Connect with us

História

Vo vzduchu i na zemi – Letecký pluk v Piešťanoch v období druhej svetovej vojny

Published

on

V súčasnosti málokto vie, že v období druhej svetovej vojny, od ktorej ubehlo už 70 rokov, Piešťany zohrávali významnú úlohu vo vojenských dejinách Slovenska. Bolo to výsledkom už predvojnovej dislokácie vojenských útvarov 1. Československej republiky. Keďže na území Slovenska sa nachádzal len jeden zo šiestich leteckých plukov československej armády – Leteckých pluk 3 Generála letca M. R. Štefánika, ktorého sídlom boli práve Piešťany. Zaujímavú výstavu z leteckej histórie nášho mesta si môžete pozrieť vo Ville Liska do 18. novembra.

02 Prieskumné a ľahké bombardovacie lietadlo Letov Š-328_resize

V dramatickom období marca 1939 sa tak Piešťany stali centrom slovenského vojenského letectva a ostalo tomu tak po celé obdobie druhej svetovej vojny. Letecký pluk gen. M. R. Štefánika, neskôr skrátene len ako Letecký pluk, bol organizovaný ako zmiešaný (mal letky ako stíhacie, tak pozorovacie) a disponoval približne 300 lietadlami. Výzbroj tvorili prevažne stíhacie Avie B-534 a prieskumné (i ľahké bombardovacie) Letovy Š-328. Tieto lietadlá – dvojplošníky však veľmi rýchlo zastarávali. Piešťanskému veliteľstvu podliehali aj ostatné detašované vojenské letiská na Slovensku.

08 Veliteľ stíhacej perute mjr. let. Vladimír Kačka_resize_resize_resize

Popri veliteľstve pluku bolo v Piešťanoch sústredené takmer celé stíhacie letectvo – veliteľstvo II. stíhacej perute (veliteľ známy pilot a letecký akrobat mjr. let. Vladimír Kačka) s dvomi z troch slovenských stíhacích letiek a Letecká škola (v roku 1940 pre veľkú vyťaženosť letiska presunutá do Trenčianskych Biskupíc). V hektickom a dramatickom období druhej svetovej vojny tak predstavovali Piešťany centrum slovenského vojenského letectva. Slovenské letectvo reprezentované piešťanským leteckým plukom prešlo za šesť vojnových rokov takým dramatickým vývojom, ktorý nemal v histórii Slovenska obdoby (rozpad Československa a jeho armády, vznik a obrana nového štátu, vojnové kampane, nákup a preškoľovanie na nové moderné typy vojenských lietadiel, obrana vzdušného priestoru Slovenska v čase amerických náletov, protinemecké povstanie).

06 Štáb leteckého pluku v Piešťanoch počas slávnostnej prísahy vojakov (1)_resize

Ani nie dva týždne po vzniku samostatného Slovenska v marci 1939 už muselo slovenské letectvo čeliť maďarskej agresii, ktorej cieľom boli územné zisky na východnom Slovensku. Situácia bola o to kritickejšia, že slovenská armáda a letectvo, ktoré v tých dňoch len vznikali, boli oslabené núteným odchodom dôstojníkov českej národnosti zo Slovenska, ktorí tvorili väčšinu vyššieho dôstojníckeho kádra na Slovensku. Tiaž bojov bola na letcoch, dislokovaných v Spišskej Novej Vsi, pomohli im však vybraní letci, ktorí narýchlo preleteli z Piešťan.

07 Dôstojníci leteckého pluku v piešťanských kasárňach_resize

O niekoľko mesiacov neskôr, v septembri 1939, sa slovenské letectvo zapojilo po boku Nemecka do vojny proti Poľsku. Plnili najmä úlohy ochrany vzdušného priestoru, sprevádzanie nemeckých lietadiel a prieskum. Po napadnutí ZSSR sa Slovensko ako spojenec Nemecka pridalo k vojnovému ťaženiu na východ. V rokoch 1941 až 1943 sa na východnom fronte postupne zúčastnili bojov proti Červenej armáde všetky letky leteckého pluku. Už v úvode bojov sa ukázala zastaranosť ešte predvojnových stíhacích lietadiel Avia B-534, ktoré nedokázali konkurovať čoraz modernejším sovietskym lietadlám. Preto v roku 1942 odišli vybraní slovenskí stíhací piloti z Piešťan na nemeckú leteckú výcvikovú základňu Grove v Dánsku na preškolenie na výkonné lietadlá Messerschmitt Bf 109.

09 Stíhacie lietadlá Messerschmitt Bf 109 pred odletom z Piešťan na východný front_resize

Následne boli tieto lietadlá pre slovenské letectvo zakúpené a začlenené do letky 13. Táto letka, ktorá mala sídlo v Piešťanoch, sa s vyše 200 zostrelmi stala vôbec najúspešnejšou slovenskou stíhacou letkou. Príslušníkom tejto letky bol aj Ján Režňák, ktorý sa so svojimi 32 zostrelmi stal najúspešnejším slovenským stíhacím pilotom v našej histórii, alebo aj Piešťanec Jozef Drlička – prvý slovenský stíhací pilot, ktorý na východnom fronte zostrelil sovietske lietadlo a zároveň aj prvý slovenský pilot, ktorý vo vzdušnom súboji na východnom fronte zahynul.

05 Príslušníci slovenského letectva na východnom fronte pri zničenom sovietskom lietadle_resizePo stiahnutí z frontu na konci roka 1943 bola zo stíhacej letky 13 vytvorená pohotovostná letka, ktorá mala brániť vzdušný priestor Slovenska pred americkými náletmi. V osudný deň 26. júna 1944 bola vo vzdušnom súboji s Američanmi v priebehu pár minút letka zničená, čo zároveň predstavovalo zánik slovenského stíhacieho letectva. Zahynuli traja piloti, jeden bol ťažko zranený a zničených alebo ťažko poškodených bolo 7 z ôsmich najmodernejších lietadiel, s ktorými sa rátalo v pripravovanom protinemeckom povstaní. Epilógom existencie leteckého pluku v Piešťanoch a tým aj slovenského letectva sa stalo vypuknutie Slovenského národného povstania 29. augusta 1944.

12 Veliteľ stot.let. Ivan Haluzický v Slovenskom národnom povstaní_resize

K protinemeckému povstaniu sa pridala takmer celá piešťanská posádka pluku a pod vedením veliteľa letiska stot. let. Ivana Haluzického odišla na autách na stredné Slovensko. V povstaní bol z nej bol vytvorený „prápor Haluzický“, ktorý tvoril najsilnejšiu a jedinú plne motorizovanú povstaleckú jednotku. Paradoxne však všetky lietadlá boli ponechané na piešťanskom letisku, kde ich o niekoľko dní zhabali Nemci a niektoré dokonca použili proti samotnému povstaniu. Existencia slovenského vojnového letectva v rokoch druhej svetovej vojny predstavuje krátke, ale zato jeho najdramatickejšie obdobie, ktoré však malo dohru ešte aj dlho po vojne. Drvivá väčšina dôstojníkov a mnoho skúsených pilotov leteckého pluku bolo v 50. rokoch v čase komunistickej totality z armády vyhodených. Oficiálne z dôvodu nadbytočnosti, neoficiálne z dôvodu príslušnosti k slovenským ozbrojeným silám a účasti na vojne proti ZSSR. Absurdne pôsobí i fakt, že sa to týkalo ako tých, ktorí sa do SNP nezapojili, tak aj tých, ktorí sa do povstania pridali či ho dokonca pripravovali.

Vyše dvesto fotografií s tematikou leteckého pluku, z ktorých niektoré neboli doteraz publikované, unikátne trojrozmerné predmety k histórii letectva, ukážky zbraní, munície či dokumentov je do 18. novembra možné vidieť na výstave „Vo vzduchu i na zemi“, ktorá sa nachádza vo výstavných priestoroch Balneologického múzea v Piešťanoch vo „Ville Liska“ na Štefánikovej ulici.

03 Stíhacie Avie B-534 na piešťanskom letisku_resize

10 Bombardovacie lietadlo Heinkel He-111_resize13 Bývalí príslušníci leteckého pluku pri hrobe Ivana Haluzického v Piešťanoch_resize11 Pohreb obetí leteckej nehody mjr. Kočmerževského a por. let. Jána Chupeka v Piešťanoch_resize

-Andrej Bolerázsky-

História

Pred deportáciou sa ukrýval v Piešťanoch, teraz rozpráva svoje zážitky

Published

on

By

Svet si dnes pripomína obete holokaustu. Preživší pri tejto príležitosti rozprávajú svoje príbehy a urobil to aj Naftali Fürst, ktorý žije v Izraeli. Pred deportáciou sa spolu s rodinou ukrýval v Piešťanoch.

Naftali Fürst sa narodil v Petržalke, otec pochádzal z Nových Zámkov, mama z Vrbového. Svadbu mali v roku 1929 v Piešťanoch.

„Išiel som pre mamičku a brata tak, ako sme sa vopred dohodli. Susedia mi povedali, že ich zavreli. Veľmi som sa zľakol a utekal naspäť k otcovi, ktorý ma čakal v parku vedľa hotela Thermia. Vyrozprával som mu, čo sa stalo. Bol zúfalý. Prvýkrát v živote som ho počul, že sa obrátil k Bohu. Kričal Šema Jisrael. Všetko sa to odohralo v septembri,“ spomína na najhoršie dni svojho detstva Naftali Fürst.

Jeho príbeh zdokumentovalo občianske združenie EDAH, celý sme ho uverejnili v roku 2017. K spomienkam sa Naftali Fürst vrátil pre pár dňami, keď sa s ním pri príležitosti Dňa obetí holokaustu, ktoré si pripomíname 21. apríla, rozprával Martin Korčok, vedúci Múzea holokaustu v Seredi. Rozhovor si môžete pozrieť celý:

Text: Martin Palkovič Foto: Archív občianskeho združenia EDAH

Continue Reading

História

Ako zahynul generál Štefánik? Bola to nešťastná náhoda, alebo úmysel?

Published

on

By

Slovensko žije aktuálne spomienkou na 100. výročie tragickej smrti generála Milana Rastislava Štefánika. Teórií i konšpirácií ako k tomu došlo, za desiatky rokov uzrelo svetlo sveta viacero. Jedným z ľudí, ktorí sa pokúsili priniesť objektívne fakty je vyštudovaný historik, v minulosti tiež minister obrany, Pavol Kanis.

Pavol Kanis (uprostred) počas akcie v Piešťanoch Foto: J. Rais

Pavol Kanis do Piešťan zavítal začiatkom apríla a spolu s generálom Svetozárom Naďovičom na podujatie, ktoré organizoval Seniorský parlament Piešťany, Spoločnosť M.R. Štefánika a Mestská knižnica mesta Piešťany. Účastníci mali možnosť zhliadnuť tiež dokumentárny film Pavla Kanisa, ktorý okrem iného, prostredníctvom počítačovej animácie vysvetlil príčiny leteckej nehody generála Štefánika vo Vajnoroch 4. mája 1919. Podľa slov historika, ktorý chystá aj ďalšie diely dokumentu o generálovi Štefánikovi, nehoda bola spôsobená súbehom niekoľkých nepriaznivých faktorov bez zavinenia tretích osôb.

Pavol Kanis to tvrdí na základe výskumu, ktorý zrealizoval s množstvom ďalších odborníkov. Na projekte pracovalo 50 ľudí. Z oblasti letectva spolupracoval s katedrou leteckej dopravy na Žilinskej univerzite, kde vzniklo zoskupenie odborníkov pod vedením profesora Antonína Kazdu.  Základná otázka výskumného tímu znela – čo bolo Caproni 450 za lietadlo a  ako mohlo dôjsť k jeho stretu so zemou.

Leteli otvorenou Cesnou, aby zistili ako vyzeral štefánikov let pred takmer 100 rokmi

Žilinskí experti skúmali lietadlo s blízkym imatrikulačným číslom ako malo lietadlo, v ktorom zahynul M.R. Štefánik, v múzeu vojenského letectva vo Vigna di Valle. Výskumný tím sa snažil pochopiť ako sa dané lietadlo ovládalo a aký bol let z Talianska do Bratislavy. Zobrali teda Cesnu, z ktorej odstránili dvere a vydali sa po rovnakej trase cez Alpy. Napriek tomu, že boli dobre oblečení v Bratislave už boli na kosť premrznutí. Ešte horšie na tom museli byť piloti i posádka lietadla v roku 1919, keď nemali tak kvalitné oblečenie ako v súčastnosti. 

Pavlovi Kanisovi, ako bývalému ministrovi obrany, sa podarilo dostať sa taktiež do archívov rodiny Caproniovcov. Z dobových časopisov, ktoré mohol preštudovať vyplynulo, že prvý prelet tohto lietadla z Padovy do Viedne sa uskutočnil len dva mesiace pred letom do Bratislavy. Podľa P. Kanisa, už len to, že lietadlo so Štefánikom doletelo na Slovensko, bol na tú dobu skvelý výkon.

Ako príčinu havárie lietadla označuje súbeh niekoľkých nepriaznivých faktorov. Najdôležitejšia bola zrejme nízka rýchlosť lietadla v kombinácii z úzkou, ostrou zátačkou. Letová príručka pilotov   Caproni  450 varovala presne pred takouto situáciou.

Podstatne viac aj v historicko politických súvislostiach sa dozviete z rozhovoru, ktorý zverejnil 1. mája konzervatívny denník Postoj.

-th- Zdroj: www.postoj.sk Foto: Jiří Rais a Tomáš Hudcovič

Continue Reading

História

Piešťanské múzeum mapovalo zaniknuté kúpeľné lokality

Published

on

By

Balneologické múzeum Imricha Wintera v Piešťanoch sa v roku 2018 úspešne uchádzalo o grant Fondu pre podporu umenia. Piešťanskí múzejníci tak mohli realizovať projekt Mapovanie zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek na území Slovenska. 

Travertíny v Bešeňovej

Cieľom projektu bolo fotograficky zdokumentovať časť zaniknutých kúpeľných lokalít a zber petrologických vzoriek pre obohatenie zbierkových fondov múzea.

V rámci vykonaných ciest a prieskumov boli za týmto účelom zdokumentované lokality Gánovce, Vyšné Ružbachy, Hybe, Lúčky, Bešeňová, Stankovany-Rojkov, Liptovské Sliače, Železnô (kúpele, lom), Hybe, Jazierce, Vlčia skala, Konská, Poprad-Kvetnica, Tlmače, Levice, Mýtne Ludany – Vápnik, Kalinčiakovo – Kamenec, Dudince, Zalaba a Santovka. Získané vzorky sa priebežne triedili, odborne ošetrili, zdokumentovali a stali trvalou súčasťou muzeálnych zbierok pričom boli zaradené do zbierkového fondu Balneológia 1 /B1/. Časť z nich bude vystavená v už existujúcich vitrínach v hlavnej budove múzea Kúpeľnej dvorane a ďalšia v expozícii Dejiny kúpeľov a kúpeľníctva na Slovensku vo Vile dr. Lisku. Ostatné budú priebežne prezentované na výstavách usporadúvaných múzeom a na prezentačných paneloch.

Lokality boli vyberané s ohľadom na vykonané staršie zbery zo 60. – 70. rokov 20. storočia tak, aby sa doplnil zbierkový fond aj o nové oblasti. Prevažnú časť získaných vzoriek tvoria travertíny. Travertíny, teda sladkovodné pramenné vápence, sa v prírodnom prostredí vyskytujú v rozmanitých formách – od sypkých krehkých až po mohutné pevné formy. Predstavujú karbonátové sedimenty studených alebo teplých minerálnych vôd, viazaných na výstupy po tektonických zlomoch. Vznikali postupne od konca terciéru, v interglaciáloch počas kvartéru až po holocén.

Stankovany – Rojkov, prírodný bazén v obci

Projekt zastrešovali odborní pracovníci Balneologického múzea Imricha Wintera v Piešťanoch Ing. Tomáš Mlynský a Mgr. Martin Kostelník, PhD. Tieto aktivity podporené Fondom na podporu umenia prispievajú k dlhodobej činnosti múzea a jeho zamerania.


Liptovské Sliače, travertínová kopa

 

Santovka, úprava pôvodného pitného pavilónu v pozadí s travertínovou kopou

Text: Balneo muzeum Piešťany/red Foto: Balneologické múzeum Piešťany

Continue Reading

Reklama

Populárne články