Piešťanec Michal Havrila sa takmer pred rokom rozhodol natočiť dokumentárny film o miestnych automobilových dizajnéroch s názvom „Slovenské autá, o ktorých ste nevedeli“. Úloha, ktorú si stanovil, bola poriadne náročná, nakoľko sám nie je filmár a celú produkciu realizuje z vlastných zdrojov. Motivovala ho k tomu túžba zdokumentovať šikovnosť Petra Chudého, Andreja Chotváča a Františka Nemca, ktorí dokázali doslova na kolene vytvoriť jedinečné vozidlá. Okrem toho chcel ľuďom pripomenúť veľké časy motorizmu v našom meste, kedy preteky Cena Slovenska navštevovalo až 180 tisíc divákov. Ak sa mu všetko podarí podľa predstáv, dokument by mohol byť hotový v apríli budúceho roku. 

cf

„Trošku ma mrzí, že v Piešťanoch nie je múzeum, ulica, socha alebo aspoň pamätná tabuľa, ktorá by obyvateľom pripomínala Cenu Slovenska. Závodilo tu kopu majstrov sveta, návštevnosť divákov bola obrovská a možno práve to motivovalo skupinu nadšencov, aby stvorili jedinečné autá Giom a Spider. To, na čo potrebovali značky ako Ferrari, Lotus či McLaren celé tímy konštruktérov dokázali nadšenci Andrej Chotváč, Peter Chudý a František Nemec vytvoriť v provizórnych podmienkach, len vďaka svojmu talentu a túžbe. Navyše za socializmu sa veci nedali len tak kúpiť, a tak väčšinu vecí až po najmenšie detaily museli sami vymyslieť a vyrobiť. O ich autách sa dokonca písalo v zahraničí, ale namiesto toho, aby si vyslúžili podporu, stali sa terčom vtedajšieho režimu,“ povedal o filme jeho autor Michal Havrila.

DSC09876

Snímka

Michal Havrila je prevádzkovateľ webovej stránky o Slovenskom motorizme a o téme, ktorá ho zaujímala mohol napísať článok podložený fotografiami. Rozhodol sa však, že svoj nápad spracuje atraktívnejším dokumentárnym spôsobom. Najťažšia podľa jeho slov je práca režiséra, ale najmä preniesť do filmu svoje predstavy a nápady, ktoré sa v nízkorozpočtových podmienkach dajú naplniť len veľmi ťažko. Dĺžka hotového filmu sa bude pohybovať v rozmedzí 30 až 60 minút.

„Som Piešťanec a na autá našich dizajnérov i Cenu Slovenska som nesmierne hrdý. Z toho vychádza celý film. Pre ľudí boli tieto medzinárodné závody veľmi zaujímavé a pritiahlo to sem fanúšikov motošportu. Možno práve to motivovalo našich dizajnérov, ktorí nové autá dokázali navrhnúť a konštruktérov, ktorí ich vedeli urobiť. Jeden dal rozum, druhý mal nápad, tretí zručnosť a je zaujímavé, ako ľudia vedia spolupracovať a niečo vytvoriť v tak extrémnych podmienkach, v akých tie autá vytvorili. Navyše boli technologicky na veľmi vysokej úrovni. Giom mal napríklad už v roku 1986 nárazníky integrované do karosérie, čo bolo v tej dobe pokrokové riešenie a do sériovej výroby sa  dostalo až o niekoľko rokov neskôr. Boli to naozaj krásne autá s myšlienkou urobené doslova na kolene,“ dodal autor dokumentu Michal Havrila.

I. Múdry

E. Budke

-lt/Foto: Michal Havrila, Andrej Chotváč, facebook – Piešťany History I. Múdry, E . Budke-

About PNky.sk

Redakcia:
Martin Palkovič – zodpovedný redaktor
redakcia@pnky.sk

Inzercia:
inzercia@pnky.sk
Cenník inzercie

Vydavateľ:
HPA, s.r.o .
Bodona 768/48
92101 Piešťany
Slovenská republika
IČO: 47 465 972