Na konferencii o trase Piešťany – Vrbové konečné riešenie nepadlo

Na konferencii o trase Piešťany – Vrbové konečné riešenie nepadlo

31. marca 2015 Off Od PNky.sk

Podujatie s názvom Trasa Piešťany – Vrbové, bicyklom či vlakom, ktoré zorganizoval člen iniciatívy Spoločne pre Piešťany Petr Veverka sa konalo vo štvrtok 26. marca v piešťanskej Elektrárni a prilákalo skoro 150 návštevníkov. Riešenie či zachovať železničku alebo namiesto nej vybudovať cyklochodník však neprinieslo. Názory diskutujúcich sa  rozdelili na dva tábory, avšak ocenili príležitosť otvorene debatovať a hľadať možnosti.

IMG_4687

REKLAMA

kia-042015-500

V úvode predstavila krajinná architektka a piešťanská mestská poslankyňa Eva Wernerová štúdiu na vybudovanie cyklochodníka, ktorá porovnávala varianty vybudovania cyklotrasy namiesto železnice, alebo popri nej. Autori štúdie sa prikláňali k prvej možnosti. Druhý variant cyklochodníka súbežne s trasou je podľa štúdie drahší a vyznieval príliš problematicky, aj vzhľadom na nedostatočnú šírku podložia na niektorých úsekoch – napríklad premostení diaľnice. Ďalej by bolo nutné vykupovať pozemky od skoro 250 súkromných vlastníkov, kým pri prvom variante by išlo len o jedného – železnice.

IMG_4661

Tento názor potvrdil aj starosta Trebatíc Juraj Valo, ktorý si myslí, že iná možnosť ako budovanie cyklistického chodníka namiesto železničnej trate je prakticky nerealizovateľná.  Podujatia sa zúčastnil aj primátor mesta Piešťany Miloš Tamajka, ktorý vyhlásil: „Teraz hovorím ako občan, nie ako primátor.“ Podľa jeho slov rokovať so stovkami vlastníkov je naozaj veľkou prekážkou, rovnako ako príliš vysoká finančná záťaž varianty cyklotrasy súbežne s traťou.

IMG_4704

Naopak priaznivci zachovania železnice hovorili o jej možnostiach pre cestovný ruch. Na pozitívne skúsenosti zo zahraničia poukázal Branislav Neumair. Netreba ani chodiť ďaleko, stačí do obce Ratíškovice na Morave, kde okrem jázd drezinami, ktoré sú atrakciou pre návštevníkov vybudovali v starých vagónoch aj malé železničné múzeum. Účastníkom stretnutia sa prihovoril aj hosť z Čiech Karel Korel, ktorý patrí k prevádzkovateľom železničky v Zubrniciach a vysvetlil ako sa situácia vyvíjala u nich, keď si prechádzali niečím podobným ako dnes Piešťany. Podľa Petra Veverku je ľahšie trať zrušiť, ako ju postaviť – ak sa takto rozhodneme, už nikdy sa nevrátime späť. Účastníci diskusie videli priestor na realizáciu cyklotrasy medzi Piešťanmi a Vrbovým aj po poľných cestách. Tento názor podporila Anna Kollárová predsedníčka celoštátnej odbornej skupiny doprava pri Slovenskom zväze stavebných inžinierov.

Vladimír Vacula z OZ Čango, ktoré vyvíja aktivity na železnici od roku 2007 upozornil na skutočnosť, že železnice podľa dostupných informácií nechcú trať vyradiť. Objavila sa tiež infomácia, že i keď by zmenili názor, proces vyradenia trvá okolo dvoch rokov, takže  zapojenie sa do výziev eurofondov, pre ktoré sa momentálne s projektom snažia pohnúť starostovia na trati, bude problematické.

Pomocnú ruku v dialógu o najlepšom riešení situácie chce z titulu svojej funkcie podať národný cyklokoordinátor Peter Klučka z ministerstva dopravy. Na stretnutí ponúkol starostom, primátorom, zástupcom odborníkov a združení, zorganizovať stretnutie na pôde ministerstva a železníc, tak aby sa vyjasnila situácia aké plány má ministerstvo s traťou a aké sú možnosti čerpania eurofondov.

IMG_4664

Po skončení konferencie v priestoroch Elektrárne Piešťany  sa časť účastníkov presunula na železničnú stanicu vo Vrbovom, aby si na vlastnej koži vyskúšali šliapacie dreziny, ktoré zapožičala na deň konferencie obec Ratíškovice.

_MG_6212w

ad/th, Foto: ad, th