BlogyErik Kondrc

Môže byť piešťanská MHD efektívna? (ako vidím MHD v Piešťanoch ja)

By 19. septembra 2013No Comments

Už je to nejaký ten rôčik, čo som využil v našom krásnom meste mestskú hromadnú dopravu (tu by sa dalo polemizovať o slove hromadná…). Avšak táto problematika ma vcelku zaujala. Veľakrát som po Piešťanoch videl prázdne autobusy so šoférom, ktoré sa len tak “premávali“. Pýtal som sa sám seba: Prečo je to tak? Nechcú vari ľudia cestovať autobusmi? Nedá sa grafikon upraviť tak, aby bol efektívnejší? Sú lístky na autobus drahé? Potrebujeme vari MHD v Piešťanoch?

Potrebujeme, aj keď sú Piešťany relatívne malé mesto…

[singlepic id=47505 w=320 h=240 float=right]Nielen pre turistov, pracujúcich, študentov, ale aj pre dôchodcov, ktorí musia dochádzať k doktorom, niekedy aj viackrát do týždňa. Avšak na to, aby sme nemuseli platiť obrovské straty za jej fungovanie (a to platíme všetci z mestského rozpočtu), tak treba MHD zefektívniť a zredukovať. Pod pojmom zredukovať myslím počet autobusov a liniek, avšak tým pádom sa môže zvýšiť frekvencia odchodov navrhovaných 4 jednoduchých liniek.

Snažím sa cestovať po svete najviac, ako sa len dá a keď mám to šťastie, tak väčšinou využívam “public transportation“, alebo mestskú hromadnú dopravu.  Pri cestovaní veľmi často sledujem, ako fungujú MHD vo svete a porovnávam ju s mojím mestom. Mal som možnosť využiť MHD v týchto väčších  mestách: Praha, Budapešť, Bratislava, Viedeň, Paríž, Barcelona, Madrid, Londýn, Oxford, Rotterdam, Stockholm, Berlin, Kodaň, Helsinki, Talin, Vilnius, Riga,  New York, Washington DC., Hanoi, Ho Chi Minh City a Vancouver

Momentálne trávim čas v Kanade na západnom pobreží, v Britskej Kolumbii, konkrétne v meste Whistler, ktorý je vzdialený 120 km severovýchodne od Vancouveru a má necelých 10 000 obyvateľov. Avšak počas zimnej a letnej sezóny sa toto číslo vyšplhá až na približne 30 000 obyvateľov, takže veľkosťou je porovnateľné s Piešťanmi. A navyše, Whistler je mekka turizmu v Britskej Kolumbii. Toto mesto ročne navštívi neuveriteľný počet turistov – približne 2 milióny!

Čo som si tu ja ako “lokálny“ turista všimol ako prvé, je koncepcia mestskej hromadnej dopravy.

Má “iba“ štyri hlavné linky, ktoré jazdia v pravidelných intervaloch, ktoré závisia hlavne od sezónnosti – v zimnej sezóne každých 10-15 minút, v letnej sezóne každých 15-30 minút a v slabej sezóne približne každú hodinu. Tu je vidieť, ako sa samospráva krásne prispôsobuje potrebám trhu a ako je “turisticky flexibilná“. V lete sa tu jazdí najmä na bicykloch, pretože lyžiarske stredisko sa v lete premení na obrovský bike park (znova vidíme, ako flexibilne sa vie turistom prispôsobiť samospráva, pretože tu funguje rovnica – spokojný turista = príjem peňazí lokálnym obchodníkom a tým pádom viac peňazí pre mesto).

Myslím, že piešťanská MHD potrebuje zefektívniť fungovanie. Odhad dotácie na rok 2013 pre miestnu autobusovú dopravu, ktorá vykrýva straty, je podľa internetovej stránky samosprávy 365 133 €!

Máme k dispozícii moderné nízkopodlažné autobusy, teraz je úloha zefektívniť celú MHD. Myslím, že by bola vhodná miestna diskusia, kde by si SAD-ka, poprípade aj zastupiteľstvo vypočuli návrhy zmien od občanov ako zefektívniť fungovanie dopravy.

Ja som sa nechal inšpirovať grafikonom, ktorý by sa dal aplikovať aj do nášho kúpeľného mesta. Myslím, že návrhov môže byť veľké množstvo, ja vám prinášam moju prvotnú ideu, ako zefektívniť a zjednodušiť celý grafikon.

Grafikon

Legenda k mapke:

Prvá (červená) linka, ktorá by vychádzala zo stanice  by mohla byť nasledovná: Žel. stanica, Kanada, Sídlisko Juh cez Komenského a Brezovú ulicu, na Adam Trajan, Polikliniku, Lodenicu, Hlbokú, Dlhú(alebo Veterná), Kúpeľnú, Aupark a cez Teplickú ulicu a A. Hlinku naspäť na stanicu. Touto linkou sa odvezú ľudia zo stanice na sídlisko N.Teslu a Trajan. Ľudia z Trajana sa dostanú na Polikliniku,Lodenicu, Centra mesta, A.Hlinku až na stanicu späť. Na stanicu sa tiež dostanú ľudia z centra mesta.

Druhá (modrá) linka by išla smerom A. Hlinku, Teplická,Aupark, následne sa pri kruhovom objazde(Krajinský most) otočila naspäť a išla smerom Kino Fontána, Pod Párovcami, cez celé staré Piešťany  – Valovu, Svätoplukovu, Kláštorskú, Orviský kút, Vodárenskú, Mojmírovú(A.Hlinku) a Železničnú až naspäť na železničnú stanicu.

Tým pádom by sme mali vyriešené spojenie stanice s centrom mesta a starými Piešťanmi, taktiež centrum by bolo spojené so starými Piešťanmi.

Tretia(zelená) linka by štartovala z Kupeľného ostrova a mohla by byť stvorená najmä pre turistov z kúpeľného ostrova. No a oni najviac potrebujú ísť do centra mesta, (s možnosťou na stanicu, alebo priamo cez Žilinskú cestu) a niekedy si nakúpiť do TESCA. Ako prvá zastávka by bola pri Auparku, ďalej by išla cez Teplickú ulicu, železničnú stanicz a Kanadu(na týchto zástavkach vystupujú ľudia z okolitých dedín, ktorí pracujú v kúpeľoch a takto môžu ísť na zelenú linku do práce.)

Štvrtá(žltá) linka, by bola tzv. Veľká okružná linka a spájala by južnú časť mesta, Adam Trajan so severnou časťou –  Starými Piešťanmi. Východziu zastávku by mala na sídlisku Adam Trajan, išla by cez autobusovú stanicu, A.Hlinku, Vodárenskú, Kláštorskú, do starých Piešťan, centrum(Aupark), pokračovala by cez Hlbokú ulicu a Lodenicu naspäť na Adam Trajan. Touto linkou by sa vyriešilo cestovanie ľudí z Trajana na železničnú stanicu a do starých Piešťan. Zo stanice by sa ľudia dostali do starých Piešťan  a aj do centra. A ľudia zo starých Piešťan by sa dostali do centra, na Lodenicu a Adam Trajan.

A výsledok? Týmito linkami by sa vytvorili dva veľké prestupné body – Železničná stanica a Aupark, ktoré by ľudia mohli využiť na prestupy, avšak pri mojich návrhoch som sa snažil zahrnúť všetky možné varianty mestských trás.

Plus by som navrhol zriadiť jednu nočnú linku, s nočným príplatkom, ktorá by chodila v piatok a sobotu. Vyrážala by spred Auparku a urobila by okruh celými Piešťanmi (Kopírovala by žltú trasu). Mohla by ísť o polnoci a o druhej hodine v noci.

Táto problematika chce profesionálnu analýzu súčasného stavu a možných riešení. Keď však vidím ako môžu veci fungovať inde, rád by som priložil ruku k dielu a preto vznikol tento blog. Možno môže byť inšpiráciou ako zefektívniť a zatraktívniť MHD pre Piešťancov a turistov. Ak máte aj vy nejaké nápady a pripomienky budem rád ak ich napíšete do diskusie. Verím, že môžeme byť kompetentným nápomocní, aby veci u nás fungovali lepšie.

Autor: Erik Kondrc 

O MNE – “Momentálne som zakotvil na nejakú dobu v Kanade. Snažím sa čo najviac cestovať a vidím, že veci, ktoré fungujú inde, by kľudne mohli fungovať aj u nás v Piešťanoch. Na zlepšenie vecí nepotrebujeme milióny z eurofondov. Stačí, ak každý zlepší svoje okolie aspoň trošku a tým prispeje k lepšiemu a kvalitnejšiemu životu v Piešťanoch. Preto som sa rozhodol písať a podeliť sa s vami o moje inšpirácie a nápady.“

REKLAMA

KonverzacneKurzyNovyIJAV-400x300

About

Redakcia:
Martin Palkovič – zodpovedný redaktor
redakcia@pnky.sk

Inzercia:
inzercia@pnky.sk
Cenník inzercie

Vydavateľ:
HPA, s.r.o .
Bodona 768/48
92101 Piešťany
Slovenská republika
IČO: 47 465 972