Nad Krakovanmi aj letecká akrobacia s Delfínom

Nad Krakovanmi aj letecká akrobacia s Delfínom

25. júla 2015 Off Od PNky.sk

Prelety a ukážky akrobacie s Aero L-29 Delfín, výsadok parašutistov z Aero L-60 Brigadýr, zaujímavá šou pre divákov  s modelom lietadla, ktorý predviedol svetelné a dymové efekty, výsadok parašutistov a zhodenie cukríkov pre divákov. Aj také bolo Otvorenie neba nad vinohradmi v Krakovanoch, ktoré sa uskutočnilo v sobotu 25. júla.

_MG_2555wLietadlo Aero L-29 Delfín kúpil pred tromi rokmi z Estónska podnikateľ Jozef Ďurech. Na Slovensko lietadlo preletelo 21. augusta 2013 a firma Slovtepmont, a.s. ho momentálne využíva na lietanie pre vlastnú potrebu a na predvádzacích akciách v rámci verejných leteckých podujatí.

Pilot  Jozef Pivarči predviedol divákom v Krakovanoch ukážky akrobacie, kde naplno využil maximálnu rýchlosť 620 km/h i stúpavosť 14,0 m/s. Podľa moderátora Jozefa Čecha preťaženie pilota pri predvádzaných obratoch dosahovalo až 6G.  Delfín po prvých ukážkach nad Vinohradmi odletel na piešťanské letisko, kde zobral na palubu pasažiera, ktorý si chcel užiť 15 minútový let a vrátil sa opäť zabaviť divákov v Krakovanoch.

_MG_2572w

Aero L-29 Delfín je pôvodne vojenské prúdové cvičné lietadlo, ktoré sa v priebehu 60. rokov minulého storočia stalo štandardným cvičným prúdovým lietadlom štátov Varšavskej zmluvy. Bolo prvým prúdovým lietadlom navrhnutým a vyrábaným v Československu. Prvý vzlet prorotypu 03 sa uskutočnil 5. septembra 1959. Na základe následných porovnávacích skúšok lietadiel L-29 Delfín, TS-11 Iskra a Jak-32 bol práve Delfín odporučený na využitie v armádach Varšavskej zmluvy s výnimkou Poľska. V júli 1962 sa začala sériová výroba v závodoch Aero Vodochody a Let Kunovice. Skončila sa v roku 1974 s celkovým počtom 3 665 vyrobených kusov. Aero L-29 používalo ako cvičné prúdové lietadlo pätnásť krajín, do Sovietskeho zväzu bolo dodaných 2 785 týchto lietadiel.

Návštevníci mali možnosť na vlastné oči presvedčiť sa, že dobrá šou sa dá spraviť aj s modelom lietadla. Svetlice, dymovnice, výsadok parašutistov,  i zhodenie potravinovej pomoci v podobe cukríkov sa páčilo malým i veľkým.

_MG_2446w _MG_2483wÚčasť na podujatí na poslednú chvíľu zrušil pilot AN-2, ktorý mal zabezpečiť výsadok ôsmych parašutistov. Organizátori na poslednú chvíľu zohnali náhradu v podobe Aero L-60 Brigadýr, z ktorého však mohla pre jeho veľkosť vyskočiť len trojica parašutistov.

_MG_2635w

_MG_2663w

Aero L-60 Brigadýr bolo malé vrtuľové česko-slovenské úžitkové lietadlo pre civilné a vojenské použitie pre krátke vzletové a pristávacie dráhy. Prvý let bol uskutočnený v roku 1955 a vyhotovenie lietadla malo veľkú podobnosť s Fieselerom Fi 156 vyrábaného v Československu počas a po druhej svetovej vojne a ktoré toto lietadlo malo plánované nahradiť. Na konci výroby v roku 1960, bolo vyrobených asi 400 kusov, tento počet zahŕňa aj vylepšené verzie L-160 s celokovovým chvostom.

Divákom sa predviedlo opakovane i lietadlo Z-37A-C3 Čmelák. Zaujímavý bol i prílet členov Slovenskej federácie ultarľahkého lietania, ktorých stroje mohli diváci po pristátí obdivovať počas statickej ukážky.

_MG_2598w

Z-37A-C3 Čmelák

_MG_2620w _MG_2721w

Otvorenie neba nad Vinohradmi pripravili Letecký klub nad Holeškou, MSSČK a Obecný úrad Krakovany.

Text a foto: T. Hudcovič  Zdroj: zivot.cas.sk, wikipedia.org