Popisovali sme si už nejaké výlety na kolesi. Mám rád ak je na takom výlete aj nejaký cieľ, niečo, čo sa oplatí zažiť. Preto chcem napísať aj o výlete na kolesi do Danubiany – Meulensteen Art Museum, ktoré vzniklo ako súkromná muzeálna inštitúcia a začala svoju činnosť 9.9.2000. Jeho zakladateľom je holandský podnikateľ a zberateľ umenia Gerard H. Meulensteen.

[singlepic id=56089 w= h= float=center]

Prečo ma to lákalo? Podľa obrázkov veľmi pekná budova vybudovaná ako múzeum na výbežku do Dunaja. To miesto pôsobí až magicky, dá sa tam prísť na kolesi v prvom rade, potom na aute a aj na lodi. Normálne tam chodí loď z Bratislavy. Múzeum má pomerne veľký pozemok, kopec zaujímavých umeleckých diel v exteriéry. Bolo na čo pozerať aj vonku aj vnútri. Dlho som vyberal termín, hlavne preto lebo modernému umeniu rozumiem ako prasa mobilizácii. Dočkal som. Voľba padla na výstavu fotografií. Tomu budem rozumieť a ak prídu aj tie pocity čo má vyvolať pohľad na umelecké dielo tak to bude bonus navyše. A bonusov bolo dosť. Výstava výborná, zrozumiteľná, cesta tam po hrádzi z Bratislavy pohodička, kopec bufetov, bezpečná cesta čisto po cyklotrase.

Po poriadku. Sú pre mňa ako pre cykloturistu v podstate dve dobré možnosti ako sa dostať na hrádzu Dunaja v Bratislave.

Prvú som si už niekoľkokrát vyskúšal, písal som už o nej pri výlete do Schlosshofu a cez Most Slobody. Tak ju len nakopírujem – vlakom do Bratislavy. Nakladám koleso ráno do košického rýchlika do počtového vagóna . Vystupujem v Blave na hlavnej stanici, vymocem sa aj s kolesom z budovy a púšťam sa na kolesi dole Predstaničným námestím. Dole pri semaforoch sa prepínam na chodca, peši po prechode a znova na kolesi po Štefanovičovej k Úradu vlády SR, krížom cez parčík a krížom aj cez Námestie Slobody. Zasek chodec a na kolesi k reštaurácii Alžbetka. Dole pri Alžbetke chodec a na kolesi po Obchodnej až hore k Michalskej. Tam sa mením na turistu, čo obdivuje staré mesto peši popri kolesi až po Národné divadlo, tam nasadám a mažem na most SNP. Ten má cyklotrasu takže v poho a na druhej strane Dunaja už som na hrádzi. Je to asi poldruha hodky od odchodu rýchlika z PN a máte to aj s prehliadkou starého mesta.

Druhú možnosť ako sa dostať na dunajskú hrádzu je ráno sadnúť do auta, nezabudnúť naložiť koleská na strechu a ide sa veselo po diaľnici a tesne za prístavným mostom v BA točiť doľava na Petržku k ekonomickej univerzite. Tam odstavujeme auto a prepíname na koleská. Po opýtaní hravo nachádzame dunajskú hrádzu a mažeme smer Danubiana.

Takže prvý septembrový deň 2013. Hrádza je ráno skoro prázdna, ide sa dobre. S pribúdajúcimi kilometrami stúpa počet korčuliarov , bežcov a aj kolesiek. Mihol sa aj bývalý premiér. Ráno sú bufety ešte zatvorené. Kopec komentárov o bufetoch na hrádzi je na internete, ale neviem si to zatiaľ overiť. Tá hrádza je urobená fakt na úrovni, nemáme sa za čo hanbiť. Užívame si. Pri Čuňove už nachádzame aj otvorený bufet. Strašne sa mi tu páči spôsob odstavovania kolesiek. Najprv som myslel, že tie drevené konštrukcie sú tam pre kone, ale bratislavský fiškusi, asi z Košíc, na tom parkujú koleská. Jednoducho zavesené za sedanku, drží to, špajglám sa nič nestane a aj to pekne vyzerá. To by si mal kuknúť aj Remo, to by sa šiklo aj v PN a k bufetu Dino jako anál na kanál. Kukni foto.

Pomaly ale isto sme pri Danubiane. Špekulujeme čo s koleskami, tie veci sú nám naraz na oštaru jak sa prepíname na milovníkov umenia. Pani v pokladni nám požičiava zámky a je to vyriešené. Asi sa tu s nami Piešťancami počíta. Je tu o nás záujem. To pohladí dušu koleskára. Dušu pohladia aj umelecké kúsky v exteriéri aj v interiéri. Je tu vidieť stavebný ruch, ale výstava fotografií Rancinan stojí za to. Nekomentujem, prikladám fotky, mrknite to. Vynikajúce.

Naspak ideme proti vetru, takže vláčik ako profíci zo stajne Cannondale Pro Cycling, skupina cililing.

Po ceste ešte čekneme jeden z bufetov, pečená ryba s oblohou a nealko pivo ako odmena.

Super výlet. Teraz je tam Načeradský. Tiež to vyzerá dobre, ale ja som si do spomienok spojil Danubianu s fotkami. Neľutujem. Doporučujem, dajte, je to v poho. Danubiana je stále v dostavbe, ale Načeradský tam nebude večne. Stavebné práce majú končiť v septembri.

Nakoniec si neodpustím. Toto je typický výlet vhodný ako vlakový cyklovýlet. Tie cyklovlaky premávajú po Morave a v Čechách len taký fukot. ZSSK to ponúka a nemá kto objednať, radšej sa v PN a v SR ideme tváriť, že nemáme cyklotrasy a preto sa cykloturistika nerozvíja. Možno by bolo treba využívať najprv to čo už je vybudované. Decká, máte prázdniny tak sa trochu rozkývajte, za chvíľu je jeseň.

Text a foto: Peter Benko

About

Redakcia:
Martin Palkovič – zodpovedný redaktor
redakcia@pnky.sk

Inzercia:
inzercia@pnky.sk
Cenník inzercie

Vydavateľ:
HPA, s.r.o .
Bodona 768/48
92101 Piešťany
Slovenská republika
IČO: 47 465 972