadlo s blízkym imatrikulačným číslom ako malo lietadlo, v ktorom zahynul M.R. Štefánik, v múzeu vojenského letectva vo Vigna di Valle. Výskumný tím sa snažil pochopiť ako sa dané lietadlo ovládalo a aký bol let z Talianska do Bratislavy. Zobrali teda Cesnu, z ktorej odstránili dvere a vydali sa po rovnakej trase cez Alpy. Napriek tomu, že boli dobre oblečení v Bratislave už boli na kosť premrznutí. Ešte horšie na tom museli byť piloti i posádka lietadla v roku 1919, keď nemali tak kvalitné oblečenie ako v súčastnosti. 

Pavlovi Kanisovi, ako bývalému ministrovi obrany, sa podarilo dostať sa taktiež do archívov rodiny Caproniovcov. Z dobových časopisov, ktoré mohol preštudovať vyplynulo, že prvý prelet tohto lietadla z Padovy do Viedne sa uskutočnil len dva mesiace pred letom do Bratislavy. Podľa P. Kanisa, už len to, že lietadlo so Štefánikom doletelo na Slovensko, bol na tú dobu skvelý výkon.

Ako príčinu havárie lietadla označuje súbeh niekoľkých nepriaznivých faktorov. Najdôležitejšia bola zrejme nízka rýchlosť lietadla v kombinácii z úzkou, ostrou zátačkou. Letová príručka pilotov   Caproni  450 varovala presne pred takouto situáciou.

Podstatne viac aj v historicko politických súvislostiach sa dozviete z rozhovoru, ktorý zverejnil 1. mája konzervatívny denník Postoj.

-th- Zdroj: www.postoj.sk Foto: Jiří Rais a Tomáš Hudcovič

Continue Reading

História

Piešťanské múzeum mapovalo zaniknuté kúpeľné lokality

Published

on

By

Balneologické múzeum Imricha Wintera v Piešťanoch sa v roku 2018 úspešne uchádzalo o grant Fondu pre podporu umenia. Piešťanskí múzejníci tak mohli realizovať projekt Mapovanie zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek na území Slovenska. 

Travertíny v Bešeňovej

Cieľom projektu bolo fotograficky zdokumentovať časť zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek pre obohatenie zbierkových fondov múzea.

V rámci vykonaných ciest a prieskumov boli za týmto účelom zdokumentované lokality Gánovce, Vyšné Ružbachy, Hybe, Lúčky, Bešeňová, Stankovany-Rojkov, Liptovské Sliače, Železnô (kúpele, lom), Hybe, Jazierce, Vlčia skala, Konská, Poprad-Kvetnica, Tlmače, Levice, Mýtne Ludany – Vápnik, Kalinčiakovo – Kamenec, Dudince, Zalaba a Santovka. Získané vzorky sa priebežne triedili, odborne ošetrili, zdokumentovali a stali trvalou súčasťou muzeálnych zbierok pričom boli zaradené do zbierkového fondu Balneológia 1 /B1/. Časť z nich bude vystavená v už existujúcich vitrínach v hlavnej budove múzea Kúpeľnej dvorane a ďalšia v expozícii Dejiny kúpeľov a kúpeľníctva na Slovensku vo Vile dr. Lisku. Ostatné budú priebežne prezentované na výstavách usporadúvaných múzeom a na prezentačných paneloch.

Lokality boli vyberané s ohľadom na vykonané staršie zbery zo 60. – 70. rokov 20. storočia tak, aby sa doplnil zbierkový fond aj o nové oblasti. Prevažnú časť získaných vzoriek tvoria travertíny. Travertíny, teda sladkovodné pramenné vápence, sa v prírodnom prostredí vyskytujú v rozmanitých formách – od sypkých krehkých až po mohutné pevné formy. Predstavujú karbonátové sedimenty studených alebo teplých minerálnych vôd, viazaných na výstupy po tektonických zlomoch. Vznikali postupne od konca terciéru, v interglaciáloch počas kvartéru až po holocén.

Stankovany – Rojkov, prírodný bazén v obci

Projekt zastrešovali odborní pracovníci Balneologického múzea Imricha Wintera v Piešťanoch Ing. Tomáš Mlynský a Mgr. Martin Kostelník, PhD. Tieto aktivity podporené Fondom na podporu umenia prispievajú k dlhodobej činnosti múzea a jeho zamerania.


Liptovské Sliače, travertínová kopa

 

Santovka, úprava pôvodného pitného pavilónu v pozadí s travertínovou kopou

Text: Balneo muzeum Piešťany/red Foto: Balneologické múzeum Piešťany

Continue Reading

Reklama

Populárne články